MPPP081 Pedagogická psychologie

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 15. 2. 10:00–11:40 učebna 35, St 22. 2. 10:00–11:40 učebna 35, St 1. 3. 10:00–11:40 učebna 35, St 8. 3. 10:00–11:40 učebna 35, St 15. 3. 10:00–11:40 učebna 35, St 22. 3. 10:00–11:40 učebna 35, St 29. 3. 10:00–11:40 učebna 35, St 5. 4. 10:00–11:40 učebna 35, St 12. 4. 10:00–11:40 učebna 35, St 19. 4. 10:00–11:40 učebna 35, St 26. 4. 10:00–11:40 učebna 35, St 3. 5. 10:00–11:40 učebna 35, St 10. 5. 10:00–11:40 učebna 35, St 17. 5. 10:00–11:40 učebna 35, St 24. 5. 10:00–11:40 učebna 35
Předpoklady
MPPO071
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle : rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Na konci bude student schopen: - porozumět základním pojmům a termínům pedagogické psychologie; - analyzovat učební a styly i strategie žáků; - definovat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
Výstupy z učení
Student po ukončení předmětu:
- zná teoretický základ pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe.
- rozumí základním pojmům a termínům pedagogické psychologie;
- je schopen analyzovat učební a styly i strategie žáků;
- je schopen definovat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie. • 2. Metodologie a metody pedagogické psychologie. • 3. Vztah učení, vývoje a výchovy. • 4. Osobnost současného žáka. • 5. Problémový žák. • 6. Psychologie učení. • 7. Psychologie kreativity. • 8. Psychologie vyučování. • 9. Učební styly a strategie. • 10. Školní úspěch a neúspěch. • 11. Psychohygiena edukace. • 12. Psychologie osobnosti učitele. • 13. Psychologie výchovy. • 14. Rodina, škola a vývoj. • 15. Psychosociální klima školy.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Výukové metody
přednáška, četba, projekt
Metody hodnocení
písemná zkouška (65% úspěšnosti)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.