FF:PSB_82 Spec. learning disabilities - Course Information
PSB_82 Specific learning disabilities, diagnostics and improvement
Faculty of ArtsSpring 2002
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jarmila Burešová (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Prerequisites (in Czech)
- PSA_040 Neuroscience && PSB_05 Some reasons of poor results at school && PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/16, only registered: 0/16 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives
- This course takes up the course PSB_05: Some causes of school failure. In this course would be more discussed possibilities of the psychological assistance for children with specific learning disabilities (dyslexia, dysgraphy, dysotography and dyscalculia) and their families. Program would be enriched with case studies.
- Syllabus
- The Learning Disabilities PhDr. Jarmila Buresová, PPP, Brno, Zachova 1 The course is designated for students in 2nd cycle of psychology, it entlarges informations of course Some Reasons of School Disadvantage. Course plan: 1. Introduction, course plan, recommendet literature 2. The learning disabilities definitions, concepts, etiology (basic information in Matějček 1995, Pokorná 1997) 3. The Dyslexia 4. The Dysgraphia 5. The Dysortographia 6. The Dyscalculia - characterization (Matějček 1995, 87 - 142) - diagnostic methods (Matějček 1995, 143 - 172, Pokorná 1997, 173 - 210) - remedy methods (Matějček 1995, 175 - 206, Pokorná 1997, 211 - 246) - case studies 7. How to work with children with learning disabilities 8. Discussion
- Literature
- Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. SPN, Praha, 1985
- Novák, J., Kumorovitzová, M.: Nauč mě počítat. Augusta, Litomyšl, 1994
- Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- BALŠÍKOVÁ, Olga and Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2002/PSB_82