„Nulla res tam necessaria est omni generi hominum quam medicina.“
Žádná věc není tak nutná pro veškeré lidstvo jako medicína.
Pro medicínu je nezbytná anatomie.
„Anatome sive anatomia est ars, quae docet situm, figuram, nexum, fabricam actionem et usum partium corporis humani.“
Anatomie je umění (věda), která učí polohu, tvar, spojení, funkci a účel částí lidského těla.
Anatomie patří mezi biologické vědy. Je vědou o tvaru a stavbě těla, o struktuře, poloze a vzájemném vztahu jeho jednotlivých částí. Studuje humánní anatomii, tj. anatomii patologicky nezměněného těla.
Název oboru pochází z řeckého slova anatomé – rozřezávání (anatemnein – rozřezávat) a byl odvozen z nejstarší pracovní metody anatomie – pitvy. V období formování biologických oborů, v 18.–19. století, nejen docházelo ke vzniku nových disciplín lékařských věd, ale probíhalo i vnitřní členění již klasických oborů medicíny, včetně anatomie. Vznik nových oborů je provázen snahou o určité vnitřní provázání a o integraci příbuzných směrů. Výsledkem integračních snah druhé poloviny 19. století byl i pokus o vybudování zastřešujícího oboru – morfologie.
Morfologie je nauka o struktuře, tvaru a vývoji biologických objektů. V medicínském pojetí jde o morfologii lidského těla, tj. anatomii, histologii, embryologii atd., které jsou jednotlivými součástmi morfologických věd.
Fyziologie je věda, která studuje, popisuje a objasňuje funkce probíhající v živém organismu. Anatomií a fyziologií nemocného těla se zabývá patologie a patologická fyziologie.
doc. MUDr. Jitka Hanzlová, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita Osobní stránka v IS MU |
|
MUDr. Jan Hemza
Osobní stránka v IS MU (autentizovaný odkaz) |
|
Multimediální elektronický výukový materiál
Hanzlová, Jitka | Hemza, Jan (autentizováno)
Třetí vydání
Vydala Masarykova univerzita, Brno 2012
Vytvořeno ve spolupráci se Servisním střediskem pro e-learning na MU,
Fakulta informatiky Marykovy Univerzity, Brno 2012
© 2012 Masarykova univerzita
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041