PdF:SV4BP_FiVS Philosophy of education (S) - Course Information
SV4BP_FiVS Philosophy of education (seminar)
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Tue 10:40–12:20 ZŠ Křídlovická
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
- Syllabus (in Czech)
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
- Assessment methods (in Czech)
- - studium odborné literatury - písemná práce – esej na téma „ Moje místo na zemi…“ ve standardní úpravě, rozsah textu min. pět stran, v textu mohou být použity odkazy na použitou literaturu, za textem její případný seznam - recenze vybrané publikace z oblasti filozofie výchovy - vystoupení v semináři na vybrané téma (studenti mohou vystoupit jako jednotlivci nebo ve dvojicích), studenti vystoupení zpracují do písemné podoby k odevzdání Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika – sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka – znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika… 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů – Komenský, jeho díla, díla evropských autorů 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii – empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství – Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau – vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau – Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus – příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika – vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_FiVS