Kapitola
11
Pozdní
romantismus v českých zemích – Foerster, Novák, Suk
|
Cíl:
poznání tvorby tří českých skladatelů pozdního romantismu, kteří
vytýčili cestu české hudbě do 20. století – J. B.
Foerstera, V. Nováka a
J. Suka.
|
|
Anotace:
Na počátku 20. století měla česká
hudba tři mladé nadějné skladatele, z nichž dva prošli kompoziční
Dvořákovou třídou na pražské konzervatoři (Novák, Suk). Zatímco J. B.
Foerster se
svou manželkou opustil teritorium českých zemí, aby
své ženě pomáhal v její kariéře operní zpěvačky, skládali V.
Novák a J. Suk doma svá vynikající raná díla, na jejichž popularitu se
jim
přes jejich pozdější vyzrálé kompoziční mistrovství nedařilo navázat.
Všichni tři autoři však byli nesmírně důležití pro výchovu a inspiraci
dalších generací skladatelů české hudby.
|
|
Klíčová
slova: pozdní romantismus, Josef Bohuslav Foerster,
Vítězslav Novák, Josef Suk. |
|
Čas
potřebný k
prostudování kapitoly: 60 minut. |
Josef
Bohuslav Foerster, Vítězslav Novák a Josef Suk byli současníky G.
Mahlera, R. Strausse, C. Debussyho, A. Schönberga, I. Stravinského a
dalších velikánů světové hudby. Navázali však především na odkaz první
generace české národní školy (Smetana, Dvořák, Fibich) a přestože
později svou hudební řeč obohatili a rozšířili o nové výrazové
možnosti, typicky český lyrismus zůstal jejich poznávacím znamením.
Přispěli tak k osobitému vkladu české hudby do tvorby evropského
pozdního romantismu. |
|
Námět k
zamyšlení: je zajímavé, jak se
velikost země a počet jejích obyvatel odráží v její umělecké produkci.
Malé české země neměly v umění nikdy ve větším měřítku sklony k patosu
a monumentalitě ruského, německého nebo francouzského typu. Skladby
Foerstera, Nováka a Suka jsou toho dokladem. Česká hudba pozdního
romantismu se zaměřovala spíše na procítěný prožitek a jemnou kresbu,
uměla ale také zabouřit. Vzniklo tak umění typicky české a
národní., vyjadřující adekvátně českou mentalitu. |
Pozdní
romantismus se projevil v české hudbě podobně
rozmanitě
jako např. v sousedním
Německu a Rakousku. Nejlepší skladatelé z českých
zemí na konci 19. a na
počátku 20. století vynikali svou vysokou profesionální kvalitou, plně
souměřitelnou s dalšími uznávanými evropskými hudebními tvůrci
oněch let, v prvním
desetiletí 20. století experimentovali rovněž
s impresionistickými zvukovými
plochami a v období mezi světovými válkami také
s modernistickými
postupy, kvůli kterým jsou Josef Bohuslav Foerster,
Josef Suk a Vítězslav Novák
občas nazýváni též „první
generací české
moderny“. Leoš Janáček,
další
vynikající domácí skladatel z přelomu
19. a 20. století, se svým
osobitým, nekonvenčním a poněkud úsečným, zkratkovitým muzikálním
stylem, založeným
na nápěvcích lidové mluvy a pečlivě odpozorovaných
projevech moravského
hudebního folkloru, mezi pozdní romantiky již počítat nemůže. Jeho tvorba
z období po r. 1900, rezignující
na (do té doby závaznou) tradiční tematicko-motivickou práci, a tím
opouštějící
pozdně romantický výraz, jej zařazuje mezi moderní skladatele 20.
století, z dnešního
úhlu pohledu dokonce mezi ty nejosobitější a nejoriginálnější.
J. B. Foersterr
|
Josef
Bohuslav Foerster (1859–1851) byl synem Josefa
Förstera, známého
pražského varhaníka,
regenschoriho a hudebního pedagoga
(syn si později změnil pravopis svého
příjmení, aby se od svého otce odlišil). Josef Förster působil mj.
jako
ředitel kůru pražského chrámu sv. Vojtěcha, kde pod ním hrával
jako
varhaník mladý A. Dvořák (setkali se již dříve, jako učitel
a žák
pražské varhanické školy). J. Förster se stal také jednou
z vůdčích
osobností ceciliánského hnutí,
které
usilovalo o obnovu čistoty chrámové hudby, především na
základě
Palestrinovy vokální polyfonie a nové liturgické hudby,
komponované
v jejím duchu.
J. B. Foerster
studoval gymnázium, byl ale také
vzděláván ve hře na klavír, varhany a violoncello.
V létech 1879–1882
vystudoval varhanickou školu, pak byl učitelem hudby, zpěvákem sboru
Hlahol,
varhaníkem a regenschorim, hudebním referentem Národních listů, zajímal
se o
literaturu, herectví a malířství, sám maloval. Znal se
s B. Smetanou,
A. Dvořákem, J. Nerudou,
P. I. Čajkovským. Oženil se
s vynikající operní pěvkyní Bertou Lautererovou
a
v r. 1893
ji
následoval do Hamburku, kde jeho žena získala angažmá.
V Hamburku se
Foerster
seznámil s Gustavem
Mahlerem, psal hudební zprávy do novin a
učil klavír
na tamní konzervatoři. Když se stal Mahler hudebním ředitelem a
dirigentem
Dvorské opery ve Vídni, nabídl tam příležitost k účinkování i
B. Lautererové-Foersterové. Manželé Foersterovi se tedy
přestěhovali
z Hamburku do Vídně, kde zůstali až do konce první světové
války (1918). Ve
Vídni byl Foerster činný opět jako hudební publicista a učitel,
v Hamburku
ani ve Vídni neztratil Foerster kontakt s českým hudebním
životem. Po
vzniku samostatného československého státu a po návratu do
Prahy se
Foerster stal profesorem skladby pražské konzervatoře, zprvu jen na
středoškolském
stupni, od r. 1922 už v mistrovské třídě (ta
nahrazovala na tehdejší
konzervatoři dnešní hudební akademii, spolu s Foersterem zde
skladbu ještě
vyučovali Suk, Novák, na brněnském pracovišti téhož ústavu, tzn.
v mistrovské třídě pražské konzervatoře, Leoš Janáček),
třikrát byl zvolen
rektorem školy. Vedle toho přednášel na pražské filozofické fakultě,
stal se
prezidentem České akademie věd a umění (1931–1939). Po
2. sv. válce byl J. B. Foerster
uctíván jako národní
umělecká autorita, v r. 1945 obdržel titul národního umělce.
J. B. Foerster
zemřel v 91 letech ve Vestci u Mladé Boleslavi.
Hudební styl J. B. Foerstera vychází
z odkazu Smetany a
Dvořáka, je ovlivněn novoromantismem
a
impresionismem, vokální polyfonií a varhanní hudbou,
z největší části
ale její charakter určila lyrická, citlivá povaha skladatele, který byl
nesmírně vzdělaný a měl obrovský rozhled nejenom
v hudbě, ale i v
ostatních druzích umění. Foersterovy skladby jsou však dnes přes svou
nespornou
zajímavost právě kvůli svému částečnému nedostatku většího temperamentu
málo
známé a hrané. Jedinou výjimkou je jeho sborová tvorba –
obrovskou oblibu v českém
koncertním životě si zajistily v minulých desetiletích Foersterovy mužské
sbory, zvláště ty, psané na slova Josefa Václava Sládka, ale
i jiné, s texty
dalších autorů (velmi populární jsou např. mužské sbory Velké, širé, rodné lány, Oráč
a Polní cestou z „Devíti
mužských sborů“, psaných
v Hamburku v létech 1894–1897). V poslední
době bývá častěji
hrána Foersterova 4. symfonie
z r. 1905
(s přívlastkem
„Veliká noc“),
celkově však Foersterova hudba teprve čeká na svou
renesanci. Skladatel
je také významný svou literární činností, hojně čtené byly jeho knihy
vzpomínek
Poutník, Poutníkovy cesty, Poutník
v Hamburku, Poutník v cizině aj.
Dílo (výběr):
Symfonická
hudba
- 5
symfonií
- symfonické básně
– Mé mládí, Jaro
a touha
- suity pro
orchestr – V horách, Cyrano de Bergerac, Ze
Shakespeara, Jaro, Jičínská suita
- ouvertury – Tragická ouvertura op. 58, Slavnostní
ouvertura (1907)
Nástrojové
koncerty s orchestrem
- 2
houslové
koncerty, koncert pro
violoncello, Capriccio pro flétnu a malý orchestr (1945–1946)
Vokální
hudba
- smíšené
sbory
s doprovodem
- smíšené sbory a
capella
- Píseň
bratra slunce (text sv. František z Assisi, překlad
A. Vyskočil)
– kantáta pro mužský sbor, sólový baryton a orchestr
- mužské sbory a
capella, např. Devět sborů (1894–1897)
– 1. Oráč (Dostál-Lutinov), 2. Mé orné půdy (Sládek), 3. Píseň jarní (Kvapil), 4. Velké, širé rodné lány (Sládek), 5. Polní cestou (Sládek), 6. Skřivánkovi (Sládek), 7. Z osudu rukou (Sládek), 8. Stav si hnízdo (Sládek), 9. Když jsme se loučili (Sládek) nebo Svatý
Václave (1907–1910, text J. V. Sládek),
dalších vice
než 100 mužských sborů
- ženské a dětské
sbory
- písně
- melodramy –
např. Tři jezdci (Vrchlický), Romance štědrovečerní (Neruda), Tři králové (Sládek), Norská
balada (Zeyer) aj.
Opery
- Debora
(3
jednání, libreto J. Kvapil, 1890–1891), za okupace zakázána
- Eva
(3 jednání,
libreto skladatel podle divadelní hry G. Preissové Gazdina roba, 1895–1897)
- Jessika
(3
jednání, libreto J. Vrchlický podle Shakespearova Kupce benátského, 1902–1904), komická
opera
- Nepřemožení
(4
jednání, libreto skladatel, 1917)
- Srdce
(2
jednání, libreto skladatel, 1921–1922)
- Bloud
(opera
v 7 obrazech, libreto skladatel podle povídky
L. N. Tolstého,
1935–1936)
Dále
hudba
komorní (mj. nonet, smyčcový,
dechový a klavírní kvintet, 4 smyčcové kvartety), scénická
(přes 10 opusů),
pro housle a klavír, klavírní pro 2 a 4 ruce, varhanní, chrámová (např.
Stabat mater z let
1891–1892 pro
smíš. sbor, orchestr a varhany, Glagolská
mše z r. 1923 pro smíš. sbor a varhany, Missa in honorem S. Francisci Assisiensis,
Missa in honorem S. Adalberti, Missa
in
honorem Beatae Mariae Virginis, písně, žalmy, moteta, mužské
sbory).
V. Novák
|
Vítězslav
Novák (1870–1949) se narodil
v jihočeské Kamenici
nad Lipou, ale vyrůstal v malém městečku Počátky poblíž
česko-moravské
zemské hranice, po smrti svého otce potom v Jindřichově
Hradci. Již
v Počátkách se učil hrát na klavír (začal zde také studium
houslí, ale
kvůli zlému učiteli toho po třetí hodině zanechal). Po maturitě na
jindřichohradeckém
gymnáziu se spolu s matkou a dvěma sourozenci přestěhoval do
Prahy, kde od
podzimu 1889 navštěvoval přednášky na právnické a filozofické fakultě a
současně
začal studovat na pražské konzervatoři (bylo to vlastně na varhanické
škole,
která byla právě tehdy s konzervatoří organizačně spojena)
skladbu
(1889–1892, od podzimu 1891 ve třídě A. Dvořáka). Od
r. 1896 se V. Novák
často objevoval na východní Moravě a na Slovensku, kde poznával lidovou
hudbu.
V té době již několik let intenzívně komponoval a folklorní
prvky proto
mohl začít užívat ve své vlastní tvorbě (nejznámější
a nejoblíbenější skladbou
z tohoto období je Slovácká suita
z r. 1903). V. Novák byl vášnivý cestovatel
a turista, svou
lásku k horám projevil ve velkolepé symfonické básni V Tatrách (1902, přepracována
r. 1907). Velkého veřejného
uznání dosáhl V. Novák provedením své kantáty – mořské
fantazie pro sóla,
smíšený sbor a orchestr Bouře (na
báseň Sv. Čecha), po jejíž premiéře
v r. 1910 začal být pokládán
za vedoucí osobnost české hudby. Stejnou pověst mu zajišťovala i
klavírní
hudební báseň Pan z r. 1911.
V r. 1912 obdržel nabídku na významné pedagogické
místo do Vídně
(mistrovská škola Státní akademie hudby), ale protože chtěl zůstat
v Praze
a navíc se právě v té době hodlal oženit se svou bývalou
žačkou v harmonii,
mladou dívkou Marií Práškovou, vídeňské angažmá nepřijal.
V následujících
létech se u skladatele ukázala jistá tvůrčí krize, jeho
skladby začaly
trpět komplikovaností a menší invenčností. Po vzniku samostatného
Československa se pozice V. Nováka
v české hudbě dále oslabila,
zejména ve prospěch Leoše Janáčka, jehož hudba působila ve
srovnání se
západoevropským vývojem zřetelně progresívněji než Novákova. Jistý
podíl na Novákově zvláštním postavení v mladé Československé republice, které bylo vnějškově dobré, ale neodpovídalo
jeho představám o opravdové úspěšnosti, měla pravděpodobně
jeho přímočará nátura, nenáchylná k pochlebování. Skladatel však každopádně požíval
v novém československém státě odborného
a společenského respektu, vedl zdárně
svou mistrovskou skladatelskou třídu na pražské konzervatoři, jejímž
rektorem ve
20. létech po několik let byl, stal se členem mnoha organizací doma i
v cizině,
dostával ceny, řády a další pocty. V době ohrožení
republiky
hitlerovským Německem a během okupace se V. Novák
v novém vzepětí
tvůrčího elánu, živeného nenávistí k těm, co chtěli
Československo rozbít,
postavil na jeho obranu řadou burcujících kompozic (Jihočeská
suita, De profundis, Svatováclavský triptych, Májová symfonie).
V. Novák
se stal spolu s J. Sukem a
J. B. Foersterem
významným představitelem českého pozdního romantismu, a také první
generace
české moderny. Pozdní romantismus, jakkoli myšlenkově, harmonicky a
rytmicky náročný,
zůstal přesto stále relativně zpěvným, pro posluchače proto sdělným a
přehledným
hudebním stylem, a i po r. 1918 (na rozdíl
od pozdního Janáčka)
spolehlivým stylotvorným základem Novákovy, Sukovy
a Foersterovy tvorby. Pro
V. Nováka je charakteristická jeho záliba v jisté
složitosti, komplikovanosti
hudební struktury, v polyfonii a kontrapunktu, a také
v jakési intelektuální
nadřazenosti, která občas působí v jeho hudbě poněkud učeně a
odtažitě. Na
druhé straně dokázal být skladatel ve svých nejšťastnějších skladbách
velmi citový,
zpěvný a spontánní. Vcelku je jeho hudební dílo neobyčejně
bohaté a hodnotné,
a to i v mezinárodním srovnání. Nesmírný význam měl
V. Novák
jako učitel budoucích skladatelů a dalších osobností hudebního
a uměleckého života Československa a mnoha dalších zemí (jeho
žáky byli
např. E. Axman, V. Dobiáš, A. Hába,
K. Janeček,
O. Jeremiáš, J. Kunc, V. Petrželka,
V. Kaprálová,
J. Cikker, D. Kardoš, A. Moyzes,
E. Suchoň, řada
jihoslovanských skladatelů a další). Na podzim 1945 mu byl propůjčen
titul
národního umělce.
Dílo (výběr):
Orchestrální
skladby
suity
- Slovácká
suita (1903)
– 1. V kostele
2. Mezi
dětmi 3. Zamilovaní 4. U muziky
5. V noci (nejpopulárnější
Novákova kompozice, v její poslední části můžeme vypozorovat
názvuky
impresionismu
- Jihočeská
suita (1937) – části 1. Pastorale (Obzory)
2. Snění (Lesy a rybníky) 3. Kdysi (Pochod Táborů) 4. Buď
zdráv, můj rodný
kraji! (ve třetí části zaznívá motiv husitského chorálu,
kterým je jednak
první část písně Ktož jsú boží bojovníci,
jednak vlastní Novákův chorál, zkomponovaný skladatelem na základě
Nejedlého
pojednání o husitském zpěvu; v poslední čtvrté části se objeví
připomínka
melodie české hymny „Kde domov můj“). Zvláštním osudem této Novákovy
vlastenecké
kompozice je, že ji s Českou filharmonií premiéroval
v Praze
v prosinci 1937 rakouský dirigent E. Kleiber,
působící předtím v Německu,
a její partituru vydalo poprvé lipské hudební nakladatelství Breitkopf & Härtel v průběhu
2. sv. války (1941). (E. Kleiber byl nucen ve třicátých létech
pod tlakem
Hitlerova režimu opustit své místo dirigenta Státní opery
v Berlíně,
později emigroval do Jižní Ameriky).
- Svatováclavský
triptych (varhanní verze
1941, orchestrální instrumentace 1942) – části
1. Toccata 2. Ciacona 3. Fuga
symfonické básně
- V Tatrách (1902, rovněž
impresionistické tendence)
- O věčné
touze (1904,
H. Ch. Andersen)
- Toman
a lesní panna (1907,
F. L. Čelakovský)
- Pan (báseň
v tónech o 5 větách, klavírní verze 1910,
orchestrální 1912)
- De profundis (1941,
dílo věnováno utrpení českého národa během nacistické okupace)
předehry
- Korsár (1892, na báseň
Byrona), Maryša
(1898, k dramatu bratří Mrštíků), Godiva
(premiéra 24. 11. 1907
při slavnostním otevření
Vinohradského divadla uvedením stejnojmenného dramatu
J. Vrchlického)
serenády
- F
dur
(1894)
- D
dur (1906)
Vokálně-instrumentální
skladby
- 4
balady na
slova moravské lidové
poezie (1898, 1900) – Ranoša, Zakletá
dcera, vražedný milý, Neščasná vojna (malé kantáty pro sbor
a orchestr)
- Bouře,
mořská fantazie pro velký orchestr, sólové hlasy a smíšený
sbor (na
stejnojmennou báseň Sv. Čecha). Premiéra kantáty byla
17. 4. 1910
v Besedním domě v Brně s orchestrem České
filharmonie a sborem Filharmonického
spolku Beseda brněnská
- kantáta
Svatební košile (1913, podle
K. J. Erbena), po vynikající
Bouři překvapivě skladba na
nižší
kvalitativní úrovni
- Podzimní
symfonie (1931–1934) pro
velký orchestr s mužským a ženským sborem
- Májová
symfonie pro sóla,
smíšený sbor a velký orchestr na slova K. H. Máchy,
V. Hálka a F. Branislava (1942–1943), skladba je
retrospektivním
pohledem Nováka na vlastní život a tvorbu a vyjadřuje víru
v osvobození
českého národa od německého útlaku. Umělecká hodnota díla je
zproblematizována
četnými hudebními citacemi Novákových i jiných skladeb, včetně
pozměněného
motivu z Beethovenovy 5. symfonie „Osudové“ ,
zkarikované německé
hymny a ruské lidové písně „Ej, uchněm“.
Opery
- Zvíkovský
rarášek (jednoaktovka
z r. 1915, text převzat beze změny z činohry
L. Stroupežnického), komická opera s historickým dějem
- Karlštejn
(1916,
3 jednání, veršované libreto napsal O. Fischer podle veselohry
J. Vrchlického)
- Lucerna
(1923,
4 jednání, veršované libreto vytvořil H. Jelínek podle hry
A. Jiráska), nejzdařilejší Novákova opera
- Dědův
odkaz (1925,
3 jednání, libreto ve verších pochází od A. Klášterského, jenž
použil jako
předlohu báseň A. Heyduka z r. 1879). Děj opery
obecenstvo příliš
nenadchl, hudba je však zajímavá svými mezihrami.
baletní
pantomimy podle povídek
Sv. Čecha
- Signorina Gioventú (1926–1928,
vynikající hudba)
- Nikotina (1929,
v porovnání s předchozí pantomimou slabší dílo)
Písně
- Písničky
na slova lidové poezie moravské (I.–V.,
1897–1944)
- Cigánské
melodie (1897, 4 písně
na slova A. Heyduka)
- Melancholie
(8
písní na slova A. Sovy a J. Kvapila)
- Údolí
Nového království (1903) – cyklus
4 písní na symbolistní texty A. Sovy
- Melancholické
písně o lásce (1906, 4 písně
na slova J. Vrchlického, J. Boreckého
a J. Nerudy)
- Slovenské
spevy (6 sešitů,
1900–1930)
- Erotikon –
cyklus 6 písní na slova německých básníků byl dokončen na jaře 1912 a
je
věnován Novákově snoubence Marii (jejich svatba byla o několik týdnů
později), což
vyjadřuje název čtvrté písně Komm in den
Wald, Marie!
- Jaro
(1918, cyklus
12 písní na slova J. V. Sládka)
Sólová
klavírní hudba
- klavírní
cykly Vzpomínky (1894), Serenády
(1895),
Barkaroly (1896), Eklogy
(1896), Bagatelly (1899),
Za soumraku
(1896), Můj máj (1899),
Písně zimních nocí (1903), Exotikon (1911, malá suita pro klavír –
5 částí), 6 sonatin (1920),
Mládí (1920)
- Sonáta
eroica (1900)
- Pan
(1910)
Dále
např. klavírní koncert e moll (1895), 3 smyčcové
kvartety, klavírní
kvintet a moll, klavírní kvartet c moll, 2 klavírní tria,
sonáty pro
housle a klavír a violoncello a klavír, Preludium
na milostnou píseň valašskou pro varhany, četné sbory.
V. Novák v roce 1949
dokončoval ve
Skutči, odkud pocházela
jeho žena Marie, druhý díl knihy svých životních vzpomínek
s názvem O sobě
a o jiných. První díl
vyšel v Praze v r. 1946 u nakladatele Vilímka, svazek
obsahující oba
dva díly byl vydán rovněž v Praze, ovšem až
v r. 1970, tentokrát
v Editio Supraphon. Novákova autobiografická kniha vyniká
břitkými
postřehy a nepřikrášlenými úsudky svého autora o české hudební
i všeobecně
kulturní scéně, od jeho mládí až do doby osvobození od nacismu
a obnovy
národního kulturního života po 2. sv. válce. V závěru knížky
tak např.
čtenáře zaujme nelichotivý popis některých aspektů organizace prvního
mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro
v r. 1946 či kritika
výroků tehdejšího ministra školství a osvěty, původně muzikologa
a historika Zd. Nejedlého, kterého si Novák
znepřátelil svým
nesouhlasem s některými Nejedlého názory již za první
československé republiky.
Novákova kniha je svou upřímností jedním z nejcennějších
dokumentů o české
společnosti od posledních desetiletí existence Rakousko-Uherska až po
přípravu nástupu
komunismu před rokem 1948. Zároveň podává obraz Novákova smýšlení o
světové
hudbě a jejích nejvýznamnějších reprezentantech.
Josef Suk
|
Josef
Suk
(1874–1935)
byl spolužákem
V. Nováka v kompoziční třídě A. Dvořáka (od
r. 1891), se
svým učitelem se však na rozdíl od Nováka plně umělecky ztotožnil
a Dvořákův styl dokázal jako začínající skladatel napodobit až
k nerozeznání.
Patrně nejkrásnějším dokladem je Sukova smyčcová serenáda Es dur
z r. 1892, kdy mu bylo teprve 18 let, právě ukončil
svá studia na
konzervatoři a o letních prázdninách navštěvoval
Dvořáka a jeho rodinu,
včetně dcery Otilky, na jejich letním sídle ve Vysoké
u Příbrami (Dvořák zanedlouho
poté – 15. září 1892 – odcestoval s rodinou do Ameriky).
Josef Suk
pocházel z Křečovic nedaleko Benešova u Prahy.
Jeho životním hudebním
nástrojem byly
housle, které studoval od podzimu 1885 na pražské konzervatoři u
Antonína
Bennewitze, oblíbeného a dlouholetého ředitele ústavu. Suk byl
na
konzervatoři posléze také studentem skladby, před A. Dvořákem
byl jeho
učitelem kompozice (stejně jako v případě V. Nováka)
Karel Stecker,
který na konzervatoř přešel od šk. r. 1889–1890
s celou
varhanickou školou (konzervatoř tak dostala k dosavadním
interpretačním
třídám také kompoziční a hudebně-teoretické oddělení a stala
se kompletně
vybaveným hudebním učilištěm). Od podzimu 1892 začal Suk veřejně
vystupovat ve
smyčcovém kvartetu se svými spolužáky z konzervatoře
Hoffmannem, Nedbalem
a Bergerem – soubor se brzy pojmenoval České kvarteto a na svých téměř
4000
koncertech dosáhl domácího uznání a mezinárodního věhlasu. Suk
v tomto souboru účinkoval jako druhý houslista 40 let, až do
posledního
koncertu 20. 3. 1933 v Praze (České kvarteto
tehdy mělo po
několika předchozích změnách složení Hoffmann – Suk – Herold –Zelenka).
Pro
Suka, který v té době již několik let úspěšně koncertoval
s Českým
kvartetem doma a po Evropě a ve volných chvílích
skládal, přišel (podle
jeho vlastních slov) nejkrásnější čas tehdy, jakmile obdržel zakázku na
vytvoření scénické hudby k dramatické pohádce
J. Zeyera Radúz a Mahulena
(1897–1898). Při
skládání ho inspirovala nejenom literární předloha, ale také milostný
cit
k Otilce Dvořákové, se kterou se oženil v listopadu
1898.
Šťastné období Sukova života
skončilo zcela náhle a nečekaně dvojitým úderem osudu, kdy
nejprve
v r. 1904 ztratil tchána A. Dvořáka, a o rok
později svoji
mladou ženu, matku jejich malého synka, která po nenadálé nemoci také
nečekaně zemřela.
Výrazem těchto událostí se stala Sukova pětidílná smuteční symfonie Asrael, věnovaná památce obou jeho
milovaných
nejbližších. Stíny těchto tragických událostí se rozprostřely nad
dalším
skladatelovým životem
i jeho tvorbou. Sukovy
příští skladby zvážněly, ale též zvroucněly, stávaly se postupně čím dál tím více hloubavější
a prokomponovanější.
Blahodárně působil čas a práce, Sukovo osamění se také zmírňovalo
obnovováním
starých a navazováním nových přátelství. To se projevilo
projasňováním
temných tónů Asraela v další
velké orchestrální kompozici – rovněž pětidílné hudební básni Pohádka léta (1908–1909). Sukův hudební
styl se v následujících létech ale komplikoval, zejména
harmonicky a
polyfonicky, a zvláště v dalších vrcholných symfonických
kompozicích (Zrání, Epilog) se
značně vzdálil vkusu a možnostem
porozumění širokého publika. Na druhé straně Suk dovedl přihlédnout
rovněž k jeho
zájmům a potřebám a složit zcela populární hudbu, jakou je
např. pochod V nový život.
V novém československém
státě se stal Suk profesorem skladby mistrovské třídy pražské
konzervatoře (1922)
a několikrát jejím rektorem. Sukovo hudební dílo je cenným vkladem do
pozdně
romanticky koncipovaného směru evropské hudby počátku 20. století
a tvoří
spolu s odkazem Novákovým a Foersterovým důležitou spojnici
mezi hudebním
romantismem 19. století a českou moderní hudbou. Suk
byl bytostným lyrikem,
a jelikož publikum vždy v hudbě skladatele oceňuje
zejména ryzí vklad
citu a muzikality, Sukova hudba zaznamenala ve druhé polovině
20. století
a po roce 2000 svou velkou renesanci, dokladovanou množstvím
koncertních
provedení a nahrávek. Sukovu dílu se věnovali významní
dirigenti Talich, Ančerl,
Neumann, Kubelík, Bělohlávek, Mackerras, a zvláště
Libor Pešek.
Klavírní hudbu Suka, velmi významnou, nahrál souborně Pavel Štěpán, syn
klavíristy
V. Štěpána, Sukova přítele, interpreta a vykladače. Proslulým
českým
houslistou světové úrovně a propagátorem hudby svého dědečka byl
skladatelův
vnuk, Josef Suk mladší (1929–2011).
Dílo (výběr):
Skladby
pro orchestr, popř.
s vokální a sólově-instrumentální účastí
- Smuteční
pochod c moll pro smyčcový
orchestr (1889)
- Serenáda
Es dur pro smyčcový
orchestr (1892)
- Radúz
a Mahulena (1897–1898) –
scénická hudba ke stejnojmenné dramatické pohádce Julia
Zeyera. Hudba byla použita ve filmu Petra Weigla Radúz
a Mahulena z r. 1970, ve kterém
hráli hlavní
role známí herci Jan Tříska (v r. 1977 emigroval do
USA) a Magda
Vašáryová.
- Symfonie
E dur (1897–1899)
- Pohádka
(1899–1900)
– orchestrální suita podle motivů ze scénické hudby Radúz
a Mahulena. 4 části: 1. O věrném
milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech. –
2. Intermezzo. Hra na
labutě a pávy. – 3. Intermezzo. Smuteční hudba. –
4. Runy kletba
a jak byla láskou zrušena.
- Pod
jabloní (1900–1901)
– scénická hudba k stejnojmenné dramatické legendě
J. Zeyera
- Fantastické
scherzo (1903)
- Praga
(1904) –
symfonická báseň
- Asrael
(1905–1906)
– smuteční symfonie o 5 částech
- Pohádka
léta (1908–1909) –
pětidílná hudební
orchestrální báseň
- Meditace
na staročeský chorál Svatý Václave pro smyčcový
kvartet nebo smyčcový
orchestr (1914)
- Zrání
(1912–1917)
– symfonická báseň, velmi složitá partitura a koncepce, použití
komplikované polyfonie,
bohatá harmonická složka, v závěru zaznívá komorní ženský sbor
zpívající tiché
vokály „a“
- Legenda
o mrtvých vítězích (1919–1920) –
oslavuje lidské oběti položené za svobodu
vlasti a pravdu (původním impulsem byla objednávka pražského
ministerstva
obrany na vytvoření skladby vhodné pro tryznu za padlé příslušníky
československého odboje)
- V nový
život (1919–2920) –
pochod k VII. všesokolskému
sletu konanému v r. 1920 za který Suk
obdržel
stříbrnou medaili na X. letních olympijských hrách v Los
Angeles. Pochod
byl dodatečně otextován P. Křičkou.
- Epilog
(1920–1929,
opravy až do r. 1933) – velká vokálně-instrumentální hudební
báseň-kantáta pro sopránové,
barytonové a basové sólo, velký a malý smíšený sbor a
orchestr. Poslední
velké dílo J. Suka. Filozoficky založená kompozice vyjadřuje
obavy ze
smrti, současně lásku k lidem a k životu.
Použité texty pocházejí
z bible a od L. Vycpálka (podle závěru legendy
J. Zeyera Pod jabloní). Ve skladbě je přítomna bohatá harmonie
a polyfonie v rafinovaně
prokomponované struktuře.
- Fantazie
g moll pro housle a
orchestr (1902–1903) – virtuózní, hudebně plnokrevná hudba
Klavírní
hudba
- Klavírní
skladby op. 7 (1891–1893) – mezi
nimi s číslem „1“ Píseň lásky,
později
světoznámá skladba, složená Sukem původně s názvem „Romance“
- Nálady
(1895)
– 5 klavírních skladeb, op. 10
- Jaro
(1902) –
5 skladeb pro klavír
- Letní
dojmy (1902)
– 3 skladby pro klavír
- O
matince (1907)
– 5 klavírních skladeb je připomínkou a oslavou Sukovy zemřelé
manželky
- Životem
a snem (1909)
– 10 klavírních skladeb
- Ukolébavky
(1910–1912)
– 6 klavírních skladeb
- O
přátelství – příležitostná
klavírní skladba z r. 1920
- Episody
(vydáno
tiskem 1924) – soubor 4 klavírních skladeb
Komorní
hudba
- Trio
c moll pro
klavír, housle a violoncello (1889–1891)
- Balada
d moll pro
smyčcový kvartet (1890)
- Kvartet
a moll pro
klavír, housle, violu a violoncello (1891)
- Kvintet
g moll pro
smyčcové kvarteto a klavír (1893)
- Smyčcový
kvartet B dur, op. 11 (1896)
- 4
skladby pro housle a klavír, op. 17 (1900)
- Smyčcový
kvartet, op. 31 – jednovětá
kompozice z r. 1911
Vokální
tvorba
- Mše
B dur pro
smíšený sbor, smyčcový orchestr a varhany (1888–1890, revize 1931) –
mladistvé
dílo známé jako „Křečovická mše“
- 10
zpěvů pro ženský sbor s průvodem
klavíru na 4 ruce (1899)
- 4
zpěvy pro mužský sbor a capella na slova
srbských lidových písní (1900)
- 3
zpěvy pro smíšený sbor (1900)
- Mužské
sbory na
texty lidové poezie (1911–1912)
- několik
písní