Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera.
K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito:
Základní principy:
Pn | nepatrný úkrok s mírným natočení trupu vlevo, špi Pn směřuje také mírně vlevo |
||
raz | |||
Ln | přísun k Pn | a | |
Ln | nepatrný úkrok s mírným natočením trupu vpravo, špi Ln směřuje mírně vpravo |
||
dva | |||
Pn | přísun k Ln | a |
Pn | úkrok stranou | ||
raz | |||
Ln | přísun k Pn | a | |
Pn | úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vlevo | ||
dva | |||
Ln | Přísun k Pn | a | |
Ln | úkrok stranou | ||
raz | |||
Pn | přísun k Ln | a | |
Ln | úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vpravo | ||
dva | |||
Pn | přísun k Ln | a |
Tyto kroky platí jak pro pána tak pro dámu a při tanci se stále opakují, je důležité dbát na natáčení těla na opačnou stranu – jako např. při úkroku levou vpravo (Kos, 1973).
Vycházíme ze základního čardášového čelného postavení ve stoji přednožném pravou. Špičky přednožných nohou obou tanečníků jsou položeny těsně vedle sebe, ale z vnější strany chodidel. Otáčení páru napravo nebo nalevo provádíme přenesením váhy těla na přednožnou nohu s mírným pokrčením v kolení na každou lichou dobu taktu. Na každou druhou dobu se odráží oba dva druhou nohou, což umožňuje stále rychlejší otáčení. Čím rychleji se tancující točí, tím lépe se jim čelná točená tancuje, neboť jim pomáhá odstředivá síla.
Změnu směru v otáčení provedeme rázným přidupnutím vnější nohy, čímž zastavíme pohyb a vyměníme nohy (takže je nyní levá vpřed), a odrazem vnější nohy se otáčíme na druhou stranu (Kos, 1973).
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.