FF:PSB_82 Spec. learning disabilities - Course Information
PSB_82 Specific learning disabilities, diagnostics and improvement
Faculty of ArtsSpring 2001
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jarmila Burešová (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- PSA_29 Neuroscience && PSB_05 Some causes of school failure && PSA_SZ Bachelor Degree Examination
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS)
- Course objectives
- This course takes up the course PSB_05: Some causes of school failure. In this course would be more discussed possibilities of the psychological assistance for children with specific learning disabilities (dyslexia, dysgraphy, dysotography and dyscalculia) and their families. Program would be enriched with case studies.
- Syllabus (in Czech)
- Témata: 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, se závažností problematiky SPU 2. Specifické poruchy učení: definice, vymezení pojmů, etiologie, výskyt poruch v populaci 3. Dyslexie - charakteristika poruchy - normální postup osvojování čtení a zvláštnosti u dítěte s dyslexií - některé používané diagnostické metody a práce s nimi (např. reverzní test Edíeldové, Gestalt test Benderové; Matějčkův test obkreslování, zkouška čtení Matějčka a kol., Diagnostika specií. poruch učení J. Nováka) - metody nápravy 4. Dysgrafie - charakteristika poruchy - diagnostika, ukázky písma - metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náčiní, uvolňovací cviky, průpravné cviky pro písmena) - zásady pro práci s dysgrafikem, přístup rodiny a školy - kazuistiky 5. Dysortografie - charateristika poruchy - diagnostika: některé používané metodu a práce s nimi (např: zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, přepisy, rozbor školních a domácích písemných prací - vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní - nápravné metody a jejich použití - kazuistiky 6. Dyskalkulie - charakteristika poruchy - vývoj matem. schopností u dětí - diagnostika: některé používané metody a práce s nimi (např. Rey -Osrerreithova figura, číselný trojúhelník, Koščova Kalkulie III, Novákův soubor Vyšetření matem. schopností u dětí - nápravné metody: kazuistiky 7. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení na školách, výchovné přístupy, prognóza. 8. Diskuze k problematice.
- Literature
- Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. SPN, Praha, 1985
- Novák, J., Kumorovitzová, M.: Nauč mě počítat. Augusta, Litomyšl, 1994
- Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- BALŠÍKOVÁ, Olga and Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/PSB_82