Průchod studijním plánem
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PřF N-UCF Učitelství fyziky pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška se skládá z následujících jednotlivě klasifikovaných částí:
- obhajoba diplomové práce
- ústní zkouška z fyziky
- písemná a ústní zkouška z didaktiky fyziky
- písemná zkouška z pedagogicko psychologického základu
V ústní zkoušce z fyziky student prokazuje znalosti na úrovni vysokoškolského kurzu obecné fyziky a základů teoretické fyziky.
V písemné zkoušce z didaktiky fyziky student
a) řeší obtížnější středoškolské příklady; důraz je kladen nejen na fyzikální správnost řešení, ale take na vhodnou metodu řešení a její prezentaci.
b) vyhotoví přípravu na jednu vyučovací hodinu na střední škole.
Ústní část zkoušky z didaktiky fyziky je věnována zejména analýze přípravy na hodinu z písemné části.
Okruhy pro SZZ z fyziky a didaktiky fyziky
1) Mechanika
Kinematika hmotného bodu
Dynamika hmotného bodu
Dynamika soustav hmotných bodů
Mechanická práce a mechanická energie
Gravitační pole
Mechanika tuhého tělesa
Mechanika kapalin a plynů
2) Elektřina a magnetismus
Elektrostatika
Elektrický proud
Střídavý proud
Stacionární magnetické pole
Elektromagnetické pole
3) Kmity a vlny
Volný harmonický kmitavý pohyb
Vynucené kmity
Vlnění
Akustika
4) Optika
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Geometrická optika
Vlnová optika
Světlo a látkové prostředí
5) Molekulová fyzika a termika
Fenomenologický a molekulárně kinetický popis látek
Termodynamické věty
Ideální plyn
Statistická rozdělení
Struktura pevných látek
6) Fyzika mikrosvěta
Kvantová hypotéza
Základy kvantové mechaniky
Stavba atomu
Atomové jádro
Částicová fyzika
Elektrony v pevných látkách
7) Speciální teorie relativity
8) Astrofyzika
Planety a sluneční soustava
Hvězdy a galaxie
Písemná zkouška má charakter testových otázek ze dvou částí:
1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
2. Speciální pedagogika
3. Pedagogická psychologie
Uchazeč má prokázat znalosti základních pojmů z následujících okruhů:
1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
1. Česká a evropská vzdělávací politika.
2. Kurikulum a kurikulární dokumenty.
3. Škola jako specifická organizace.
4. Vnější vztahy školy..
5. Kvalita výuky, kvalita školy.
6. Učitelská profese: Kariérní vývoj učitele.
7. Učitel a kolegiální podpora.
8. Žáci a studenti ve výchově a vzdělávání..
9. Školní úspěšnost žáka..
10. Humanistické a konstruktivistické pojetí výuky.
11. Hodnocení a sebehodnocení žáků.
12. Komunikace ve školní třídě.
13. Demokracie ve škole a ve třídě.
14. Podpora inkluzivního vzdělávání.
2. Speciální pedagogika
1. Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle.
2. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
3. Tělesné postižení – charakteristika.
4. Mentální postižení – charakteristika.
5. Narušená komunikační schopnost.
6. Zrakové postižení. Sluchové postižení.
7. Poruchy autistického spektra.
8. Specifické poruchy učení.
9. Poruchy chování.
10. Integrace žáků.
11. Inkluze.
12. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.
13. Pedagogicko-psychologické poradenské služby.
3. Pedagogická psychologie
1. Předmět pedagogické psychologie.
2. Psychologie učení.
3. Předpoklady pro učení.
4. Výsledky učení..
5. Školní úspěšnost žáka..
6. Vnímaná osobní (vlastní) školní zdatnost žáků. Nadaní žáci.
7. Poruchy učení a chování.
8. Psychologie výchovy a osobnost žáka.
9. Psychohygiena výchovně vzdělávacího procesu.
10. Sociálně psychologické otázky třídy a školy.
11. Vztah učitele a žáka.
12. Psychodidaktika.
13. Psychologická specifika učitelství.. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíMechanika v testových úlohách, školitel J. Musilová, https://is.muni.cz/th/jlovx/
Kmity a vlny – multimediální učební text, školitel Z. Bochníček, https://is.muni.cz/th/j5nur/
Elektronika v praxi středoškolského učitele, školitel P. Konečný. https://is.muni.cz/th/yhnha/
Mechanika v testových úlohách, vedoucí L. Czudková, https://is.muni.cz/th/mdknl/
Fyzikální rozbor vybraných sportovních výkonů, školitel Z. Bochníček, https://is.muni.cz/th/fvs8j/
Veřejně dostupný archiv závěrečných prací je na adrese https://is.muni.cz/thesis/
Doporučený průchod studijním plánem
Společný fakultní základ
Povinně volitelné jazykové
Student si vybírá jeden předmět za 2 kredity z nabídky Centra jazykového vzdělávání MU.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:JA002 | Pokročilá odborná angličtina - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JF002 | Pokročilá odborná francouzština - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JN002 | Pokročilá odborná němčina - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JR002 | Pokročilá odborná ruština - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JS002 | Pokročilá odborná španělština - zkouška | zk | 2 | - | - |
10 kreditů |
Povinně volitelné fakultní
Student si vybírá z nabídky předmětů Univerzitní základ-přírodovědný blok v minimální hodnotě 5 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:Bi5080 | Základy ekologie | zk | 2+2 | - | - |
PřF:Bi8710 | Ochrana přírody | zk | 2+2 | - | - |
PřF:C9500 | Užitá chemie | k | 2+1 | - | - |
PřF:F2130 | Fyzika v živé přírodě | k | 2+1 | - | - |
PřF:F7200 | Moderní fyzika a její aplikace | z | 2 | - | - |
PřF:M0001 | Matematika kolem nás | z | 2 | - | - |
PřF:ZX401 | Klimatické změny | zk | 5 | - | - |
PřF:ZX402 | Globální problémy lidstva | k | 3 | - | - |
26 kreditů |
Společný PPD základ
Povinné
Povinně volitelné
Student vybírá předměty za min. 4 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS093 | Pedagogická činnost s nadanými žáky | k | 2 | 1 | P |
PřF:XS095 | Seminář z praktické pedagogiky | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS130 | Psychologie osobnosti | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS152 | Pedagogická komunikace | z | 2 | 1 | P |
PřF:XS490 | Didaktika environmentální výchovy | z | 2 | 2 | - |
14 kreditů |
Student vybírá předměty za min. 2 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:C8995 | Týmová práce, komunikace a řízení | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS021 | Inspiratorium pro učitele 2 | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS350 | Práce se skupinovou dynamikou | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS450 | Komunikační trénink | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS450a | Communication skills training | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS451 | Komunikační trénink 2 | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS451a | Communication skills training 2 | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS460 | Sebezkušenostní kurz | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS470 | Komunikace v konfliktních situacích | z | 2 | 2 | - |
18 kreditů |
Student vybírá předměty za min. 2 kredity.
Diplomová práce
Student volí blok předmětů v souladu se zaměřením své diplomové práce.
Diplomová práce UFE
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:F7750E | Diplomová práce 1 | z | 4 | 1 | P |
PřF:F8750E | Diplomová práce 2 | z | 4 | 2 | P |
PřF:F9750E | Diplomová práce 3 | z | 6 | 3 | P |
PřF:FA750E | Diplomová práce 4 | z | 12 | 3 | P |
26 kreditů |
Praxe
Povinné
Volitelné
Student vybírá předměty tak, aby dosáhl min 80 kreditů za hlavní studijní plán.
Oborové předměty
povinné
Předměty Diplomový seminář 1 a 2 povinně zapisují studenti, kteří si zvolili diplomovou práci z fyziky.
volitelné
Student vybírá předměty tak, aby za studijní plán dosáhl 80 kreditů. Uvedeny volitelné předměty jen jako příklad, nabídka je větší.
Oborová didaktika
povinné
volitelné
Student vybírá předměty tak, aby za studijní plán dosáhl min. 80 kreditů