PřF:C5868 Výukové materiály v chemii - Informace o předmětu
C5868 Výukové materiály v chemii
Přírodovědecká fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Eva Dobrovolná (cvičící)
Mgr. Jana Pučová (cvičící)
Mgr. Patrik Pospíšil (pomocník)
Mgr. Leoš Sáblík (pomocník)
Mgr. Kateřina Klebanová (pomocník) - Garance
- Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- C5868/01: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Po 15:00–16:50 B09/316, P. Pospíšil, J. Pučová, V. Švandová
C5868/02: Po 19. 2. až Ne 26. 5. St 10:00–11:50 B09/316, E. Dobrovolná, P. Pospíšil, V. Švandová - Předpoklady
- Pro absolvování předmětu je doporučena (není však nutná) znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladem především na tvorbu vlastních elektronických výukových materiálů prakticky využitelných ve výuce chemie na střední škole, ale studenti prakticky pracují i s řadou tištěných učebních materiálů pro základní a střední školy (učební texty, učebnice, popularizační literatura).
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu je schopen: porovnat různé výukové materiály a vybrat vhodný materiál pro daný cíl výuky; navrhovat a vytvářet vlastní výukové materiály pro výuku chemie (např. učební text, prezentaci, jednoduchý web či interaktivní materiál) s ohledem na didaktické a grafické zpracování a autorský zákon. Umí pracovat s nejrůznějším didaktickým softwarem (včetně software pro tvorbu chemických vzorců, interaktivních učebnic a pracovních listů a chemických her), orientuje se v databázích chemických experimentů využitelných v tvorbě materiálů.
- Osnova
- 1. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
- 2. Elektronické výukové materiály. Rozdělení a druhy elektronických výukových materiálů, informační zdroje na webu zaměřené na výuku chemie, animace a simulace ve výuce chemie.
- 3. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnice, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice, elektronické učební texty), doplňující literatura pro učitele a žáka.
- 4. Chemický didaktický software. Chemické editory, multimediální výukové programy, programy pro tvorbu interaktivních prezentací, mobilní aplikace, užitečné webové aplikace, didaktické počítačové hry.
- 5. Experimenty ve výuce chemie. Databáze chemických pokusů. Počítačové systémy pro podporu experimentu, příklady počítačem podporovaného experimentu. 6. Popularizace chemie. Popularizační články a časopisy, sociální sítě ve výuce chemie. Chemické soutěže a další motivující akce a výukové projekty.
- Literatura
- doporučená literatura
- LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
- BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
- BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
- ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
- FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přibližně 11 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů. V rámci plnění úkolů pracují s nejrůznějším softwarem.
- Metody hodnocení
- Ukončení výuky: zápočet – na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
- Informace učitele
- Předmět byl v období 01/2020 – 12/2021 postupně inovován v rámci OPVVV projektu "ZIP MUNI" (CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, spolufinancovaného z ESF a SR ČR). Byly zakoupeny moderní didaktické ICT prostředky (tablet, notebooky, multimediální výukové programy a interaktivní učebnice), výuka od JS 2022 proběhne na bázi finálně zinovovaných podkladů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2024/C5868