Test neznámé situace

 

Zajímavé výzkumy týkající se vztahů kojence a matky prováděla Mary Ainsworth (1913-1999). Vyvinula metodu zvanou Test neznámé situace. Badatelka sledovala dlouhodobě mnoho párů matek s dětmi v průběhu prvního roku života. V jednom roce dětí potom provedla zmíněný
Test neznámé situace, který má 8 následujících sekvencí:

1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti

2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat

3. přichází neznámý člověk

4. matka jde pryč, opouští dítě a zanechá je v místnosti s neznámým člověkem

5. matka se vrací zpět, cizí člověk odchází

6. matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti

7. neznámý člověk se vrací

8. cizí člověk jde pryč a matka se vrací

Jednotlivé děti se lišily hlavně svým chováním po návratu matky. Na základě jejich reakcí bylo možné děti přiřadit do třech skupin (Langmeier, Krejčířová, 2008):

Děti s pevným (jistým) vztahem k matcepo jejím návratu ihned vyhledávají její blízkost a navazují s ní kontakt. Matky těchto dětí byly v průběhu prvního roku dítěte hodnoceny jako citlivě reagující na potřeby dítěte. V průběhu dalšího sledování se ukázalo, že tyto děti byly v předškolním věku sebejistější, lépe navazovaly vztahy s dospělými osobami a měly celkově méně problémů v chování než děti z druhých dvou skupin.

Děti s nejistým vyhýbavým vztahem k matcese po jejím návratu kontaktu s ní spíše vyhýbají. Matky těchto dětí byly v průběhu prvního roku dítěte hodnoceny jako málo citlivé s tendencí odmítat či minimalizovat tělesný kontakt s dítětem.

Děti s nejistým rezistentním vztahem k matcepo jejím návratu vyhledávají její blízkost a tělesný kontakt s matkou, zároveň však dávají najevo zlost a vzdor vůči ní. Matky těchto dětí byly v průběhu prvního roku dítěte hodnoceny jako méně citlivé k potřebám dítěte.

I následné výzkumy potvrdily tyto tři druhy chování dětí. Otázka je, jaký vliv v průběhu dalšího vývoje druh připoutání k matce má. Obecně se
dá říct, že děti s jistým připoutáním k matce v průběhu dětství i dospívání navazují úspěšněji vztahy s druhými lidmi a jsou sociálně zdatnější.