Rozcvičení s hudebním doprovodem
Doporučený ročník: 3.
Téma vyučovací hodiny: Rytmické a kondiční cvičení, lidové, moderní či společenské tance
Pomůcky: hudební přehrávač, „Hlavně, že jsme na vzduchu" – píseň Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře (CD Hlavně nesmí býti smutno…, 1995), CD s rytmickou hudbou
Motivace: TANEČNÍ HRÁTKY
Rušná část
Pomůcky: hudební přehrávač, CD s rytmickou hudbou
Žáci při znění hudby libovolně tančí po celém prostoru tělocvičny. Když učitel hudbu zastaví, z každého žáka se stane sportovec, který pantomimicky předvádí zvolený sport tak dlouho, dokud opět nezazní hudba. Při další hudební pauze žáci předvádí jiný sport.
Varianty:
- Učitel v každém kole zadá jiný způsob pohybu, např. běh, běh pozpátku, poskoky snožné, poskoky jednonož, jednoduché taneční kroky – např. krok přísunný, přeměnný, poskočný, cval apod.
- Místo předvádění sportovců učitel zadává různá místa, kde se žáci nacházejí a ti předvádí různé druhy pohybu. Příklady: park, sportovní centrum, dětské hřiště, školní výlet, fotbalový zápas, les, dálnice, náměstí, vesnice apod.
Časová dotace: 3–5 min
Průpravná část
Pomůcky: přehrávač, „Hlavně, že jsme na vzduchu" – píseň Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře (CD Hlavně nesmí býti smutno…, 1995)
Předehra – vlastní pohybová improvizace, příprava (do výchozí pozice) | |||
1 | Popis |
stoj spojný, pokrčit upažmo dolů ruce v bok
|
|
Cíl | zpevnění těla | ||
Motivace (text písně) |
„Když radosti není dosti, raduju se z maličkostí. Představím si třeba kdyby lidi žili jako ryby.“ | ||
2 | Popis |
stoj spojný, předpažit dolů zkřižmo
|
|
Cíl | zahřátí organismu, protažení svalů trupu, posílení svalů dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„To je dobře náhodou, že nežijem pod vodou. Na vzduchu, na vzduchu, můžem zpívat ejchuchu.“ | ||
3 | Popis |
stoj spojný, paže volně před tělem, ruce v pěst
|
|
Cíl | protažení svalů paží a vnitřní strany stehen | ||
Motivace (text písně) |
„Zpívati si pod vodou, nejde ani náhodou. Z hlubiny, z hlubiny, vyšly by jen bubliny.“ | ||
4 | Popis |
stoj spojný, upažit
|
|
Cíl | protažení svalů trupu, horních a dolních končetin, posílení svalů dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„To je dobře náhodou, že nežijem pod vodou. Na vzduchu, na vzduchu, můžem zpívat ejchuchu.“ | ||
5 | Popis |
stoj spojný, předpažit dovnitř, prsty proplést, dlaně protlačit vpřed
|
|
Cíl | protažení svalů horních a dolních končetin, článků prstů, posílení svalů dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„Zpívati si pod vodou, nejde ani náhodou. Z hlubiny, z hlubiny, vyšly by jen bubliny.“ | ||
Mezihra – vlastní pohybová improvizace | |||
6 | Popis |
stoj spojný, ruce v bok
|
|
Cíl | zpevnění těla, správné držení těla | ||
Motivace (text písně) |
„Jen si představ milá babi, že jsme dejme tomu krabi. Nebyla bys mou babičkou, byla bys mořskou krabičkou.“ | ||
7 | Popis |
stoj spojný, předpažit, ruce v pěst
|
|
Cíl | posílení a protažení svalů dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„Buďme rádi Bohouši, že žijeme na souši.“ „Na zemi, na zemi, ušmudlané sazemi.“ | ||
8 | Popis |
sed, skrčit vzpažmo zevnitř, ruce v týl
|
|
Cíl | posílení svalů trupu, protažení svalů dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„Vžij se rybě do kůže, třeba ti to pomůže. I když jsi na suchu, hlavně že jsi na vzduchu.“ | ||
9 | Popis |
sed, vzpažit
|
|
Cíl | protažení svalů trupu, horních a dolních končetin, správné držení těla | ||
Motivace (text písně) |
„Buďme rádi Bohouši, že žijeme na souši“ „Na zemi, na zemi, ušmudlané sazemi.“ | ||
10 | Popis |
úzký stoj rozkročný, levá připažit, pravá vzpažit
|
|
Cíl | protažení posílení svalů horních i dolních končetin | ||
Motivace (text písně) |
„Vžij se rybě do kůže, třeba ti to pomůže.“ „I když jsi na suchu, hlavně že jsi na vzduchu! I když jsi na suchu, hlavně že jsi na vzduchu!“ | ||
Dohra – vlastní pohybová improvizace |
Metodické poznámky:
Pokud některé cviky žáci neznají, nejprve vysvětlíme jejich správné provedení. Po té rozdělíme sestavu na kratší úseky, které nacvičíme (např. 1+2+3, 4+5, 6+7, 8+9, 10) nejprve na počítání a později s hudebním doprovodem. Nakonec úseky spojíme v celek a zopakujeme. Pokud děti již celou sestavu bezproblémově zvládají, můžeme ji zařazovat v následujících hodinách ihned po rušné části bez opětovného vysvětlování.
Varianty:
- Místo cviků 4 a 5 je možné opakovat cviky 2 a 3.
- Pro první sloku použít cviky 1–5, pro druhou sloku 1–4 a 10).