FF:PSB_82 Spec. learning disabilities - Course Information
PSB_82 Specific learning disabilities, diagnostics and improvement
Faculty of ArtsSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jarmila Burešová (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Timetable
- Thu 8:20–9:55 ?
- Prerequisites
- PSA_040 Neuroscience && PSB_05 Some causes of school failure && PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
The course is designated for students in 2nd cycle of psychology, it entlarges informations of course Some Reasons of School Disadvantage. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 18 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/18, only registered: 0/18 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives
- This course takes up the course PSB_05: Some causes of school failure. In this course would be more discussed possibilities of the psychological assistance for children with specific learning disabilities (dyslexia, dysgraphy, dysotography and dyscalculia) and their families. Program would be enriched with case studies.
- Syllabus
- 1. Introduction, course plan, recommendet literature 2. The learning disabilities definitions, concepts, etiology (basic information in Matjek 1995, Pokorná 1997) 3. The Dyslexia 4. The Dysgraphia 5. The Dysortographia 6. The Dyscalculia - characterization (Matjek 1995, 87 - 142) - diagnostic methods (Matjek 1995, 143 172, Pokorná 1997, 173 210) - remedy methods (Matjek 1995, 175 206, Pokorná 1997, 211 246) - case studies 7. How to work with children with learning disabilities 8. Discussion
- Literature
- BALŠÍKOVÁ, Olga and Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
- Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,Augusta, Litomyšl 1994
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
- TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
- Tymichová, Hana:Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
- Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/PSB_82