Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

2 Cíl, vědecké otázky a úkoly práce



2. 1 Cíl práce

Cílem je vytvořit, popsat a analyzovat 3D model atletické disciplíny běh na 110 m překážek – přeběh druhé překážky a potvrdit stabilitu technického provedení přeběhu překážky. Druhým z cílů je porovnání technického provedení přeběhu překážky s doporučenou technikou a naměřenými hodnotami z dostupné literatury.

S drtivým nástupem a rozvojem videotechniky a dostupností výpočetní techniky spolu se střihovými programy je zřejmý i posun ve sportu a využití techniky při tréninkovém procesu. Na FSpS je k dispozici nástroj SIMI pro 3D modelování pohybu. Pro své přednosti je vybrán k atletickým disciplínám. Na základě měření provedeme individuální popis techniky závodníka české špičky a jeho třech tréninkových pokusů, porovnáme jeden z pokusů s doporučenými údaji z prostudované literatury a upozorníme na chyby při provádění přeběhu překážky.



2. 2 Varianta výzkumu

Použili jsme případovou studii, kterou charakterizujeme jako rozbor stavu, vývoje a interakcí s prostředím jednoho nebo více jedinců, skupin, komunit a institucí, operačních jednotek, ale i programů, které se pozorují, dokumentují a analyzují, aby se popsaly a vysvětlily jejich stavy a vztahy k interním a externím ovlivňujícím faktorům. Případová studie tedy zahrnuje zaměřené pozorování v přirozených podmínkách, interview, kvalitativní analýzu a narativní styl podávání zprávy (Hendl, 1999). Předmětem navržené případové studie je hodnocení vybraných kinematických parametrů v atletické disciplíně běh na 110 m překážek.



2. 3 Vědecké otázky (dále VO)

  • VO1 – Na kolik se technické provedení přeběhu překážky námi sledovaného probanda bude shodovat s doporučenou technikou a naměřenými hodnotami z dostupné literatury?
  • VO2 – Do jaké míry se bude lišit stabilita technického provedení přechodu překážky u vrcholového atleta?


2. 4 Úkoly práce

  • Zaznamenat v systému SIMI vybraného závodníka a jeho pokusy v přeběhu překážky
  • Provést 3D analýzu videozáznamu
  • Analyzovat jednotlivé technické aspekty
  • Vyhodnotit sledované parametry a poskytnout závodníkovi a trenérovi zpětnou vazbu
  • Vyhodnotit závěry a převést je v doporučení pro teorii a praxi


2. 5 Použité metody

Zpracování problematiky práce a použité metody plynou z okolností, že člověka považujeme za bytost jedinečnou – bytost bio-psycho-sociální nadanou schopností regulovat sebe i své okolí, učit se určitému řešení pohybového úkolu a jeho výsledek interpretovat ve sportovních činnostech. V práci používáme metody (obecně), jejich techniky a procedury vymezené jako: analýza a syntéza, modelování, pozorování, měření.

Předmětem modelování jsou vybrané činnosti v atletické disciplíně běh na 110 m překážek. Modelové řešení činností je východiskem pro nalezení pohybových prostředků.

Rozhodující pro definování modelu je vymezení obsahu příslušných subsystémů technického základu pohybu. Nalezení a zdůvodnění příčinných pohybových aktů a operací, jenž vedou k realizaci konkrétní pohybové činnosti.

Předmětem analýzy a syntézy byla vybraná část pohybového obsahu běhu na 110 m překážek. Soustředili jsme se na pohybový obsah. Pro vymezení strukturálně podobných sokanských dovedností, profilujících pohybových činností a jejich technických základů pohybu jsme použili kinematicko-geometrickou analýzu. Zdrojovým materiálem byl počítačově zpracovaný videozáznam. Videozáznam byl zpracován programem SIMI Motion, který umožňuje 3D analýzu.

Mgr. Martin Sebera, Ph.D.kolektiv |
Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2012

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.