C5868 Výukové materiály v chemii

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Eva Dobrovolná (cvičící)
Mgr. Jana Pučová (cvičící)
Mgr. Patrik Pospíšil (pomocník)
Mgr. Leoš Sáblík (pomocník)
Mgr. Kateřina Klebanová (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Pro absolvování předmětu je doporučena (není však nutná) znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladem především na tvorbu vlastních elektronických výukových materiálů prakticky využitelných ve výuce chemie na střední škole, ale studenti prakticky pracují i s řadou tištěných učebních materiálů pro základní a střední školy (učební texty, učebnice, popularizační literatura).
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu je schopen: porovnat různé výukové materiály a vybrat vhodný materiál pro daný cíl výuky; navrhovat a vytvářet vlastní výukové materiály pro výuku chemie (např. učební text, prezentaci, jednoduchý web či interaktivní materiál) s ohledem na didaktické a grafické zpracování a autorský zákon. Umí pracovat s nejrůznějším didaktickým softwarem (včetně software pro tvorbu chemických vzorců, interaktivních učebnic a pracovních listů a chemických her), orientuje se v databázích chemických experimentů využitelných v tvorbě materiálů.
Osnova
  • 1. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
  • 2. Elektronické výukové materiály. Rozdělení a druhy elektronických výukových materiálů, informační zdroje na webu zaměřené na výuku chemie, animace a simulace ve výuce chemie.
  • 3. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnice, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice, elektronické učební texty), doplňující literatura pro učitele a žáka.
  • 4. Chemický didaktický software. Chemické editory, multimediální výukové programy, programy pro tvorbu interaktivních prezentací, mobilní aplikace, užitečné webové aplikace, didaktické počítačové hry.
  • 5. Experimenty ve výuce chemie. Databáze chemických pokusů. Počítačové systémy pro podporu experimentu, příklady počítačem podporovaného experimentu. 6. Popularizace chemie. Popularizační články a časopisy, sociální sítě ve výuce chemie. Chemické soutěže a další motivující akce a výukové projekty.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
  • BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
  • BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
  • ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
  • FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přibližně 11 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů. V rámci plnění úkolů pracují s nejrůznějším softwarem.
Metody hodnocení
Ukončení výuky: zápočet – na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
Informace učitele
Předmět byl v období 01/2020 – 12/2021 postupně inovován v rámci OPVVV projektu "ZIP MUNI" (CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, spolufinancovaného z ESF a SR ČR). Byly zakoupeny moderní didaktické ICT prostředky (tablet, notebooky, multimediální výukové programy a interaktivní učebnice), výuka od JS 2022 proběhne na bázi finálně zinovovaných podkladů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/C5868