FSpS:n4120 Pedagogická praxe 1 - Informace o předmětu
n4120 Pedagogická praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Bc. Lucie Grajciarová, Ph.D. (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (pomocník)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné absolvování předmětu np/nk4111 Úvod do pedagogické praxe. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem Pedagogické praxe 1 je obecně orientace studentů oboru UTV v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi a prohloubení pedagogických a didaktických kompetencí studentů pomocí přímé pedagogické činnosti. Konkrétnějším cílem je seznámení studentů s provozem, režimem a administrativou konkrétní spolupracující základní školy, realizace a reflexe vyučovacích jednotek tělesné výchovy pod vedením provázejících učitelů.
- Výstupy z učení
- Pedagogická praxe 1 je praxí souvislou, která je uskutečněna v průběhu 3 týdnů. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství,
- aplikace pedagogicko-didaktických kompetencí v praxi,
- analýzy a reflexe tělovýchovného procesu.
Student umí:
- orientovat se a pracovat se školní dokumentací (školní informační systém, RVP, ŠVP, školní řád a směrnice, provozní řády, třídní kniha, databáze s hodnocením studentů, kniha úrazů atd.),
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením provázejících učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy,
- analyzovat a reflektovat vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení. - Osnova
- 1.seznamuje se s prostředím školy a se školními dokumenty, podílí se na chodu školy,
- 2. hospituje u provázejícího učitele, hospituje u druhého studenta
- 3. vede vyučovací jednotku v tandemu s druhým studentem
- 4. vede vyučovací jednotku samostatně
- 5. aktivně se účastí reflexí vyučovacích jednotek,
- 6. spolu s provázejícím učitelem analyzuje pořízený videozáznam
- 7. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
- 8. pracuje s reflektivními nástroji (deník praxe, dotazník, tripartita)
- Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- neurčeno
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- Výukové metody
- Domácí teoretická příprava a praktická výuka s reflexí na základní škole.
- Metody hodnocení
- Pedagogická praxe 1 je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe se všemi náležitostmi a odevzdání těchto výstupů:
- harmonogram praxe,
- písemné přípravy na vyučovací jednotky s komentáři provázejícího učitele,
- hospitační záznamy,
- pořízený videozáznam,
- potvrzení o absolvování praxe se závěrečnou hodnotící zprávou,
- deník praxe. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- n4130 Pedagogická praxe 2
n4120 && bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) - n4131 Pedagogická praxe 3
bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) && n4120 - n4132 Reflexe praxe 2
np4121 || nk4121&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) && n4120
- n4130 Pedagogická praxe 2
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2022/n4120