Afázie je úplná nebo částečná neschopnost přijímat a vysílat symbolické kódy mluvené nebo psané řeči, tedy ztráta již nabyté schopnosti komunikovat. Je to porucha lingvistická, neurogenní a kognitivní, spadá do souboru poruch vyšších kortikálních funkcí.
Etiologie: vzniká na základě organické léze mozku. Nejčastějšími příčinami jsou cévní mozkové příhody (dále CMP) hemoragické (krvácení) nebo ischemické (snížené prokrvení), dále úrazy a poranění mozku (otřes mozku, zhmoždění), mozkové expanze – nádory, zánětlivá onemocnění mozku (encefalitida, meningoencefalitida), degenerativní onemocnění centrální nervové soustavy (Alzheimerova choroba, Pickova nemoc), intoxikace mozku (drogami, jedovatými plyny). Zvláštní kategorií je dětská afázie (afázie infantilní), která vzniká jako náhlé přerušení a poškození dosud normálně se vyvíjející centrální nervové soustavy. Příčiny jsou podobné až na CMP, jež naopak od dospělých nejsou tak časté. Nejčastěji jde o kraniocerebrální trauma (Čecháčková, 2003).
Symptomatologie: Projevy afázie se odvíjí podle toho, o jaké poškození CNS se jedná, kde a v jakém rozsahu je lokalizováno a také závisí na věku postiženého člověka. Příznaky se projevují v různém množství, kvalitě a také v rozličných kombinacích. Moderní afaziologie k symptomům afázie řadí:
U afázie jsou v různé míře zasaženy všechny modality řeči – receptivní i expresivní, řeč mluvená i psaná, což se může projevovat v jednotlivých jazykových rovinách i ve všech současně.
Existuje mnoho různých klasifikací (Bostonská, Kimlova, Lurijova, Hrbkova).
Podle Olomoucké (vychází z Hrbkovy teorie) klasifikace je mozková léze lokalizovaná v určitém laloku charakterizována specifickými symptomy, které pak tvoří konkrétní kortikální poruchy (Čecháčková, 2003). Dle ní dělíme afázie na:
Diagnostika, terapie i rehabilitace je interdisciplinární záležitostí. Cílem je dosáhnout optimální úrovně komunikace, jejíž je člověk při konkrétním poškození mozku schopen.
Diagnostika: Každá afaziologická škola má svůj vlastní přístup k diagnostice, všichni se ale soustředí na vyšetření a hodnocení spontánní řeči, porozumění, opakování a pojmenování, přičemž je zahrnuta řeč mluvená i psaná. Existují různé testové baterie. U nás se využívá modifikace Token testu, Lyrijovo neuropsychologické vyšetření, Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie.
Terapie: neurologická terapie dle etiologie, logopedická rehabilitace řeči.