PdF:NJ_G500 Lingvistické koncepty - Informace o předmětu
NJ_G500 Lingvistické koncepty pro učitele němčiny
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G500/Kombi01: Pá 24. 2. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 10. 3. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 24. 3. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 14. 4. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 28. 4. 14:00–14:50 učebna 64, Pá 12. 5. 14:00–14:50 učebna 64, T. Káňa, R. Wagner
NJ_G500/Prez01: St 12:00–12:50 učebna 53, T. Káňa, R. Wagner - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Zprostředkování přehledu o lingvistice, jejím významu pro výuku cizího jazyka; upevnění kritického postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; získání schopnosti čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů
- Výstupy z učení
- Nach dem erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung - verfügen die die Studenten und Studentinnen über einen globalen Überblick über die Linguistik und ihrer Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht; - sie können einzelne sprachwissenschaftliche Disziplinen charakterisieren, auf denen die moderne Fremdsprachendidaktik aufbaut; - sie haben eine kritische Einstellung zu sprachlichen Normen; - sie sind fähig Kenntnisse über die Sprache und einzelne sprachliche Phänomene aus authentischen Quellen ableiten.--- Po úspěšném absolvování předmětu studentky a studenti - mají globální přehled o lingvistice a jejím významu pro výuku cizího jazyka; - dovedou jmenovat a charakterizovat lingvistické disciplíny, na nichž staví moderní didaktika cizích jazyků; - mají kritický postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; - jsou schopni čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů.
- Osnova
- 1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy
2. Význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá (před. pragmatika, textová lingvistika, sociolingvistika) - 3. Aplikace lingvistických koncepcí ve výuce cizího jazyka (na příkladu morfologické struktursace slova a valenčních chunků)
- 4. Teoretické lingvistické disciplíny, jejich předmět, terminologie a význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní relevantní literatura
- 5. Sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci
- 6. Pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace; mluvní akty a jejich realizace
- 7. Jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou
- 8. Zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku
- 1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy
- Literatura
- Rogina, I. (2010): Das Genus der Substantive – Überlegungen aus der fremdsprachlichen Lern- und Erwerbssicht. In: Deutsch als Fremdsprache, 47 (3), s. 151–159.
- Buttaroni, S. (ed.) (2011): Wie Sprache funktioniert. Einführung in die Linguistik für Pädagoginnen und Pädagogen. Baltmannsweiler: Schneidre.
- Heringer, H. J. (2012): Valenz auf die Füße gestellt? In: Fischer, K., Mollica, F. (eds.): Valenz, Konstruktion, und Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 169–180.
- Pragmalinguistik : Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Edited by Peter Ernst. Berlin: Walter de Gruyter, 2002, x, 210. ISBN 9783110170139. info
- BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
- Výukové metody
- Vorlesung / přednáška
- Metody hodnocení
- Die Vorlesung schließt mit einer Klausur und einem anschließenden Prüfungsgespräch. Voraussetzung für die Zulassung zum Prüfungsgespräch ist ein positives Ergebnis bei der Klausur (mindestens 60% der Gesamtpunktzahl).
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Übung / Cvičení: Doporučujeme zápis předmětu NJ_G511 Cvičení k lingvistickým konceptům pro učitele němčiny, kde je možnost nácviku závěrečné zkoušky. Beurteilung / Hodnocení: Výsledky písemné části se zapisují do poznámkového bloku. Po dosažení minimáního počtu bodů za písemnou část se lze přihlásit k ústní části. Ústní část každý musí absolvovat u obou vyučujících. Další podrobnosti jsou uvedeny v osnově předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
K předmětu se nabízí cvičení (NJ_G511). - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/NJ_G500