Pro konkrétní metodu a nástroj sběru dat se rozhodujeme v rámci přípravné fáze výzkumu:2(pp18–20),4(pp49–50)
Určíme, co chceme zkoumat a zjišťovat. Na základě studia literatury zjistíme, jaká dosavadní zjištění v příslušné oblasti již byla provedena, jaké byly použity výzkumné metody a nástroje.
Vymezíme přesný cíl výzkumu a úkol zkoumání, tj. co konkrétně chceme zjistit a za jakým účelem. Cíle výzkumu poté zformulujeme do konkrétních a jasných výzkumných otázek. Tyto otázky se snažíme zodpovědět vhodně zvolenou metodou a nástrojem - např. otázkami v dotazníku, rozhovorem, pozorováním (nepleťme si proto výzkumnou otázku s otázkou v dotazníku, ta je jen jedním z možných nástrojů, jak hledat odpověď na výzkumnou otázku).
Cíle výzkumu | Výzkumné otázky |
---|---|
Zjistit, jsou-li studenti motivováni potřebou se v dané oblasti vzdělat, nutností získat kredity apod. a je-li existence kurzu skutečně potřebná. | Proč si studenti předmět zapsali? |
Zjistit, jestli studentům způsob výuky vyhovuje a jestli by ve skutečnosti nepreferovali klasickou kontaktní výuku. | Do jaké míry studentům vyhovují jednotlivé aspekty e-learningové formy studia? |
Zjistit, jestli studentům není ve výuce předloženo téma, které již znají z dřívějšího studia a na která témata se více zaměřit, protože je považují za potřebná. | Jak přínosná byla pro studenty vyučovaná témata? |
Zjistit, jestli studenti určitou dovednost ověřovanou v příslušném úkolu již nemají z dřívějška a není-li tedy třeba daný úkol nahradit nebo jej vyřadit. | Jak přínosné byly pro studenty zadané úkoly? |
Na základě předchozích kroků zvolíme vhodnou výzkumnou metodu (metody) a relevantní výzkumný nástroj.
Příklad:
Chceme zkoumat problém kvality života u dialyzovaných pacientů v České republice:
Rozhodli jsme se, že chceme získat poznatky, které budeme vztahovat na celý soubor dialyzovaných pacientů. Jedná se o soubor v řádu tisíců. Abychom mohli vztahovat výsledky šetření na celou skupinu těchto pacientů a sběr a zpracování dat byl časově a kapacitně únosný, zvolili jsme standardizovaný dotazník, který vyplní statisticky reprezentativní vzorek pacientů. Výsledkem bude zpráva s grafy a tabulkami.
Za cíl jsme si vytkli podrobněji prozkoumat vnímání kvality života dialyzovaných pacientů. Nespokojíme se standardizovaným poznatkem z dotazníku, že kvalitu svého života pacient vnímá např. „dobře“, chceme vědět, proč tomu tak je, jaké pacient prožívá pocity atd. Zvolíme metodu rozhovoru v kombinaci s analýzou textového záznamu (deníku, který si pacient bude psát). Výsledkem bude popis a analýza prožívání každodenního života s nemocí na příkladu několika pacientů.
Po těchto krocích si stanovíme konkrétní termíny realizace výzkumu. V případě dotazníkového šetření určíme, do kdy mají být sestaveny otázky, kdy bude proveden předvýzkum, kdy bude probíhat sběr dat atd.