Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Proměna českého filmového průmyslu, 1939–1945

Povinná četba

Johnson, Kevin: Annexation Effects: Cultural Appropriation and the Politics of Place in Czech-German Films, 1930–1945. Kapitola 6: (Re)Imagining German Bohemia: Prag-Film and Third Reich Cinema. Disertační práce, University of Washington, 2012
Přístupné pouze studentům kurzu

Doplňující četba

Prezentace – filmový průmysl v Protektorátu Čechy a Morava
přístupné pouze studentům kurzu

Literatura

  • Bednařík, Petr: Adaptace literárních děl v protektorátní kinematografii. In: Dagmar Magincová (ed.): O protektorátu v sociokulturních souvislostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011, s. 31–40
  • Bednařík, Petr: Arizace české kinematografie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003
  • Dvořáková, Tereza – Klimeš, Ivan: Prag-Film AG 1941–1945. Im Spannungsfeld zwischen Protektorats- und Reichskinemagografie. München: Edition text+kritik, 2008
  • Dvořáková, Tereza Cz: Českomoravské filmové ústředí jako ambivalentní pilíř protektorátní kinematografie. In: Dagmar Magincová (ed.): O protektorátu v sociokulturních souvislostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011, s. 41–62
  • Dvořáková, Tereza: Německá dohoda o budoucnosti kinematografie protektorátu. Iluminace 14, 2002, č. 1, s. 101–106
  • Kašpar, Lukáš: Český hraný film a filmaři za protektorátu. Propaganda, kolaborace, rezistence. Praha: Libri, 2007
  • Macek, Václav – Paštéková, Jelena: Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997
  • Margry, Karel: Filmové týdeníky v okupovaném Československu. Karel Pečený a jeho společnost Aktualita. Iluminace 21, 2009, č. 2, s. 83–134
  • Maršálek, Pavel: Protektorát Čechy a Morava. Státoprávní a politické aspekty nacistického okupačního režimu v českých zemích 1939–1945. Praha: Karolinum, 2002
  • Průcha, Václav, a kol.: Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918–1992. Praha: Doplněk, 2009
  • Wanatowiczová, Krystyna: Miloš Havel – český filmový magnát. Praha: Knihovna Václava Havla, 2013

Dobové texty

Filmový kurýr 32, 11.8.1939: Povinné organisování; Arijský rejstřík pro filmový obor; Mandlová je arijkou Filmový kurýr 19, 12.5.1939: Nedejte se vyprovokovat!; Návštěva říšských filmařů; Povinnost Čechů k vlastnímu uspořádání kulturního života Filmový kurýr 37, 15.9.1939: Není dovoleno klasifikovat filmy Film a doba 1965: rozhovor s Eduardem Hofmanem Film a doba 4, 1965: Jak byl znárodněn československý film. Rozhovory s Emilem Sirotkem a Karlem Feixem

Videa

Hitlers Traum von Micky Maus – Zeichentrick unterm Hakenkreuz
(Ulrich Stoll, 1999)
Svatba v korálovém moři
(Horst von Möllendorff, 1944)

Kontrolní otázky

  • Kdo byli a jaké funkce zastávali: Karel Schulz, Hermann Glessgen, Karl von Gregory, Martin Wolf, Wilhelm Söhnel, Emil Sirotek
  • Čím se zabývala společnost Aktualita, jak fungovala v období protektorátu?
  • Jaké byly cíle německé kulturní politiky ve vztahu k českému filmovému průmyslu?
  • Kdy vzniklo a jaké mělo funkce Českomoravské filmové ústředí?
  • Jak se vyvíjela česká filmová produkce? (počet filmů, výrobní společnosti, ateliéry)
  • Jak vznikl Prag-Film, jaké filmy produkoval?