PSB_82 Specific learning disabilities, diagnostics and improvement

Faculty of Arts
Spring 2010
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Burešová (lecturer), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Tue 11:30–13:15 ?
Prerequisites
PSA_040 Neuroscience && PSB_05 Some causes of school failure && PSA_0SZ Comprehensive Examination
The course is designated for students in 2nd cycle of psychology, it entlarges informations of course Some Reasons of School Disadvantage.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 18 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/18, only registered: 0/18
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course takes up the course PSB_05: Some causes of school failure. In this course would be more discussed possibilities of the psychological assistance for children with specific learning disabilities (dyslexia, dysgraphy, dysotography and dyscalculia) and their families. Program would be enriched with case studies.
Syllabus
  • 1. Introduction, course plan, recommendet literature 2. The learning disabilities definitions, concepts, etiology (basic information in Matějček 1995, Pokorná 1997) 3. The Dyslexia 4. The Dysgraphia 5. The Dysortographia 6. The Dyscalculia - characterization (Matějček 1995, 87 - 142) - diagnostic methods (Matějček 1995, 143 172, Pokorná 1997, 173 210) - remedy methods (Matějček 1995, 175 206, Pokorná 1997, 211 246) - case studies 7. How to work with children with learning disabilities 8. Discussion
Literature
  • BALŠÍKOVÁ, Olga and Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,Augusta, Litomyšl 1994
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • Tymichová, Hana:Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
Teaching methods
Illustration of topics on psychodiagnostic methods and case studies from child-counselling practice. One 1.5 hour class per week plus tutorials once per semester.
Assessment methods
Type of the finalization will be specified by teacher at the begining of the semester. In general, individual activity in seminars plus a short oral group presentation worth 20 % of the final examination.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2010/PSB_82