PdF:SPLBP_SPDL Special.: Speech Im. Dg. Sp.Ed - Course Information
SPLBP_SPDL Specialization: Speech Impairment Diagnostics in Children with Delayed Speech Development in Special
Faculty of EducationAutumn 2015
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPLBP_SPDL/01: Wed 11:10–12:50 učebna 52, B. Chleboradová
- Prerequisites (in Czech)
- SPLBP_LIN2 Special. Speech Ther. 2
Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education - Communication Techniques (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- Student získá základní poznatky o diagnostice opožděného a narušeného vývoje řeči a možnostech mezioborové spolupráce. Student porozumí problematice speciálně pedagogické diagnostiky jednotlivých oblastí komunikační schopnosti dítěte předškolního věku.
- Syllabus
- Delayed speech development,auditory perception, visual perception, gross motor, fine motor skills, graphomotorics, vocabulary, grammar component of speech, pronunciation of sounds, language sense, the ability of continuous speech.
- Literature
- BEDNÁŘOVÁ,. J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Teaching methods
- seminar
- Assessment methods
- 1. Casuistry of the child with disordered communication ability. 2. Final written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SPLBP_SPDL