FF FBPGpJ Pedagogika
Název anglicky: Pedagogy
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStudium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné bakalářské práce a ústní části zkoušky.
Bakalářskou prací studenti prokazují schopnost samostatně vyhledat a využívat při zpracování tématu českou i cizojazyčnou literaturu, dále prokazují znalost i schopnost užívat odbornou terminologii a současně vyjadřují vlastní postoj k tématu podložený argumenty. Studenti musí rovněž prokázat schopnost porozumět realizovaným výzkumům, prezentovat metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
V neposlední řadě studenti demonstrují porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v pedagogické praxi.
Studenti si vybírají ze dvou základních typů diplomové práce:
1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumnou sondu (výzkumná sonda je typem drobnějšího empirického šetření, přičemž může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy);
2) teoreticko-aplikační práce (obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi).
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k bakalářské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU, viz http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/bakalarska-prace.
Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do tří částí:
1. teoretické základy pedagogických věd;
2. výchovně vzdělávací procesy;
3. metodologie pedagogických věd.
Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů.
Okruhy otázek jsou dostupné z pedagogika.phil.muni.cz/media/3009837/bcpg_otazky_2013_final.pdf. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Mediální obraz digitálních technologií ve vzdělávání ve vybraných médiích v ČR
Mezigenerační učení mezi babičkou a vnučkou
Asistent pedagoga v přípravné třídě
Důvody výběru terciárního vzdělávání
Metoda eye-tracking v pedagogickém výzkumu.
Digitální technologie a jejich využívání v současné české škole.
Školy a školství v 60. - 90. letech 20. století pohledem tehdejších žáků
Témata obhájených prací:
Učení v rodině z pohledu generace dětí
archiv: http://is.muni.cz/th/350246/ff_b/
Obraz oblíbeného učitele. Cesta od pojmu k realitě
archiv: http://is.muni.cz/th/362499/ff_b/
Komunikace v mateřské škole typu Montessori
archiv: http://is.muni.cz/th/382711/ff_b/
Klíčové problémy začínajících učitelů základních škol v ČR
archiv: http://is.muni.cz/th/402367/ff_b/
Environmentální výchova v programové nabídce SVČ
archiv: http://is.muni.cz/th/415599/ff_b/
Motivace a bariéry seniora při vstupu do počítačového kurzu
archiv: http://is.muni.cz/th/351094/ff_b_a3/
Humor ve výukové komunikaci
archiv: http://is.muni.cz/th/418759/ff_b/
Přechod žáků z málotřídní na úplnou školu z pohledu rodičů
archiv: http://is.muni.cz/th/406820/ff_b/
Prestiž učitelského povolání v České republice
archiv: http://is.muni.cz/th/399396/ff_b/
Doporučený průchod studijním plánem
Společný univerzitní základ (15 kr.)
K úspěšnému zakončení studia student v bakalářských studijních programech získá 15 kr. z předmětů tzv. Společného univerzitního základu. Mezi tyto kredity se počítají 2 kredity z předmětů sportovních aktivit (TV), 4 kredity za cizí jazyk, a 9 kreditů za předměty společensko-vědního či přírodovědného základu – tzv. CORE předmětů. Aktuální nabídka CORE předmětů je k dispozici ZDE.
Bakalářská práce (min. 10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGB014 | Seminář k bakalářské diplomové práci | z | 10 | 6 | P |
10 kreditů |
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGB001 | Klíčová témata dějin školství a pedagogiky | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PGB002 | Obecná pedagogika | zk | 6 | 1 | Z |
FF:PGB003 | Pedagogické teorie | zk | 6 | 2 | Z |
FF:PGB004 | Alternativní pohledy na školu | zk | 6 | 2 | Z |
FF:PGB005 | Základy sociologie | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGB006 | Sociology of Education | zk | 6 | 4 | Z |
FF:PGB007 | Základy psychologie | zk | 6 | 1 | P |
FF:PGB008 | Pedagogická psychologie | zk | 6 | 2 | P |
FF:PGB009 | Didaktika | zk | 6 | 4 | Z |
FF:PGB010 | Úvod do pedagogického výzkumu | zk | 6 | 3 | Z |
FF:PGB011 | Metody a techniky pedagogického výzkumu | zk | 6 | 4 | Z |
FF:PGB012 | Ročníková práce | z | 8 | 3 | P |
FF:PGB013 | Právo | zk | 6 | 5 | P |
FF:PGB201 | Státní závěrečná zkouška bakalářská | SZk | - | 6 | P |
FF:PGB202 | Bakalářská diplomová práce | z | - | 6 | P |
80 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student musí získat minimálně 57 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGB101 | Environmentální výchova | z | 4 | 4 | P |
FF:PGB103 | Dějiny českého školství a pedagogiky | z | 4 | 4 | P |
FF:PGB104 | Digitální technologie ve vzdělávání | z | 4 | 2 | P |
FF:PGB105 | Sociální pedagogika | z | 4 | 1 | P |
FF:PGB106 | Pedagogická komunikace | z | 4 | 4 | P |
FF:PGB107 | Filozofie pedagogických a sociálních věd | z | 4 | 3 | P |
FF:PGB108 | Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů | z | 4 | 2 | P |
FF:PGB109 | Sociální psychologie | z | 4 | 2 | P |
FF:PGB110 | Pedagogika rodiny | z | 4 | 4 | P |
FF:PGB111 | Pedagogická diagnostika | z | 4 | 4 | P |
FF:PGB112 | Pedagogika volného času | z | 8 | 4 | P |
FF:PGB113 | Předškolní pedagogika | z | 4 | 3 | P |
FF:PGB114 | Pedagogika na Wikipedii | z | 4 | 5 | P |
FF:PGB115 | Dramatická výchova | z | 4 | 5 | P |
FF:PGB117 | Základy speciální pedagogiky | z | 4 | 3 | Z |
FF:PGB118 | Dílna prezentace | z | 4 | 3 | P |
FF:PGB119 | Seminář k pedagogickému výzkumu: Analýza a vizualizace dat ve vzdělávání | z | 4 | 5 | P |
FF:PGB120 | Seminář k pedagogickému výzkumu: Základy analýzy kvantitativních dat | z | 4 | 6 | P |
FF:PGB122 | Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání | z | 4 | 5 | P |
FF:PGB123 | Efektivní argumentace ke státní závěrečné zkoušce | z | 3 | 5 | P |
83 kreditů |