Dějiny hudby - romantismus
Základní členění a charakteristika hudebního romantismu
Cílem první kapitoly našeho kurzu je, abyste získali základní přehled o postavení hudebního romantismu v hudebních dějinách Evropy a pochopili jeho podstatu, spočívající v emocionální reakci na osvícenské zdůrazňování úlohy rozumu. | |
Anotace: rozdělení hudebního romantismu na časová období a národní školy, ideová východiska a inspirační zdroje hudebního romantismu, společenské podmínky pro nástup romantismu, znaky hudebního romantismu |
|
Klíčová slova: raný a pozdní romantismus, novoromantismus, klasicko-romantická syntéza, národní školy, ideové zdroje | |
Čas potřebný k prostudování první kapitoly: 30 až 40 minut. |
Na samém počátku našeho hudebního putování po devatenáctém století si pojďme vyjasnit pojmy romantismus, romantický, romantika, romantik. Každý z nás ví, o co jde, když slyší nebo čte, jak si lidé sdělují, že byli na romantické dovolené, jejich známí měli romantickou svatbu, na jejich chatě sice neteče voda, ale zato je to tam vyložená romantika, ten či onen člověk je naprosto nepraktický, protože je svým založením romantik. Zkusili jste si již ale někdy sami pro sebe definovat, v čem konkrétně onen romantický prvek u nějakého jevu nebo člověka spočívá? Jaká by měla být např. láska nebo svatba, aby mohla být později popisována jako romantická? |
Námět k zamyšlení: pokuste si ujasnit, jaké vlastnosti či jevy si představujete pod pojmy romantický, romantika, romantik! |
Hudební romantismus je významná stylová epocha ve vývoji evropské hudby, vyplňující časově 19. století a zhruba první dvě dekády 20. století, ve kterých již ovšem na hudební scénu vstupovaly také nové, modernější hudební styly, snažící se od romantismu co nejvíce odlišovat (impresionismus – Debussy, Ravel, expresionismus – Schönberg, Berg, Webern, neofolklorismus – Janáček, Stravinskij, Bartók, později neoklasicismus – opět Stravinskij, dále např. Poulenc, Prokofjev, Martinů ad.).
Hudební periodu romantismu je možno rozdělit na 4 po sobě následující časové úseky, které se ve skutečnosti vzájemně prolínaly a překrývaly. Uvedené schéma je proto vědomě nepřesné a slouží pouze pro základní orientaci:
1. Raný romantismus 1800 – 1830 – vychází z hudebního klasicismu, začíná ale porušovat jeho symetrii a uměřenost, v tom navazuje na Beethovenův individualismus. Jeho typickými projevy jsou menší formy, především písně a klavírní skladby. Skladatelé: Weber, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Chopin, Škroup ad.
2. Novoromantismus 1830 – 1860 – rozvíjí citovost, směřuje k patetickému, velkolepému, dynamickému a exaltovanému až teatrálnímu výrazu, inklinuje k rozsáhlým dílům, porušuje již výrazně ustálené hudební formy, inovuje harmonii bohatější chromatikou, naplňuje hudbu mimohudebním obsahem (programní hudba), především v symfonické básni, reformuje operu, zvětšuje orchestr. Skladatelé: Berlioz, Liszt, Wagner, Smetana ad.
3. Klasicko-romantická syntéza 1860 – 1890 – reaguje na neurčitost a často obtížnou sledovatelnost programní hudby částečným návratem ke klasickým hudebním formám, ovšem s využitím soudobého hudebního jazyka (rozevlátá melodie, chromaticky zjitřená harmonie, bohatý rytmus a barevná instrumentace). Nezříká se zcela programní hudby, ale pěstuje opět intenzívně tzv. hudbu absolutní (= neprogramní). Záměrem návratu k osvědčeným hudebním formám klasicismu, byť s novým, romantickým obsahem, je potřeba znovunalezení souladu mezi myšlením hudebního tvůrce a jeho posluchačů. V opeře se vrací důraz na melodickou linii. Skladatelé: Brahms, Dvořák, Saint-Saëns, Franck, Čajkovskij, Gounod, Bizet, Verdi ad. Skladby z období klasicko-romantické syntézy tvoří možná nejposlouchanější období romantické hudby.
4. Pozdní romantismus 1890 – 1920 – v něm dosahují komplikace romantické hudební řeči svého vrcholu, především v harmonii, která bývá nejenom bohatě zahuštěna chromatikou, ale také mocně zvrásněna disonantními střety. Skladby mívají bohatou instrumentaci, formy již bývají značně rozvolněné. Je to závěrečná fáze hudebního romantismu a zároveň východisko pro hudbu 20. století. Skladatelé: Mahler, R. Strauss, Skrjabin, Holst, Puccini, Foerster, Suk, Novák ad.
5. Národní školy 1800 – 1920 – zde nejde o páté období romantismu, ale o jeho členění na základě jiného principu než časového. Tímto principem je národnost a národnostní cítění skladatele a především to, jestli je do své hudby promítl. Dělo se tak především zužitkováním typických prvků národního folkloru té ktreré země do umělých kompozic skladatele, který se rozhodl být skladatelem národním. Základem pro takový postup byla vždy lidová nástrojová hudba a lidové písně, z nich pak skladatelé buď přímo citovali, nebo naopak pouze zohledňovali typický rytmus, typickou melodii, harmonii apod., použili je jako inspiraci či pracovní metodu a na jejich základě potom komponovali svoji vlastní hudbu. Takových skladatelů bylo v romantismu mnoho, a proto je dělíme podle jejich národnosti do tzv. národních škol. Tyto národní školy nám procházejí celým romantismem od jeho počátků až po jeho doznívání ve 20. století. Národním skladatelem tak byl například Rus M. I. Glinka, jinak raný romantik, zakladatelem české romantické národní školy se stal B. Smetana, který byl zároveň novoromantikem, další český národní skladatel A. Dvořák byl zástupcem klasicko-romantické syntézy, a pozdním romantikem byl např. J. Sibelius, současně největší reprezentant finské národní školy.
Průnik
časového a národnostního
principu
při přehledovém dělení hudebního romantismu ukazuje schematický obrázek:
Ruská národní škola |
Česká národní škola |
Severská národní škola |
ad. |
|||
Raný romantismus |
1800–1830 |
|||||
Novoromantismus
|
1830–1860 |
|||||
Klasicko
–
romantická syntéza
|
1860–1890 |
|||||
Pozdní
romantismus
|
1890–1920 |
Ideová
východiska a inspirační zdroje hudebního
romantismu:
Romantismus odvozoval svůj
název od francouzských
pojmů roman
a romantique,
převzatých z literatury. Příběhy, vyprávěné v románu
19. století,
bývají neobyčejné, dobrodružné, často spojené s láskou,
tajemstvím,
nebezpečím, tedy lidskou fantazii rozněcujícími jevy[1].
Romantické
umění
chce svého příjemce (recipienta) vzrušovat, dojímat, zaměřuje
se primárně na jeho pocity a city, usiluje o to, aby člověk při pohledu
na
obraz, sochu, během četby poezie anebo při poslechu hudby hlavně vnímal
a cítil
povahu díla a atmosféru, kterou vyvolává.
Citovost romantismu byla reakcí na zdůrazňování rozumu předchozím osvícenstvím. Národní cítění romantismu nahrazovalo kosmopolitismus osvícenského klasicismu, návrat k Bohu v evropském myšlení 19. století vyvažoval náboženskou skepsi 2. poloviny 18. století, zájem o citový život jednotlivce a jeho osobní štěstí do jisté míry nahrazoval velkolepé, ale jen zčásti uskutečnitelné a uskutečněné celospolečenské sociální projekty Francouzské revoluce a byl též oporou proti osvícenskému zdůrazňování racionalistické vědy a sociálním důsledkům nastupující průmyslové revoluce.
Literatura
(próza, poezie, divadelní hry):
Velká
Británie
– Lord Byron (1788–1824), W. Scott (1771–1832), sestry Ch. Brontëová
(1816–1855),
E. Brontëová (1818–1848) a A. Brontëová (1820–1849)
USA
– E. A.
Poe (1809–1849)
Francie – F.-R. de Chateaubriand
(1768–1848), V. Hugo
(1802–1885), A. Dumas (1802–1870), A. de Lamartine (1790–1869)
Německo
– J.
W. von Goethe (1749–1832), J. Ch. F. von Schiller
(1759–1805), bratři
K. W. F. Schlegel (1772–1829) a A. W. Schlegel
(1767–1845), Novalis
(vlastním jménem G.
Ph. F. Freiherr von Hardenberg,
1772–1801), C. Brentano (1778–1842), L. A. von Arnim
(1781–1831), bratři
J. Grimm (1785–1863) a W. Grimm (1786–1859), K. May
(1842–1912)
Rakousko
a české země – F. Grillparzer
(1791–1872), V. K. Klicpera
(1792–1859), A.
Stifter
(1805–1868), J. N. Nestroy (1801–1862),
J. K. Tyl
(1808–1856), K. H. Mácha (1810–1836), K. J. Erben
(1811–1870), K. Sabina
(1813–1877), B. Němcová (1820–1862), Marie von
Ebner-Eschenbach
(1830–1916), J. Zeyer (1841–1901)
Dánsko
– A. G.
Oehlenschläger (1779–1850), H. Ch. Andersen (1805-1875)
Polsko
– A.
Mickiewicz (1798–1855)
Rusko –
A. S. Puškin (1799–1837),
N. V. Gogol (1809–1852), M. J.
Lermontov (1814–1841)
Výtvarné umění (malířství, sochařství, architektura):
Francie – E.
Delacroix ((1798–1863), A. Rodin (1840–1917)
Německo – C. D.
Friedrich (1774–1840)
Rakousko
a české země – A. Mánes
(1784–1843), V. Mánes (1793–1858), J. Mánes
(1820–1871), Q. Mánes (1828–1880), A. Mánesová (1817–1883), M. L. von
Schwind
(1804–1871), V. Levý (1820–1870), J. M. Trenkwald (1824–1897), E. van
der Nüll
(1812–1868), A. S. von Sicardsburg (1813–1868), T. von Hansen
(1813–1891), J.
Zítek (1832–1909), J. Schulz (1840–1917), F. Ženíšek (1849–1916), V.
Brožík
(1851–1901), M. Aleš (1852–1913), V. Hynais (1854–1925)
V architektuře se vývoj obrací k historickým reminiscencím (napodobeninám), s preferencí středověku (novogotika) a raného novověku (neorenesance, např. pražské Národní divadlo a Rudolfinum, brněnský Besední dům a Pražákův palác). Na následujících obrázcích jsou některé ze známých novogotických staveb v Česku (zleva zámky Hluboká, Lednice a tzv. Červený kostel v Brně).
Časté náměty nebo inspirace romantických uměleckých děl:
Společenské
podmínky pro nástup romantismu
výrazně
ovlivnila Francouzská
revoluce a následné napoleonské války. Revoluční
události
symbolizované
pádem pařížské Bastilly destruovaly stávající feudální společenský
systém
kontinentální Evropy a umožnily nástup buržoazie. Přes všechny hrůzy
jakobínského teroru a válečných útrap znamenaly novoty zaváděné
francouzským
státem demokratizaci života v mnoha oblastech, včetně té
hudební. V r.
1795 tak byla v Paříži ustavena hudební
konzervatoř. Od přelomu 18. a 19. století vznikala hudební nakladatelství, byly zakládány koncertní spolky, pěvecké
sbory, pořádaly se veřejné
koncerty přístupné platícímu obecenstvu. Tak byla oslabena
aristokratická
výlučnost hudby provozované do té doby většinou ve šlechtických
salónech pro
relativně malý okruh privilegovaných hostů
Napoleonova
zahraniční vojenská tažení
vyvolávala hněv a nevoli obyvatel okupovaných zemí, ve kterých postupně
vznikala
a sílila národně-osvobozenecká hnutí (Itálie, Rusko,
Španělsko, Německo)[2].
Podobně jako Francouzská
revoluce přinesla lidstvu ideál individuální svobody a
uvedla jej do
praxe,
přejaly tento ideál paradoxně také Napoleonem dočasně porobené evropské
země s cílem
dosáhnout své individuální svobody v měřítku státním
a národním. To
povzbudilo vznik výše zmíněných hudebních národních
škol, jež jevily enormní zájem o domácí
lidovou hudbu a její využití v artificiální
(umělecké) hudební
tvorbě. S tím v ruku v ruce postupovalo
sbírání a vydávání
lidové slovesné a hudební poezie, textů nebo/a nápěvů lidových písní (v
Německu
např. třídílná sbírka Des Knaben
Wunderhorn, vydávaná v letech 1805 až 1808,
v Čechách prosluly 19.
století zejména sbírky písní K. J. Erbena, na Moravě
F. Sušila).
Některé další typické znaky hudebního romantismu:
Melodie
– stává
se
postupně méně pravidelnou a
symetrickou v porovnání s tvorbou vídeňského
klasicismu, již
v programní hudbě novoromantiků je často rozbita na menší
úseky v zájmu
vyjádření mimohudebních sdělení
Harmonie – zvyšuje se
v ní postupně podíl
chromatiky a disonancí. U některých autorů přebírá vůdčí roli
v líčení hlavního obsahu skladby, celkové či momentální nálady
ap.
Rytmus
– bývá mnohdy
komplikovaný a
rafinovaný, v procesu hudební komunikace mezi romantickým
skladatelem a
jeho posluchačem je mu nezřídka přisouzena rovnoprávná úloha
s melodií a harmonií,
v dramatických místech
skladeb
pak
může i přebírat
iniciativu v tlumočení jejich hudebního obsahu.
Barva
–
v hudbě dokresluje či vyvolává
náladu, atmosféru. Do orchestru jsou zaváděny nové nástroje (např.
harfa,
anglický roh, ofiklejda, saxofon). Orchestr je početně rozšiřován,
postupně se
zvyšuje ladění.
Programní
hudba – prosazována
hlavně
novoromantiky, vytváří formu symfonické
básně
(jednovětá orchestrální skladba s mimohudebním obsahem), je
implantována (zasazována) do formy symfonie, do hudby komorní,
klavírní apod.
Opera
– ve Wagnerově
tvorbě se v ní
vyrovnává složka instrumentální (orchestrální) s doposud
tradičně
vládnoucím zpěvem. Do opery je přiveden symfonismus.
Hudební
produkce a
provoz – vedle
tradiční klasické (vážné) hudby se rozvíjí žánr operety a hudby tzv.
„vyššího
populáru“ (např. valčíky, polky, pochody, hudba vojenských a městských
kapel).
Roste kult nástrojové a pěvecké virtuozity, kult virtuozů a operních
hvězd, a
úměrně
tomu se zvyšuje tvorba hudby zaměřené
na vnější efekt bez hlubších uměleckých ambicí. Staví se velké
koncertní sály
a operní domy, významné koncerty a operní představení se
stávají
celospolečenskými událostmi. Roste počet hudebních učilišť a pedagogů,
hudebních periodik, hudebních recenzentů a spisovatelů.
V chrámové
hudbě katolické církve je ve druhé polovině 19. století zaváděna tzv. Ceciliánská reforma.
Její nástup byl ideově připravován již v první polovině 19. století,
naplno se rozvinula až po založení německého Všeobecného ceciliánského spolku
pro země německého jazyka (Allgemeinen Cäcilienverein für
die Länder deutscher Sprache) v r. 1868, o které se
zasloužil německý teolog a církevní hudebník Franz Xaver Witt
(1834−1888). V tomto hnutí se
projevuje snaha o omezení okrasné funkce liturgické hudby v zájmu
většího soustředění věřících na samotný bohoslužebný obřad a jeho
podstatu - duchovní setkání s Bohem. Reforma preferovala při liturgii
vokální
polyfonii Palestrinova typu a hudbu varhanní, nakonec se ale
pro své přílišné hudebně-restriktivní požadavky neujala.
Přispěla však k omezení hudby operního typu v katolické církevní hudbě
a k jejímu návratu ke kontemplativnějšímu pojetí.
Výroba hudebních nástrojů – ve vzrůstající míře byla ovlivňována všeobecným technickým pokrokem a velkosériovou výrobou (ta ale u hudebních nástrojů stírá žádoucí zvukové charakteristiky), což zlevňovalo ceny zboží. Technicky se zdokonalovalo zaváděním klapek a ventilů vybavení zvláště u dřevěných a žesťových dechových nástrojů, což usnadňovalo hráčům prstové hmaty a umožňovalo kvalitní hru náročných skladeb a orchestrálních partů.
[1]
Za typickou romantickou
literaturu 19. století považujeme např. díla Francouzů V. Huga
(Chrám Matky Boží v Paříži,
1831),
A. Dumase staršího (Tři mušketýři, 1844,
Hrabě Monte-Christo 1845-46),
především mladé čtenáře zaujal v závěru 19. století Němec K.
May,
popisující ve svých dobrodružných románech zejména život
severoamerických
Indiánů během expanze přistěhovalců z Evropy na západ USA.
[2]
V Itálii byla situace
složitější, protože jako okupanti byli v její severní části
považováni
především Rakušané. Po jejich porážce byla francouzská vojska zprvu
považována
za osvoboditelská, ovšem jen do určité doby. Po návratu Rakušanů začalo
v Itálii postupně sílit volání po sjednocení Itálie, ke
kterému nakonec ve
2. pol. 19. století skutečně došlo. Jedním ze symbolů
národně-osvobozovacího
boje Italů byla v 19. století hudba G. Verdiho.
|
Dějiny hudby: NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. Olomouc: Votobia, 2003. VÍTEK, Bohuslav. Přehled dějin hudby: Faktografický soubor hlavních údajů a poznatků pro předmět Dějiny hudby. Pardubice: Luděk Šorm, 1994. ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby: II. díl: 19. století. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2006. HRČKOVÁ, Naďa (ed.). Dějiny hudby V: Hudba 19. století. Praha: Euromedia Group – Ikar, 2011 ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974. BACHTÍK, Josef. XIX. století v hudbě. Praha – Bratislava: Editio Supraphon, 1970. KOPECKÝ, Jiří. Přehled dějin hudby 19. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ABRAHAM, Gerald. Stručné dějiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. SMOLKA, Jaroslav (ed.). Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. GOLDRON, Romain. Illustrierte Geschichte der Musik.: 8: Die Anfänge der Romantik. Lausanne: Editions Rencontre; Zürich: Ex Libris, 1966. GOLDRON, Romain. Illustrierte Geschichte der Musik.: 10: Die nationalen Schulen: Neuer Frühling in Frankreich. Lausanne: Editions Rencontre; Curych: Ex Libris, 1966. WÖRNER, Karl H. Geschichte der Musik: Ein Studien- und Nachschlagbuch. 8. Aufl. Göttingen: Vandebhoeck & Ruprecht, 1993. BÜCKEN, Ernst. Handbuch der Musikwissenschaft: Musik des 19. Jahrhunderts bis zur Moderne. Wildpark-Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1929. MERSMANN, Hans. Handbuch der Musikwissenschaft: Die moderne Musik seit der Romantik. Wildpark-Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1931. EINSTEIN, Alfred. Hudba v období romantizmu. Opus: Bratislava, 1989. SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě: Vlastivěda moravská: Země a lid: Nová řada. Svazek 12. Brno: Muzejní a vlastivědná spoečnost, 2001. HOSTOMSKÁ, Anna. Kouzelný svět: Vyprávění o světové opeře. Praha: Mladá fronta, 1960. TROJAN, Jan. Dějiny opery: Tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Praha; Litomyšl: Paseka, 2001. WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, 1998. GRUN, Bernard. Dejiny operety. Bratislava: Opus, 1981. BUDIŠ, Ratibor. Nápad monsieura Offenbacha: Vyprávění o cestách světové operety s příslušnou zastávkou v Praze. Praha; Bratislava: Editio Supraphon, 1970. Hudební slovníky a encyklopedie: HUTTER, Josef a Zdeněk CHALABALA (eds.). České umění dramatické:: Část II.: Zpěvohra. Prah:a: Šolc a Šimáček, 1941. ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Editio Supraphon, 1983. ČERNUŠÁK, Gracian (ed.), Bohumír ŠTĚDROŇ (ed.) a Zdenko NOVÁČEK (ed.). Československý hudební slovník osob a institucí. Svazek prvý, A-L. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. HOLZKNECHT, Václav a Vladimír POŠ (eds.). Kniha o hudbě. Praha: Orbis, 1964. ČERNUŠÁK, Gracian (ed.), Bohumír ŠTĚDROŇ (ed.) a Zdenko NOVÁČEK (ed.). Československý hudební slovník osob a institucí. Svazek druhý, M-Ž. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. Československá vlastivěda: Díl IX: Umění: Svazek 3: Hudba. Praha: Horizont, 1971. SMOLKA, Jaroslav (ed.). Malá encyklopedie hudby. Praha: Editio Supraphon, 1983. FUKAČ, Jiří, Jiří VYSLOUŽIL a Petr MACEK (eds.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. JANOTA, Dalibor a Jan P. KUČERA. Malá encyklopedie české opery. Praha; Litomyšl: Paseka, 1999. HOSTOMSKÁ, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8. vyd. Praha: Svoboda, 1993. MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidivé noviny, 2000. VYSLOUŽIL, Jiří. Hudební slovník pro každého: II. díl: Skladatelé a hudební spisovatelé. Vizovice: Lípa, 2001. Riemann Musiklexikon. Mainz: Schott, 1959–1975. 5 sv. (4 x Personenteil, 1 x Sachteil). La musique: 2: Les hommes, les instruments, les œuvres. Paris: Larousse, 1965. 2. díl ze 2 sv. Larousse de la musique. Paris: Larousse, 1982. 2 sv. Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik. [CD-ROM]. Ed. Friedrich Blume. Nezkrácená elektronická verze prvního knižního vydání (Kassel; Basel: Bärenreiter, 1949–1986. 17 sv.). Berlin: Directmedia Publishing, 2001. Musiklexikon. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Stuttgart: Metzler, 2005. 4 sv. Encyklopedia muzyczna PWM. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1979–2012. 12 sv. a 2 dodatky. |
|
Internetové slovníky: Grove Music Online [online]. 2001. Oxford: Oxford University Press, 2001. Dostupný z WWW na webu Oxford Music Online: http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/ Obsahuje texty slovníků The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition (2001), The New Grove Dictionary of Opera (1992), The New Grove Dictionary of Jazz, 2nd edition (2002) a jejich doplňky. Použití slovníku je při připojení prostřednictvím internetové sítě Masarykovy univerzity zdarma. Pro domácí použití je nutno si do počítače nainstalovat program VPN. Informace a zdrojový soubor: http://vpn.muni.cz/doku.php Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001 [cit. 2013-06-20]. Angl., něm., fr., it. a česká verze. http://www.wikipedia.org/ Slovník české hudební kultury – Centrum hudební lexikografie, Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/ |