SV4BP_FiVS Philosophy of education (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 10:40–12:20 ZŠ Křídlovická
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
Assessment methods (in Czech)
- studium odborné literatury - písemná práce – esej na téma „ Moje místo na zemi…“ ve standardní úpravě, rozsah textu min. pět stran, v textu mohou být použity odkazy na použitou literaturu, za textem její případný seznam - recenze vybrané publikace z oblasti filozofie výchovy - vystoupení v semináři na vybrané téma (studenti mohou vystoupit jako jednotlivci nebo ve dvojicích), studenti vystoupení zpracují do písemné podoby k odevzdání Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika – sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka – znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika… 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů – Komenský, jeho díla, díla evropských autorů 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii – empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství – Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau – vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau – Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus – příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika – vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_FiVS