Průchod studijním plánem
FF FNPGUpJ Učitelství pedagogiky pro střední školy
Název anglicky: Upper Secondary School Teacher Training in Pedagogy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-PGU_ Učitelství pedagogiky pro střední školy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-PGU_ Učitelství pedagogiky pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStudium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné magisterské diplomové práce a ústní zkoušky.
V magisterské diplomové práci studenti prokazují, že jsou schopni kriticky pracovat s odbornou literaturou (českou i zahraniční), jsou schopni studovat i využívat v práci teorie a koncepty, konzistentně užívat odbornou terminologii a samostatně zpracovat téma z oblasti výuky pedagogiky na středních školách.
Studenti si vybírají ze dvou základních typů diplomové práce:
1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumný projekt zaměřený na výuku pedagogiky (obsahující všechny náležitosti, jako např. metodologický postup, popis sběru dat, jejich interpretaci i diskuzi výsledků a shrnutí výzkumného šetření; může jít o různé druhy evaluace výuky pedagogiky na střední škole);
2) teoreticko-aplikační práce, která obsahuje modelový projekt (zpracování příprav do výuky; příprava projektové výuky apod.) směřující k využití ve výuce pedagogiky;
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k magisterské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU. Dostupné z: http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/magisterska-prace.
Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do tří částí:
1) Teorie výchovy a vzdělávání,
2) Didaktika pedagogiky
3) Pedagogický výzkum.
Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů.
Okruhy otázek jsou dostupné z http://pedagogika.phil.muni.cz/media/3009843/szz-otazky-ucitelstvi-pg-final_2017.pdf - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Identifikace s rolí učitele
Gesta učitele. Etnografická studie
Jak si škola vybírá své učitele?
Jaké jsou obavy učitelů?
Klíčové kompetence: pohled učitelů středních škol. Kvalitativní výzkum
Kázeňské problém na SŠ
Marketing školy
Témata obhájených prací:
Fenomén školního hodnocení očima matek
archiv: http://is.muni.cz/th/190781/ff_m/
Víceletá gymnázia v českém vzdělávacím systému: funkce a dopady
archiv: http://is.muni.cz/th/327525/ff_m/
Styly neverbálního chování učitelů ve vyučování
archiv: http://is.muni.cz/th/350370/ff_m/
Faktory ovlivňující podvádění studentů středních škol
archiv: http://is.muni.cz/th/371639/ff_m/
Využití informačních a komunikačních technologií na střední škole z pohledu pedagoga
archiv: http://is.muni.cz/th/363042/ff_m/
Učitelé v lavicích. K problematice zvládání studijních a pracovních povinností
archiv: http://is.muni.cz/th/439414/ff_m/
Jak učebnice ovlivňují styl výuky učitele?
archiv: http://is.muni.cz/th/345054/ff_m/
Doporučený průchod studijním plánem
Diplomová práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UPGM008 | Seminář k magisterské diplomové práci I | z | 8 | 3 | P |
FF:UPGM009 | Seminář k magisterské diplomové práci II | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |
Povinné předměty (P a PV více než 90 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PGM002 | Vzdělávací politika | zk | 6 | 3 | Z |
FF:PGM003 | Filozofie výchovy a vzdělání | zk | 6 | 3 | P |
FF:PGM004 | Řízení vzdělávacích institucí | z | 4 | 1 | Z |
FF:PGM005 | Pedagogická evaluace | zk | 6 | 2 | Z |
FF:UPG001 | Didaktika pedagogiky: Základy práce středoškolského učitele | z | 6 | 1 | P |
FF:UPG002 | Didaktika pedagogiky: Inovace a trendy v práci učitele | z | 6 | 2 | P |
FF:UPG003 | Didaktika pedagogiky: Projektování kurikula | zk | 6 | 3 | P |
FF:UPG004 | Didaktika pedagogiky: Profesní rozvoj učitele | zk | 6 | 4 | P |
FF:UPG301 | Odborná praxe I. | z | 6 | 1 | P |
FF:UPG302 | Odborná praxe II. | z | 6 | 2 | P |
FF:UPG303 | Odborná praxe III. | z | 6 | 3 | P |
FF:UPG304 | Odborná praxe IV. | z | 6 | 4 | P |
FF:UPGM108 | Osobnostně sociální výchova | z | 4 | 1 | P |
FF:UPGM201 | Státní závěrečná zkouška magisterská | SZk | - | 4 | Z |
FF:UPGM202 | Magisterská diplomová práce | z | - | 4 | Z |
FF:UPGM510 | Česká vzdělávací politika | z | 6 | 4 | P |
FF:SUP001 | Psychologie pro učitele I | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUP002 | Školní pedagogika | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUP003 | Školní didaktika | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUP004 | Psychologie pro učitele II | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUP005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUP006 | Kompendium pro učitele | zk | 4 | 1 | P |
104 kreditů |