Přednemocniční neodkladná péče

Krajské zdravotnické operační středisko

 

  • Studenti jsou schopni popsat systém krajského operačního střediska. Dokážou vyjmenovat hlavní zásady komunikace operátorky krajského operačního střediska s volajícím. Jsou schopni popsat přesně jednotlivé kroky telefonicky asistované neodkladné resuscitace. Rozumí a dokážou popsat způsob řízení provozu výjezdových složek záchranné služby.

Systém krajského zdravotnického operačního střediska (KZOS)

Úkoly KZOS:

  • Příjmy tísňových výzev.
  • Zhodnocení výzvy a vyslání nejvhodnější posádky.
  • Koordinace činnosti posádek.
  • Spolupráce s ostatními složkami IZS.
  • Informace – posádky, zdravotnická zařízení, veřejnost.

Personální obsazení směny:

  • Hlavní operátor – řídí a koordinuje provoz jednotlivých posádek, nepřijímá tísňové výzvy, naviguje posádky, komunikuje s posádkami pomocí radiostanice.
  • Pomocný operátor – tísňové výzvy přijímá jako poslední v pořadí, provádí navigaci posádek mimo Brno, komunikuje s nimi pomocí radiostanice. Avizuje příjem pacientů do mimobrněnských zdravotnických zařízení.
  • Call – taker 1 – tísňové výzvy přijímá jako předposlední v pořadí. Aktualizuje seznam volných akutních lůžek, pracovišť CT a další. Avizuje příjem pacientů do brněnských zdravotnických zařízení. V případě potřeby zastupuje v radiokomunikaci hlavního i pomocného operátora.
  • Call - taker 2 a 3 – přijímá tísňové výzvy, případně plní další úkoly, kterými je pověřen.

Povinnosti call – takera:

  • Příjem tísňové výzvy.
  • Zodpovědnost za:
    • včasné předání k realizaci hlavnímu operátorovi,
    • eventuální zajištění další asistence – policie, hasiči a další,
    • vedení TANR, TAPP nebo TAP,
    • není – li výzva indikací pro výjezd zdravotnické záchranné služby, musí volajícímu poradit či pomoci s řešením jeho situace.

Technické vybavení KZOS:

  • Program S.O.S. – slouží k příjmu výzev, vysílání posádek, databáze telefonních čísel a adres, okamžité určení nejvhodnější základny pro výjezd a druhé nejvhodnější základny pro případ nedostupnosti první, spádovost ulic a obcí v JmK a další.
  • Navigace – navigační systém podporující systém S.O.S. zprostředkovává operátorovi přehled o lokalizaci posádek.

Komunikace s volajícím

Zaměstnanci operačního střediska zdravotnické záchranné služby jsou pravidelně proškoleni v oblasti komunikace. Operátorka se během hovoru musí držet stanovených pravidel. Každý hovor má tři fáze: úvod – vlastní téma hovoru – závěr.

Úvod
Z psychologického hlediska je pro volajícího velmi důležitý úvod hovoru. Je třeba myslet na tón hlasu, intonaci. Úvod hovoru slouží k ohlášení organizace a pozdravu.

Vlastní téma hovoru
Vlastní téma hovoru slouží k získání základních informací o zdravotním stavu pacienta a místě zásahu. Slouží k tomu návodné otázky:

  • Kdo volá?
  • Kde? Určení lokality.
  • Co se stalo?
  • Jaké má potíže?
  • Informace pro pacienta ze strany operačního střediska.

Závěr
Volající je informován o výjezdu posádky záchranné služby. V případě urgentního stavu je prováděna TANR nebo je volající poučen o poskytnutí první pomoci .

Důležitá pravidla pro komunikaci s volajícím:

  • Otázky klademe postupně, volající nestačí vnímat více otázek najednou.
  • Pozor na sugestivní otázky.
  • Vyhýbejte se odborným výrazům, cizím slovům, slangu.
  • Otázky musí být krátké, jasné. Volající je ve stresu.
  • Technika jednoduché akceptace – slůvkem „ANO“ dáváme najevo, že rozumíme.
  • Parafrázování – zopakujeme vlastními slovy výzvu. Slouží k ujištění, že volající uvedl správnou údaje (například adresu, číslo domu).
  • Během hovoru nespěchat, hrozí podcenění nebo přehlédnutí důležité informace.
  • Pozor na antipatii. Týká se zejména chronicky volajících, pacientů v ebrietě, psychiatricky nemocných, mentálně postižených.
  • Otázky přizpůsobit věku a úrovni myšlení volajícího.

Telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace (TANR)

Telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace (TANR) je realizována po zavolání na tísňovou linku 155. Operátorka odborně vede volajícího, napomáhá při identifikaci náhlé zástavy oběhu a instruuje k provádění neodkladné resuscitace a zajištění organizace na místě vzniku události.

Identifikace náhlé zástavy oběhu

  • Nápadná změna stavu (z plného vědomí právě zkolaboval).
  • Bezvědomí (nereaguje na bolestivé podněty).
  • Bezdeší nebo terminální lapavé dechy.

POZOR!

  • Pokud nemocný reaguje nebo dýchá pravidelně (ne lapavé dechy), neprovádíme NR.
  • Pokud situace není jasná, ověřte, zda nemocný skutečně nedýchá. Pátráním po pulzu na krkavici neztrácíme čas (dýchá zřetelně, normálně).
  • V první řadě dbáme osobní bezpečnosti možných zachránců, které neposíláme k pacientovi v nebezpečném prostředí. Speciálně pozor na elektrický proud, hypoxické prostředí, nestabilní stavby.
  • U příhod, kde je pravděpodobná kardiální primární příčina zástavy, je klíčová nepřímá srdeční masáž.
  • U příhod, kde je pravděpodobná hypoxie jako primární příčina zástavy (traumata, intoxikace, děti), je klíčové uvolnění dýchacích cest a umělé dýchání.

TANR u dospělého

Krok 1
Položit na záda
(pokud je to možné na tvrdou podložku, zem), nic pod hlavu, zakloňte hlavu tahem za bradu vzhůru (dutinu ústní čistíme pouze pokud obsah tvoří překážku – protéza). Je – li zachránce u pacienta sám: „Pokud je to možné, přivolejte rychle dalšího zachránce, abyste mohli poskytnout kvalitní resuscitaci.“

Krok 2 – dýchání se neobnovilo – komprese hrudníku
Postavit se vedle nemocného nebo rozkročmo nad nemocného, položte obě své ruce na sebe dlaněmi dolů doprostřed hrudníku v úrovni prsních bradavek a napnutýma rukama v loktech začněte rytmicky stlačovat hrudník asi 5 – 7 cm do hloubky, frekvencí asi 100 stlačení za minutu. Počítejte zachránci: teď, teď…

Krok 3 – dýchání z plic do plic Pokud je příčina kardiální zástava (vše kromě tonutí, aspirace, alergie, astmatický záchvat, intoxikace) masáž provádíme nepřetržitě první 4 minuty, potom připojíme střídání s umělými vdechy. „Vždy po 100 stlačeních hrudníku se nadechněte, postiženému zakloňte hlavu a ucpěte nos, položte svoje ústa na jeho a vydechněte do něj. Výdech proveďte 2x a pokračujte zase ve stlačování hrudníku.“ 100 : 2

Ostatní zástavy 30 : 2

Obecně platí, že nechce – li nebo nemůže – li zachránce provádět umělé vdechy, pokračujte vždy alespoň masáží. Naopak, jsou – li zachránci alespoň dva, měla by neodkladná resuscitace zahrnovat i dýchání z úst do úst.

TANR u malých dětí

První krok – vypuzovací manévr
U malých dětí položit na předloktí zachránce obličejem dolů – lehké údery mezi lopatky, u větších dětí údery, eventuelně pokud je jistá aspirace – zkusit „vytřepat“.
Mírné podložení zad mezi lopatkami – např. plínkou (pokud není nic po ruce, nezdržovat se hledáním).

  • Umělé dýchání je u dětí nezbytné, provádí se u malých dětí z úst do úst i nosu současně menším objemem a větší frekvencí. U větších dětí (školáci) z úst od úst.
  • Poměr kompresí a vdechů je pro laické zachránce 30 : 2, ale začíná se 5 vdechy z úst do úst.
  • Hloubka stlačení hrudní stěny se snižuje v závislosti na věku od 5 cm u velkých dětí do cca 2,5 cm u novorozenců.
  • Technika masáže u dětí ve věku do 1 roku: dvěma prsty co nejrychleji (120 – 140 stlačení za minutu).

TANR nezahajujeme:

  • Jsou – li jisté známky smrti nebo s životem neslučitelný úraz.
  • V terminálním stavu nevyléčitelného onemocnění.
  • Při nebezpečí reálně hrozícím zachránci.
  • V případě zjevné mentální nebo fyzické neschopnosti volajícího resuscitovat (nepodceňovat však děti) nebo naprosto nespolupracujícího volajícího.
  • V případě hovoru „z třetí ruky“ (volající není na místě). [1]

Operátorky poskytují mimo TANR i telefonicky asistovanou první pomoc TAPP. Volající je operátorkou instruován, jak má postupovat při různých typech úrazu či náhle vzniklých akutních stavech.

Telefonicky asistovaný porod (TAP)

Telefonicky asistovaný porod je porod v terénu vedený operátorkou krajského zdravotnického operačního střediska. Na tísňovou linku volá nejčastěji partner rodičky, který je operátorkou instruován a veden dle algoritmu.


 

1. Materiály vytvořené pro potřeby ZZS JmK.

2. FRANĚK, Ondřej. Správná praxe ZOS [online]. c 2007 [cit. 30. 11. 2012]. Dostupné na World Wide Web:< http://www.urgmed.cz/postupy/07_spravna_praxe_zos.pdf>.

3. FRANĚK, Ondřej, TRUHLÁŘ, Anatolij. Telefonicky asistovaná první pomoc(TAPP). Doporučený postup č. 12 [online]. c 2007 [cit. 30. 11. 2012]. Dostupné na World Wide Web:< http://www.urgmed.cz/postupy/2011_tapp.pdf>.

PROCVIČOVÁNÍ UČIVA
ZPĚT NAHORU
LITERATURA