PdF NLOGcp Logopedie
Název anglicky: Speech and Language Therapy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-LOG
Logopedie
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsah
Povinné předměty
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud byla zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky)
Speciální pedagogika (písemný test)
Logopedie
Surdopedie
Volitelný předmět
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů mít široké znalosti a dovednosti z oboru logopedie a surdopedie, komunikační a edukační znalosti a dovednosti, být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením do jejich výuky, ovládat práci s dětmi a žáky s NKS a se sluchovým postižením na úrovni logopeda (magistra). Mít dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky s NKS a se sluchovým postižením v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopscyhologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
- Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací
Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se specificky narušeným vývojem řeči
Úroveň komunikačních dovedností u dospívajících a adolescentů s narušenou komunikační schopností
Stimulace komunikačních schopností u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči
Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby u žáků se specificky narušeným vývojem řeči
Stimulace komunikační schopnosti u dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze s ohledem na pragmatickou rovinu řeči
Specifika výběru podpůrných opatření u žáků s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se sluchovým postižením
Stimulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
Faktory ovlivňující volbu povolání u žáků se sluchovým postižením
Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu v kontextu sekundárního vzdělávání
Témata obhájených diplomových prací
- Postoje rodičů a pedagogů při rozvoji komunikačních schopností u dětí v mateřské škole běžného typu a Montessori mateřské škole
- Uplatnění absolventů se sluchovým postižením středních a vysokých škol na úřadech práce z pohledu personalistů
- Osoba s Alzheimerovou nemocí z pohledu rodinných příslušníků
- Žáci s koktavostí na 2. stupni běžné základní školy
- Specifika a rozvoj komunikačních dovedností dětí romského etnika v předškolním věku
- Přínos pobytových akcí pro děti se sluchovým postižením
- Využití augmentativní a alternativní komunikace u dětí s kombinovaným postižením
- Příprava diagnostického materiálu u dětí vyvíjejících se typicky
- Komunikační dovednosti dětí předškolního věku v oblasti pragmatické jazykové roviny
- Postoje pedagogických pracovníků k inkluzivnímu vzdělávání žáků se sluchovým postižením na základních školách
- Pomůcky k rozvoji řeči a jazykových schopností u dětí raného věku zaměřené na komunikační strategie
- Využití alternativní a augmentativní komunikace u pacientů s amyotrofickou laterální sklerózou
- Podpora rodičů dětí se sluchovým postižením v oblasti řečové a sluchové výchovy: www.prosluchacky.cz
- Muzikoterapeutické prvky? Jejich potenciál v logopedické intervenci
- Analýza pasivní slovní zásoby u dětí mladšího školního věku
Témata obhájených rigorózních prací
- jedná se o nový program.
Obhájené kvalifikační práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Profilace (specializace) (29 kr.)
Povinně volitelné předměty
Studující si z nabídky povinně volitelných předmětů volí jeden předmět.
Medicínská propedeutika (12 kr.)