Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera.
K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito:
Pn | krok vpřed přes patu (do kroku dívky) se snížením čelem po SMT | raz |
Ln | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) | dva |
Pn | přísun k Ln do vysokého zdvihu (na konci této doby začíná snížení) | tři |
Druhý takt je totéž na druhou stranu (pán vychází Ln vpřed)
Totéž, ale opačně a vzad (vychází Ln vzad zády po SMT)
(Martin, 1991), (Kos, 1973).
Pn | krok vpřed přes patu (do kroku dívky) se snížením čelem škz, začít točit do P | raz |
Ln | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) zády šds, mezi 1-2 dobou točit o ¼ | dva |
Pn | přísun k Ln ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení) zády do SMT, mezi 2-3 dobou točit o 1/8 | tři |
Ln | krok vzad se snížením zády do SMT, začít točit do P | raz |
Pn | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) čelem šds, mezi 1-2 dobou točit o 3/8, tělo se točí méně | dva |
Ln | přísun k Pn ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení) čelem šds, tělo dokončí obrat | tři |
Ln | krok vzad se snížením zády škz, začít točit do P | raz |
Pn | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby),směřuje do SMT mezi 1-2 dobou točit o 3/8, tělo se točí méně | dva |
Ln | přísun k Pn ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), čelem do SMT, tělo dokončí obrat | tři |
Pn | krok vpřed přes patu (do kroku pána) se snížením, čelem do SMT, začít točit do P | raz |
Ln | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) zády dos, mezi 1-2 dobou točit o ¼ | dva |
Pn | přísun k Ln ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), zády šds mezi 2-3 dobou točit o 1/8 | tři |
(Společenský tanec – waltz, 1988)
Ln | krok vpřed se snížením čelem škz, začít točit do L | raz |
Pn | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby), zády škz, mezi 1-2 dobou točit o ¼ | dva |
Ln | přísun k Pn ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), zády do SMT, mezi 2-3 dobou točit o 1/8 | tři |
Pn | krok vzad se snížením, zády do SMT začít točit do L | raz |
Ln | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) směřuje škz, mezi 1-2 dobou točit o 3/8, tělo se točí méně | dva |
Pn | přísun k Ln ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), čelem škz, tělo dokončí obrat | tři |
Pn | krok vzad se snížením zády šks, začít točit do L | raz |
Ln | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby) směřuje SMT, mezi 1-2 dobou točit o 3/8, tělo se točí méně | dva |
Pn | Přísun k Ln ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), čelem ve SMT, tělo dokončí obrat | tři |
Ln | krok vpřed se snížením čelem ve SMT začít točit do L | raz |
Pn | krok stranou se zdvihem (který začíná již na konci 1. doby), zády kez, mezi 1-2 dobou točit o ¼ | dva |
Ln | přísun k Pn ve vysokém zdvihu (na konci této doby začíná snížení), zády škz mezi 2-3 dobou točit o 1/8 | tři |
(Společenský tanec – waltz, 1988)
Poznámka: Waltz je tanec lyrický, v kterém jednotlivé figury na sebe souvisle navazují. Účelem je tedy vytvořit ladný plynulý pohyb, v kterém pomocí zdvihů, snížení a přenášení váhy těla dochází k pocitu „plutí“ po parketu.
Při výuce základního kroku, tedy uzavřených změnách, pár tančí po SMT. V soutěžním tanci se tohoto kroku ale příliš nevyužívá, vychází se spíše s otáčky vpravo nebo vlevo, které mají směrování čelem škz a čelem šks. Proto je třeba při výuce otáček dohlížet na správné směrování tanečníků. Doporučujeme využívat otáček v rozích sálu.
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.