FF:VIKBA14 Digitální kompetence - Informace o předmětu
VIKBA14 Digitální kompetence
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 9:10–10:45 U35
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- VIKBA05 Transformace dat
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní frekventantovi pracovat s moderními technologiemi pro vzdělávání a pro presentaci informací. Kurz kopíruje The Digital Competence Framework 2.0 - European Commission, věnuje se jeho jednotlivým částem a vztahuje jej k praktickým i teoretickým dovednostem nutných nejen pro jeho osvojení, ale také pro práci v knihovně nebo ve vzdělávací instituci.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování schopen:
- tvořit inforgrafiku
- přemýšlet o možnostech vizualizace dat a procesů a zvolit pro ni vhodnou metodu
- tvořit obdobný text v online prostředí Medium
- kriticky reflektovat The Digital Competence Framework 2.0
- tvořit vzdělávací modul v Moodle
- chápat základní terminologii z počítačových sítí
- natočit jednoduchý film ve skupině se spolužáky
- zvolit vhodný online nástroj pro práci s digitálním obsahem
- Osnova
- The Digital Competence Framework 2.0, oragnisační pokyny
- Datová a informační gramotnost I.
- Datová a informační gramotnost II.
- Komunikace a spolupráce I.
- Komunikace a spolupráce II.
- Počítačové sítě
- Tvorba digitálního obsahu I.
- Tvorba digitálního obsahu II.
- Tvorba digitálního obsahu III.
- Tvorba modulu v Moodle, tvorba vzdělávacího obsahu
- Bezpečnost
- Řešení problémů a algoritmické myšlení
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
- ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 139 s. neuvedeno. ISBN 978-80-210-6803-2.
- EGER, Ludvík. Jak tvořit distanční text. 2. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 46, 11 s. ISBN 80-7082-770-X. info
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- ČERNÝ, Michal. Kolaborativní a kooperativní systémy (nejen) v knihovnách. Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, roč. 25, č. 1, s. 117-125. ISSN 1801-3252.
- ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat – základ pro informační analytiky. In Jiřina Novotná. Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 102-108. ISBN 978-80-210-6724-0.
- neurčeno
- ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 119 s. ISBN 978-80-210-8663-0. Čítárna Munispace info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- Výukové metody
- Studenti se účastní přednášek, ke kterým je připravena sada praktických cvičení s externími odborníky z praxe. Součástí studia je průběžná práce s úkoly.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou semináře. Během semestru budou vyžadovány průběžné praktické úkoly. Na konci je třeba složit test. Výsledná známka vzniká složením bodů získaných během jednotlivých aktivit - tvorba infografiky, tvorba textu na Medium, tvorba vzdělávacího modulu, test. V pondělí jsou volitelné, ale bodově bonifikované semináře, které studenty připraví na praktické úkoly. Studenti mohou získat další body za recenze na relevantní literaturu ke kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/VIKBA14