Dějiny hudby - romantismus
Pozdní romantismus
Cíl: získání základní informace o společenské povaze poslední periody hudebního romantismu a seznámení s tvorbou německojazyčných hudebních skladatelů G. Mahlera, H. Wolfa, Maxe Regera a F. Schmidta. | |
Anotace: Závěr hudebního romantismu byl poznamenán značnými rozpaky nad dalším směrem hudebního vývoje. V Německu a Rakousku došlo ještě k poslednímu pokusu o oživení novoromantických myšlenek (A. Bruckner, R. Strauss), ke spojení rozbujelé chromatiky s formami klasicismu a baroka (M. Reger) a také k pokračování symfonické tvorby (G. Mahler, F. Schmidt). Byly to poslední snahy o zachování a rozmnožení dědictví hudebního romantismu. 19. století definitivně končilo a bylo střídano stoletím novým, dobou nejnadějnějšího vědecko-technického pokroku a zároveň nejstrašnějších válek v dosavadních dějinách lidstva. Ve stylově nesourodé a přitom právě svou rozporuplností tak výmluvné hudbě G. Mahlera se zdají být obsaženy všechny přicházející konflikty. Některé volné věty jeho symfonií naopak vyjadřují věčnou lidskou touhu po štěstí a naději na jeho dosažení. G. Mahler převádí romantickou hudbu přes symbolický rok 1900 do disharmonické moderní doby, zatímco Rakušan F. Schmidt se z této moderní doby, již po první světové válce, ohlíží svými jemně disonantně laděnými, přesto v zásadě libozvučnými skladbami staršího střihu zpět do časů svého romantického mládí. | |
Klíčová slova: pozdní romantismus, secese, Gustav Mahler, Hugo Wolf, Max Reger, Franz Schmidt. | |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 45 minut. |
Devátá kapitola bude věnována závěrečné, pozdní fázi evropského hudebního romantismu (cca 1890–1920), která ještě naposledy těží z jeho výrazové podstaty a zároveň představuje jeho poslední etapu, jež se následně rozplynula v modernějších hudebních směrech 20. století (impresionismus, dodekafonie, neoklasicismus, neofolklorismus, Nová věcnost ad.). Hudba pozdního romantismu je stejně jako doba sama naplněna směsicí důvěry a nedůvěry, štěstí a melancholie, skepse a naděje. |
Námět k zamyšlení: zkuste si uvědomit, jaké máte představy při poslechu Mahlerovy instrumentální nebo vokální hudby a pokuste si sami pro sebe její sdělení verbalizovat, slovně formulovat. Mnohdy je to téměř nemožné, protože hudba často budí pocity, které je snadnější prožívat než sdělovat slovy. Srovnejte hudbu pozdních romantiků s hudbou např. Stravinského nebo Janáčka z doby před 1. světovou válkou. Jaké slyšíte rozdíly? |
Ve
výtvarném umění je pro toto období (1890–1910)
charakteristická tvorba Alfonse Muchy
(1860–1939) a architektonický a výtvarný styl tzv. secese, který
se odrazil také při navrhování užikových předmětů denní potřeby, včetně
podoby hudebních nástrojů (viz obrázek ozdobného povrchu secesního
klavíru). Němčina pro secesi
užívá výraz Jugendstil,
francouzština a angličtina pojem Art
Nouveau. Patrně nejznámější stavbou české secese je Obecní
dům
v Praze, otevřený pro veřejnost v r. 1912.
Obecní dům v Praze |
A. Mucha: Zodiac |
Secesní klavír (1902) zn. Bechstein |
Mahlerovi se
ještě v r. 1860 přestěhovali kvůli
živobytí do převážně německé Jihlavy, od které si otec sliboval
rozmnožení
svého jmění. Mladý Gustav se v ní hudebně vzdělával,
v 15 letech se
pak nechal zapsat na konzervatoř ve Vídni, kde studoval klavír
a kompozici. Zároveň ale zůstal studentem jihlavského
gymnázia, kde
odmaturoval v r. 1878 (napodruhé). Ve Vídni na
konzervatoři, jejíž
studium G. Mahler ukončil po třech letech (rovněž
v r. 1878), zaznamenal
řadu významných úspěchů, mezi nimi zejména vznik své první závažné
skladby,
kterou se stala kantáta Žalobná píseň (Klagendes Lied, 1878–1880, premiéra
v přepracované verzi v r. 1901 ve Vídni pod
vedením skladatele)
pro pěvecká sóla, sbor a 2 orchestry, z nichž jeden je za
scénou. Tato hudba,
vycházející z Wagnera, je již typickou ukázkou Mahlerova
pozdějšího hudebního
stylu, plného nápadných kontrastů.
G. Mahler se stal po ukončení svých studií
vyhledávaným dirigentem,
především operním, ale také orchestrálním. Jednotlivé dlouhodobější
zastávky
v jeho dirigentské kariéře byly: Bad
Hall (1880), Lublaň
(1881–1882),
Olomouc (1883), Kassel
(1883–1885), Praha
(1885–1886), Lipsko (1886–1888), Budapešť (ředitel Královské opery,
1888–1891),
Hamburg (1. kapelník městského
divadla, 1891–1897), Vídeň
(1. kapelník
a ředitel Císařsko-královské opery, 1897–1907), New
York (dirigent Metropolitní opery a Newyorských
filharmoniků, 1908–1911). Kromě toho Mahler absolvoval za svůj život
mnoho
významných pohostinských dirigentských vystoupení, často
s vlastními
skladbami na programu. Letní měsíce byly Mahlerem pravidelně využívány
nejenom
k obnovení fyzických a duševních sil, ale především
ke komponování
jeho vlastních skladeb, zejména symfonií. Příčinou Mahlerovy brzké
smrti byla jeho
vrozená srdeční choroba, zhoršená dlouholetým přepínáním sil. Skladatel
po sobě
zanechal ženu Almu
(později napsala knihu vzpomínek, jejími dalšími
manžely byl
architekt Gropius a spisovatel Werfel) a dceru Annu Justinu, ze které
se stala
sochařka.
Mahlerova hudba je velmi zvláštní, pokud ji posuzujeme v rámci celku, do kterého ji skladatel umístil: je prodchnuta myšlenkami vznešenými i záměrně triviálními, které jsou řazeny těsně k sobě a dosahují tak ve vzájemné kontrapozici nových významů. Mahler jakoby ve své hudbě shrnoval celou rozporuplnost své doby a zároveň předjímal obrovská nebezpečí a děsivé katastrofy, proto lidstvu hrozí (předzvěst 1. světové války?). Mahlerův styl je jednak výrazem dekadence Fin de siècle, jednak základem nové, moderní hudby 20. století (Mahlerovo dílo bylo bezvýhradně uznáváno všemi třemi hlavními členy tzv. druhé vídeňské školy – Schönberg, Berg, Webern). Spolu s Beethovenem, Čajkovským, Brahmsem, Dvořákem a Brucknerem patří Mahler mezi největší symfoniky 19. století, na rozdíl od nich však náleží též hudbě 20. století. Mahlerova hudba vyniká také svou neotřelou instrumentací.
Dílo (výběr):
Symfonie – celkem 9, desátá zůstala nedokončená. Symfonie č. 2–4 a 8 mají vokální účast. Jako další Mahlerova symfonie by měla být vlastně posuzována jeho Píseň o Zemi, ta se však běžně počítá za samostatné dílo, na ostatních symfoniích skladatele naprosto nezávislé.
První
symfonie D
dur – původně
nazvána Titan,
název byl později skladatelem stažen z
užívání. Symfonie vznikla v r. 1888
v Lipsku, tematicky je
částečně příbuzná s dřívějším písňovým cyklem Mahlera Písně potulného tovaryše, především
v hlavním motivu první
věty symfonie, který je převzat z písně Ging
heut morgen übers Feld.
Symfonie č. 1, D dur,
"Titan",
představuje typickou ukázku myšlenkového světa
skladatele Gustava Mahlera:
1. věta má
přírodní, jakoby pastorální
charakter
2. věta
přináší lidovou rakouskou hudbu ve formě třídobého tance ländleru
3. věta
prezentuje typickou
„mahlerovskou“ směs bizarního a vznešeného ve formě pohřebního pochodu,
vytvořeného na známou evropskou písničku zdomácnělou v českém
jazyce pod
titule Bratře Kubo (Mahler ovšem užívá její mollovou variantu), potom
následuje
hudba, připomínající nám např. rozpustilou židovskou svatbu
4. větě
hudební
dění začíná příšerným disonantním akordem v tutti celého
orchestru, přes
tento šokující úvod se hudební vývoj věty postupně propracovává
k očišťujícímu,
jásavému závěru.
Písňové
cykly
Dále kantáta Žalobná píseň (viz výše), písně.
H. Wolf
|
Spolužákem Gustava Mahlera na vídeňské konzervatoři byl stejně starý Hugo Wolf (1860–1903), který se proslavil hlavně jako skladatel písní, jichž napsal kolem tří set. Ve své hudební řeči se Wolf silně opřel o Schumanna, Liszta a Wagnera. Klavírnímu doprovodu dodal novou dimenzi obohacením Schumannových předloh o wagnerovské harmonické inovace. Wolf je hodnocen jako nejvýznamnější lyrik německé hudby po Schubertovi. |
M. Reger
|
Současníkem Mahlera a Wolfa byl další zajímavý německy hovořící skladatel – Max Reger (1873–1916), který za svého života proslul především jako varhaník a varhanní skladatel. Zasáhl však skladatelsky také do hudby orchestrální, komorní, klavírní, vokální. Jestliže se Reger s oblibou vracel ke kontrapunktu a starým hudebním formám, používal v nich současně moderní hudbu plnou chromatiky a novoromantické zvukovosti. Z jeho varhanní tvorby je nejznámější Fantazie a fuga na B-A-C-H, z orchestrální tvorby Variace a fuga na Hillerovo téma a Variace a fuga na Mozartovo téma. |
|
BEKKER,
Paul. Gustav Mahlers
Symfonien. Berlin: Schuster & Loeffler, 1920. MAHLER, Gustav. Dopisy. Praha, Státní hudební vydavatelství, 1962. KRALIK, Heinrich. Gustav Mahler. Wien: Verlag Elisabeth Lafite, Österreichischer Bundesverlag, 1968. ŠÍP, Ladislav. Gustav Mahler. Praha, Editio Supraphon, 1973. MAHLEROVÁ-WERFELOVÁ, Alma. Můj život. Praha: Panorama, Mladá fronta, 1993. BLAUKOPF, Kurt. Gustav Mahler: Současník budoucnosti. Jinočany: H&H, 1998. MAHLER, Zdeněk. Krajan. Praha: Slávka Kopecká, 2009. HASSE, Karl. Max Reger. Leipzig: Siegel, [1921]. STEIN, Fritz. Max Reger: 1873–1916: Sein Leben in Bildern. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1956. SCHNIERER, Miloš. Svět orchestru 20. století: I. Brno: M a M, 1995. TSCHULIK, Norbert. Franz Schmidt. Wien: Verlag Elisabeth Lafite, Österreichischer Bundesverlag, 1972. |