PřF:XS080 Special pedagogy - Course Information
XS080 Special pedagogy
Faculty of ScienceAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Mon 11:00–11:50 A,01026
- Timetable of Seminar Groups:
XS080/02: Mon 8:00–9:50 UP1
XS080/03: Mon 13:00–14:50 UP1 - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Biology with a view to Education (programme PřF, B-BI)
- Descriptive Geometry with a view to Education (programme PřF, B-MA)
- Physics with a view to Education (programme PřF, B-FY)
- Geography and Cartography with a view to Education (programme PřF, B-GK)
- Geology with a view to Education (programme PřF, B-GE)
- Chemistry with a view to Education (programme PřF, B-CH)
- Mathematics with a view to Education (programme PřF, B-MA)
- Upper Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in French Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PřF, M-FY)
- Upper Secondary School Teacher Training in Geography and Cartography (programme PřF, M-GR)
- Upper Secondary School Teacher Training in Piano Interpretation (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Organ Interpretation (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Musical Studies (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PřF, M-CH)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PřF, M-MA)
- Upper Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Choir Conducting (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Solo Singing (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Earth Sciences (programme PřF, M-GE)
- Upper Secondary School Teacher Training in Visual Creative Work (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Informatics (programme FI, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Art (programme PdF, M-SS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání přehledu o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Syllabus (in Czech)
- Přednáška: Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o postižené, srovnání se zahraničím, možnosti integrace, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na 1. stupni ZŠ. Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Integrovaný pedagogicko-poradenský systém.
- Cvičení: Pojetí speciální pedagogiky. Integrace, legislativa. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém, Logopedie etiologie, klasifikace, nejčastější vady a poruchy, alternativní a augmentativní komunikace, surdopedie etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, formy komunikace, školy pro žáky s vadou sluchu, specifické vývojové poruchy učení, definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU, legislativa, somatopedie klasifikace pohybových vad, DMO formy, kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, edukace žáků s tělesným a zdravotním postižením, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie, oftalmopedie vymezení disciplíny, terminologie, etiologie, klasifikace zrakových vad, systém speciálně pedagogické podpory v ČR, psychopedie pojmové vymezení y terminologie, klasifikace MR, charakteristika jednotlivých stupňů MR, edukace jedinců s MR, autismus etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem, etopedie pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
- Literature
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. 234 s. ISBN 80-85931-65-6.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
- MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. 288 s. ISBN 80-244-0231-9.
- VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- FSpS:np4145 Didactics of Adapted Physical Education
PřF:XS080 || np4133 || nk4133&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps)
- FSpS:np4145 Didactics of Adapted Physical Education
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2007/XS080