1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Dějiny hudby - romantismus


Kapitola 9

Pozdní romantismus


Cíl Cíl: získání základní informace o společenské povaze poslední periody hudebního romantismu a seznámení s tvorbou německojazyčných hudebních skladatelů G. Mahlera,           H. Wolfa, Maxe Regera a F. Schmidta. 
Anotace
Anotace: Závěr hudebního romantismu byl poznamenán značnými rozpaky nad dalším směrem hudebního vývoje. V Německu a Rakousku došlo ještě k poslednímu pokusu o oživení novoromantických myšlenek (A. Bruckner, R. Strauss), ke spojení rozbujelé chromatiky s formami klasicismu a baroka (M. Reger) a také k pokračování  symfonické tvorby (G. Mahler, F. Schmidt). Byly to poslední snahy o zachování a rozmnožení dědictví hudebního romantismu. 19. století definitivně končilo a bylo střídano stoletím novým, dobou nejnadějnějšího vědecko-technického pokroku a zároveň nejstrašnějších válek v dosavadních dějinách lidstva. Ve stylově nesourodé a přitom právě svou rozporuplností tak výmluvné hudbě G. Mahlera se zdají být obsaženy všechny přicházející konflikty. Některé volné věty jeho symfonií naopak vyjadřují věčnou lidskou touhu po štěstí a naději na jeho dosažení. G. Mahler převádí romantickou hudbu přes symbolický rok 1900 do disharmonické moderní doby, zatímco Rakušan F. Schmidt se z této moderní doby, již po první světové válce, ohlíží svými jemně disonantně laděnými, přesto v zásadě libozvučnými skladbami staršího střihu zpět do časů svého romantického mládí. 
Klíčová slova
Klíčová slova: pozdní romantismus, secese, Gustav Mahler, Hugo Wolf, Max Reger, Franz Schmidt. 
Čas ke studiu Čas potřebný k prostudování kapitoly: 45 minut. 

Devátá kapitola bude věnována závěrečné, pozdní fázi evropského hudebního romantismu (cca 1890–1920), která ještě naposledy těží z jeho výrazové podstaty a zároveň představuje jeho poslední etapu, jež se následně rozplynula v modernějších hudebních směrech 20. století (impresionismus, dodekafonie, neoklasicismus, neofolklorismus, Nová věcnost ad.). Hudba pozdního romantismu je stejně jako doba sama naplněna směsicí důvěry a nedůvěry, štěstí a melancholie, skepse a naděje.
K zamyšlení


Námět
k zamyšlení: zkuste si uvědomit, jaké máte představy při poslechu Mahlerovy instrumentální nebo vokální hudby a pokuste si sami pro sebe její sdělení verbalizovat, slovně formulovat. Mnohdy je to téměř nemožné, protože hudba často budí pocity, které je snadnější prožívat než sdělovat slovy. Srovnejte hudbu pozdních romantiků s hudbou např. Stravinského nebo Janáčka z doby před 1. světovou válkou. Jaké slyšíte rozdíly?





Pozdní romantismus

Závěrečná fáze 19. století se z hudebně-estetického hlediska vyznačovala značnou nejistotou. Klasicko-romantická syntéza sice sklízela ve skladbách svých vůdčích osobností – Brahmse, DvořákaČajkovského – velké úspěchy, zároveň však bylo jasné, že z hlediska vývoje klasické hudby se jedná o slepou uličku, která dále nevede. Nebylo možné se donekonečna opírat o Beethovena nebo rané romantiky a neustále je kopírovat. Smysl by do budoucna nemělo ani prosté napodobování novoromantiků Berlioze, LisztaWagnera – jejich významné příspěvky k novému hudebnímu myšlení byly sice neustále živé, ale hudební cítění mezitím postoupilo dál a začala být pociťována potřeba jeho adekvátního vyjádření v nové hudební tvorbě. Pro závěrečné roky 19. století byla příznačná mohutná koloniální expanze evropských států, spojená s poznávání kultur dalekých národů. V roce 1889 se u příležitosti stého výročí Francouzské revoluce konala světová výstava v Paříži, pro kterou byla postavena Eifellova věž a které se zúčastnily také Spojené státy americké (mnoho vyspělých evropských průmyslových států však tuto světovou výstavu kvůli jejímu revolučnímu odkazu bojkotovalo). Vědeckotechnická revoluce v průmyslových státech nabírala stále rychlejší obrátky, současně se ale také zostřovala mezinárodní soutěž mezi těmito státy o nové přírodní zdroje a o nová odbytiště, což nakonec vyústilo v roce 1914 ve zničující světovou válku. Evropské myšlení konce 19. století trpělo značnými vnitřními rozpory – na jedné straně byla ve vyspělých státech tíživě pociťována prohlubující se sociální propast mezi bohatými a chudými, na druhé straně v těch stejných společnostech kvetla filozofie a umělecká estetika tzv. Fin de siècle (francozsky „konec století“), podporující citovost, snění, symbolismus, nádhernou dekorativnost. Bylo to tedy jakési zavírání očí před tíživou realitou a útěk od ní do světa krásy a krásných představ.

Ve výtvarném umění je pro toto období (1890–1910) charakteristická tvorba Alfonse Muchy (1860–1939) a architektonický a výtvarný styl tzv. secese, který se odrazil také při navrhování užikových předmětů denní potřeby, včetně podoby hudebních nástrojů (viz obrázek ozdobného povrchu secesního klavíru). Němčina pro secesi užívá výraz Jugendstil, francouzština a angličtina pojem Art Nouveau. Patrně nejznámější stavbou české secese je Obecní dům v Praze, otevřený pro veřejnost v r. 1912.


Obecní dům v Praze

A. Mucha: Zodiac

Secesní klavír (1902) zn. Bechstein

Pozdní romantismus v evropské hudbě postupoval podobně, jako výtvarná umění – zužitkoval předchozí vývoj a vyvodil z něho nové závěry. Hudebně ho reprezentují němečtí a rakouští skladatelé Mahler, Strauss (Richard), Wolf, Reger a Schmidt, Češi Foerster, SukNovák, Rusové Skrjabin a Rachmaninov, Angličané ElgarHolst, Francouzi Fauré, d´Indy, a Ital Puccini, který se proslavil v operní tvorbě. Umělecké ovzduší hudby období Fin de siècle bylo často naplněno jistým pesimismem, melancholií, pocitem osamělosti člověka uprostřed cizího světa, což se zvláště výrazně odráží zejména ve skladbách G. Mahlera. Čeští autoři takovému vyznění své hudby čelili tradičně zpěvnou melodikou, ale např. u J. Suka se po letech 1904-1905, ve kterých mu zemřeli tchán A. Dvořák a manželka Otýlie, objevuje podobná, sladce rozbolavělá, často temná až chmurná nálada také.

Od 20. století nastává jistá dichotomie (dělení na 2 části) klasické hudby – pozdní romantismus představuje její původní, tradiční linii, sahající od gregoriánského chorálu až po R. Wagnera. Odlišné, moderní hudební vývojové směry 20. století se naopak snažily na tuto tradiční linii nenavazovat a vytvářet si nezávislý, neromantický, často záměrně asentimentální (tzn. ne citový = ne romantický) hudební jazyk (skladatelé Debussy, Schönberg, Webern, Berg, Stravinskij, Prokofjev, Milhaud, Honegger, Martinů, Hindemith, Bartók ad.). K tomu bylo zapotřebí i omezení, zrušení či nového definování zásad klasické harmonie a jejích tonálně-funkčních vztahů. Pozdní romantismus se tak stal základnou pro vznik a rozvoj moderní hudby 20. a 21. století.

G. Mahler
Gustav Mahler (1860-1911) pocházel z židovského prostředí, jeho otec však nebyl ortodoxním Židem a snažil se společensky splynout s převážně německým prostředím jihlavského jazykového ostrůvku, na jehož teritoriu se jako podomní hokynář, objíždějící své zákazníky, často pohyboval.  Někdy bývá uváděno, že rodina v Kališti u Humpolce, do které se Gustav Mahler narodil, byla česká, to ale není pravda, přestože Kaliště samo o sobě české bylo – u Mahlerů doma se hovořilo německy, jazykem, ke kterému Gustavův otec tíhl, i když musel být kvůli svým obchodním zájmům schopen také komunikace v českém jazyce. Gustav Mahler byl jedním z celkově 14 sourozenců. 7 z nich zemřelo ještě v dětském věku, dále bratr Ernst, nar. r. 1861, zemřel v r. 1875, a Otto, nar. 1873, spáchal sebevraždu v r. 1895. Dětský věk přežily všechny 3 Gustavovy sestry – Leopoldina (1863), Justina (1868) a Emma (1875). Raná zkušenost se smrtí se později odrazila v Mahlerově hudbě, podobně jako na ni měla svůj dopad přímočará, poněkud bezohledná energie otce a jemnost a ke snění inklinující založení jeho matky. V Mahlerově symfoniích můžeme v četných příkladech nalézt bohaté projevy obou základních poloh jeho povahy, oné energické i té lyrické.

     Mahlerovi se ještě v r. 1860 přestěhovali kvůli živobytí do převážně německé Jihlavy, od které si otec sliboval rozmnožení svého jmění. Mladý Gustav se v ní hudebně vzdělával, v 15 letech se pak nechal zapsat na konzervatoř ve Vídni, kde studoval klavír a kompozici. Zároveň ale zůstal studentem jihlavského gymnázia, kde odmaturoval v r. 1878 (napodruhé). Ve Vídni na konzervatoři, jejíž studium G. Mahler ukončil po třech letech (rovněž v r. 1878), zaznamenal řadu významných úspěchů, mezi nimi zejména vznik své první závažné skladby, kterou se stala kantáta Žalobná píseň (Klagendes Lied, 1878–1880, premiéra v přepracované verzi v r. 1901 ve Vídni pod vedením skladatele) pro pěvecká sóla, sbor a 2 orchestry, z nichž jeden je za scénou. Tato hudba, vycházející z Wagnera, je již typickou ukázkou Mahlerova pozdějšího hudebního stylu, plného nápadných kontrastů.

     G. Mahler se stal po ukončení svých studií vyhledávaným dirigentem, především operním, ale také orchestrálním. Jednotlivé dlouhodobější zastávky v jeho dirigentské kariéře byly: Bad Hall (1880), Lublaň (1881–1882), Olomouc (1883), Kassel (1883–1885), Praha (1885–1886), Lipsko (1886–1888), Budapešť (ředitel Královské opery, 1888–1891), Hamburg (1. kapelník městského divadla, 1891–1897), Vídeň (1. kapelník a ředitel Císařsko-královské opery, 1897–1907), New York (dirigent Metropolitní opery a Newyorských filharmoniků, 1908–1911). Kromě toho Mahler absolvoval za svůj život mnoho významných pohostinských dirigentských vystoupení, často s vlastními skladbami na programu. Letní měsíce byly Mahlerem pravidelně využívány nejenom k obnovení fyzických a duševních sil, ale především ke komponování jeho vlastních skladeb, zejména symfonií. Příčinou Mahlerovy brzké smrti byla jeho vrozená srdeční choroba, zhoršená dlouholetým přepínáním sil. Skladatel po sobě zanechal ženu Almu (později napsala knihu vzpomínek, jejími dalšími manžely byl architekt Gropius a spisovatel Werfel) a dceru Annu Justinu, ze které se stala sochařka.

     Mahlerova hudba je velmi zvláštní, pokud ji posuzujeme v rámci celku, do kterého ji skladatel umístil: je prodchnuta myšlenkami vznešenými i záměrně triviálními, které jsou řazeny těsně k sobě a dosahují tak ve vzájemné kontrapozici nových významů. Mahler jakoby ve své hudbě shrnoval celou rozporuplnost své doby a zároveň předjímal obrovská nebezpečí a děsivé katastrofy, proto lidstvu hrozí (předzvěst 1. světové války?). Mahlerův styl je jednak výrazem dekadence Fin de siècle, jednak základem nové, moderní hudby 20. století (Mahlerovo dílo bylo bezvýhradně uznáváno všemi třemi hlavními členy tzv. druhé vídeňské školy – Schönberg, Berg, Webern). Spolu s Beethovenem, Čajkovským, Brahmsem, Dvořákem a Brucknerem patří Mahler mezi největší symfoniky 19. století, na rozdíl od nich však náleží též hudbě 20. století. Mahlerova hudba vyniká také svou neotřelou instrumentací.

Dílo (výběr):

Symfoniecelkem 9, desátá zůstala nedokončená. Symfonie č. 2–4 a 8 mají vokální účast.  Jako další Mahlerova symfonie by měla být vlastně posuzována jeho Píseň o Zemi, ta se však běžně počítá za samostatné dílo, na ostatních symfoniích skladatele naprosto nezávislé.

První symfonie D dur – původně nazvána Titan, název byl později skladatelem stažen z užívání. Symfonie vznikla v r. 1888 v Lipsku, tematicky je částečně příbuzná s dřívějším písňovým cyklem Mahlera Písně potulného tovaryše, především v hlavním motivu první věty symfonie, který je převzat z písně Ging heut morgen übers Feld.


 

Symfonie č. 1, D dur,  "Titan", představuje typickou ukázku myšlenkového světa skladatele Gustava Mahlera: 
1. věta má přírodní, jakoby pastorální charakter 
2. věta přináší lidovou rakouskou hudbu ve formě třídobého tance ländleru 
3. věta prezentuje typickou „mahlerovskou“ směs bizarního a vznešeného ve formě pohřebního pochodu, vytvořeného na známou evropskou písničku zdomácnělou v českém jazyce pod titule Bratře Kubo (Mahler ovšem užívá její mollovou variantu), potom následuje hudba, připomínající nám např. rozpustilou židovskou svatbu
4. větě hudební dění začíná příšerným disonantním akordem v tutti celého orchestru, přes tento šokující úvod se hudební vývoj věty postupně propracovává k očišťujícímu, jásavému závěru.

Písňové cykly

       Dále kantáta Žalobná píseň (viz výše), písně.




H. Wolf
Spolužákem Gustava Mahlera na vídeňské konzervatoři byl stejně starý Hugo Wolf (1860–1903), který se proslavil hlavně jako skladatel písní, jichž napsal kolem tří set. Ve své hudební řeči se Wolf silně opřel o Schumanna, Liszta a Wagnera. Klavírnímu doprovodu dodal novou dimenzi obohacením Schumannových předloh o wagnerovské harmonické inovace. Wolf je hodnocen jako nejvýznamnější lyrik německé hudby po Schubertovi.

M. Reger
Současníkem Mahlera a Wolfa byl další zajímavý německy hovořící skladatel – Max Reger (1873–1916), který za svého života proslul především jako varhaník a varhanní skladatel. Zasáhl však skladatelsky také do hudby orchestrální, komorní, klavírní, vokální. Jestliže se Reger s oblibou vracel ke kontrapunktu a starým hudebním formám, používal v nich současně moderní hudbu plnou chromatiky a novoromantické zvukovosti. Z jeho varhanní tvorby je nejznámější Fantazie a fuga na B-A-C-H, z orchestrální tvorby Variace a fuga na Hillerovo téma a Variace a fuga na Mozartovo téma.


F. Schmidt
Franz Schmidt (1874–1939) byl vynikajícím rakouským pozdně romantickým hudebním skladatelem, dirigentem, violoncellistou, klavíristou a hudebním pedagogem. Narodil se v dnešní Bratislavě ve smíšené rakousko-maďarské rodině, matka byla jeho první klavírní učitelkou. Rodina se přestěhovala v r. 1888 do Vídně a Franz tam začal studovat hru na violocello, hudební teorii (u A. Brucknera) a skladbu. Stal se jako violocellista členem orchestru Dvorní opery, kde zažil dirigenta G. Mahlera. Byl též členem orchestru Vídeňských filharmoniků. Jeho klavírní umění nacházelo své uplatnění v komorní hudbě, byl však také vynikajícím sólovým klavíristou. V r. 1911 obdržel profesuru na vídeňské konzervatoři pro obory violoncello, klavír, kontrapunkt a skladbu. V témže roce zanechal hraní ve filharmonickém orchestru a věnoval se nadále pedagogické práci, koncertní činnosti a kompozici (hru v divadelním orchestru ukončil v sezóně 19131914). V letech 1925–1927 byl ředitelem Hudební akademie ve Vídni, v periodě 1927–1931 rektorem Vysoké odborné školy pro hudbu a dramatické umění tamtéž (dnešní Universität für Musik und darstellende Kunst).

Dílo (výběr): 2 opery (Notre Dame, 19021904, Fredigundis, 19161921). Vrcholným dílem je oratorium Das Buch mit sieben Siegeln (19351937). Dále 4 symfonie, koncertantní variace a kl. koncert pro levou ruku a orch., orch. a komorní skladby, skladby pro dechové nástroje, klavírní skladby. Schmidt vytvořil také kolem 20 vynikajících a technicky náročných varhanních kompozic.




Kontrolní otázky

Otázky
  1. V jaké situaci nastupoval pozdní romantismus?
  2. Jaká byla hlavní profese G. Mahlera?
  3. Jaký je styl hudby v symfoniích G. Mahlera?
  4. Čím je důležitý H. Wolf?
  5. Kdo byl Franz Schmidt?


Literatura

Literatura
BEKKER, Paul. Gustav Mahlers Symfonien. Berlin: Schuster & Loeffler, 1920.
MAHLER, Gustav. Dopisy. Praha, Státní hudební vydavatelství, 1962.
KRALIK, Heinrich. Gustav Mahler. Wien: Verlag Elisabeth Lafite, Österreichischer Bundesverlag, 1968.
ŠÍP, Ladislav. Gustav Mahler. Praha, Editio Supraphon, 1973.
MAHLEROVÁ-WERFELOVÁ, Alma. Můj život. Praha: Panorama, Mladá fronta, 1993.
BLAUKOPF, Kurt. Gustav Mahler: Současník budoucnosti. Jinočany: H&H, 1998.
MAHLER, Zdeněk. Krajan. Praha: Slávka Kopecká, 2009.
HASSE, Karl. Max Reger. Leipzig: Siegel, [1921].
STEIN, Fritz. Max Reger: 1873–1916: Sein Leben in Bildern. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1956.
SCHNIERER, Miloš. Svět orchestru 20. století: I. Brno: M a M, 1995.
TSCHULIK, Norbert. Franz Schmidt. Wien: Verlag Elisabeth Lafite, Österreichischer Bundesverlag, 1972.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13