Logopedická diagnostika
Logopedická diagnostika je východiskem pro volbu metod logopedické péče, ale také pro stanovení diagnózy. Hlavním prostředkem je souvislý řečový projev jedince, muset se jednat o spontánní řečový projev, hodnotit jedince vždy jako celek (nemůžeme se zaměřit pouze na zvukový projev řeči).
Klasifikace metod logopedické diagnostiky:
- metoda pozorování
- metody explorační (anamnestický rozhovor, ústní zkoušení, písemné zkoušení, praktické zkoušení, nejrůznější testové metody
- studium případu (studium výsledků foniatrického vyšetření, ORL, neurologického vyšetření, studium školních materiálů)
- analýza výsledků činnosti při diagnostice SVPU
- přístrojové metody – používání nejrůznějších indikátorů (S indikátor – ve formě tzv. šaška při sigmatismu, vadné výslovnosti sykavek, pneumotografů, apod.)
Zásady diagnostiky:
- zásada komplexní
- zásada objektivnosti posuzování
- zásada kvantifikace
- zásada týmového přístupu (spolupráce lékařů)
- zásada průběžnosti (vyvíjení s logopedickou péčí)
Komplexní vyšetření:
- navázání kontaktu (často děti nechtějí komunikovat, nakreslit obrázek, pohádka, atd.)
- anamnéza – zjišťují se základní osobní, rodinné údaje a údaje o sociálním prostředí dítěte. Rodinná – zajímáme se o nejrůznější poruchy (řečových orgánů, výslovnosti, sluchu, hlasu, levorukosti) a nemoci. Osobní – zjišťujeme průběh těhotenství, porodu, vývoj dítěte v raném dětství (kdy začalo sedět, první slova, věty), prodělané nemoci, úrazy, aj.
- vyšetření sluchu – záležitost foniatra, event. ORL, logoped provádí pouze orientační vyšetření sluchu.
- vyšetření schopnosti fonematické diferenciace – schopnost sluchovou cestou rozlišovat ve slovech hlásky s distinktivní (rozlišovací) funkcí, např. pije – bije, puška – muška. Je základním předpokladem pro správný vývoj řeči (Škodová test fonematického sluchu, u starších dětí zkouška WM – Weepman, Matějček – nemyslná slova).
- vyšetření porozumění řeči – pokyny k provedení určité činnosti (10 věcí běžného života – např. polož klíče na knihu)
- vyšetření řečové produkce – volný rozhovor, obrázky, pomůcky, expresivní složka řeči: artikulace, slovní zásoba (pasivní, aktivní), gramatická stavba řeči, prozodické faktory řeči, dýchání, hlas, tření, pasní, počítání muzikální schopnosti.
- vyšetření motoriky – celkové motoriky (poskoky apod.), jemné motoriky (motoriky řečových – oromotoriky), mimiky (test aktivní motoriky).
- vyšetření laterality – spíše psycholog (testy Matějčka a Žlaba)
- vyšetření sociálního prostředí – sociální podmínky rodiny, vztah dítěte k sourozencům, rodičům, kamarádům ve škole i v okolí. Pokusit se zjistit, zda má dítě správný řečový vzor v případě bilingvismu. Dále zda rodina stimuluje řečový vývoj dítěte, zda dítě citově nestrádá, je neurotizováno, atd.