C5868 Výukové materiály v chemii

Přírodovědecká fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Pospíšil (cvičící)
Mgr. Jana Pučová (cvičící)
RNDr. Jana Hrubá (cvičící)
Mgr. Tomáš Bouchal, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:50 B09/316
Předpoklady
Pro absolvování předmětu je doporučena (není však nutná) znalost základní práce s počítačem a znalosti na úrovni předmětu C7660 – Multimedia ve výuce I (základy grafiky, videa, prezentací).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí tvorby výukových materiálů v chemii. Důraz je kladem především na tvorbu vlastních elektronických výukových materiálů prakticky využitelných ve výuce chemie na střední škole, ale studenti prakticky pracují i s řadou tištěných učebních materiálů pro základní a střední školy (učební texty, učebnice, popularizační literatura).
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu je schopen: porovnat různé výukové materiály a vybrat vhodný materiál pro daný cíl výuky; navrhovat a vytvářet vlastní výukové materiály pro výuku chemie (např. učební text, prezentaci, jednoduchý web či interaktivní materiál) s ohledem na didaktické a grafické zpracování a autorský zákon. Umí pracovat s nejrůznějším didaktickým softwarem (včetně software pro tvorbu chemických vzorců, interaktivních učebnic a pracovních listů a chemických her), orientuje se v databázích chemických experimentů využitelných v tvorbě materiálů.
Osnova
  • 1. Výukové materiály a východiska jejich tvorby. Výukové materiály a jejich vývoj, východiska tvorby výukových materiálů, druhy výukových materiálů, právní aspekty tvorby výukových materiálů.
  • 2. Elektronické výukové materiály. Rozdělení a druhy elektronických výukových materiálů, multimediální výukové materiály, informační zdroje na webu zaměřené na výuku chemie, databáze výukových materiálů a seznamy odkazů.
  • 3. Učebnice v chemickém vzdělávání. Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnice, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice), doplňující literatura pro učitele a žáka.
  • 4. Chemický didaktický software. Multimediální výukové programy, kancelářské balíky a programy pro tvorbu interaktivních prezentací, chemické editory.
  • 5. Experimenty ve výuce chemie. Databáze chemických pokusů. Počítačové systémy pro podporu experimentu, příklady počítačem podporovaného experimentu, vzdálená laboratoř. 6. Popularizace chemie. Popularizační články a časopisy, sociální sítě ve výuce chemie. Chemické soutěže a další motivující akce a výukové projekty. Didaktické počítačové hry.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7. info
  • BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie : Studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. info
  • BÍLEK, M. a M. ZEMANOVÁ. Internet ve výuce chemie na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-237-4. info
  • ŠMEJKAL, P. PC a internet ve výuce chemie - výhody, nevýhody, možnosti. In Aktuálne vývojové trendy vo vyucování prírodných ved. Trnava: Trnavská univerzita. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8082-049-X. info
  • FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. 2009. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou 12–14 dvouhodinových praktických cvičení, kde si studenti seznamují s teorií tvorby výukových materiálů a především si prakticky osvojují základy tvorby vlastních elektronických výukových materiálů.
Metody hodnocení
Ukončení výuky: zápočet - na základě analýzy výkonu studenta (posouzení vytvořených výukových materiálů, aktivní účast na cvičeních).
Informace učitele
Předmět byl v období 01/2020 – 12/2021 postupně inovován v rámci OPVVV-projektu "ZIP MUNI" (CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, polufinancováno z ESF a SR ČR). Byly zakoupeny moderní didaktické ICT prostředky (tablet, notebooky, multimediální výukové programy a interaktivní učebnice), výuka od JS 2022 proběhne na bázi finálně zinovovaných podkladů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.