PdF NLOGcp Logopedie
Název anglicky: Speech and Language Therapy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-LOG Logopedie

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Povinné předměty
    Pedagogika a psychologie (společný základ)
    Obhajoba diplomové práce (pokud byla zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky)
    Speciální pedagogika (písemný test)
    Logopedie
    Surdopedie

    Volitelný předmět
    Specifické poruchy učení

    SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů mít široké znalosti a dovednosti z oboru logopedie a surdopedie, komunikační a edukační znalosti a dovednosti, být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením do jejich výuky, ovládat práci s dětmi a žáky s NKS a se sluchovým postižením na úrovni logopeda (magistra). Mít dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky s NKS a se sluchovým postižením v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

    Struktura rigorózní zkoušky
    Část povinná
    - Filosofie
    - Patopscyhologie
    - Inkluzivní (speciální) pedagogika

    Část povinně volitelná (1 předmět)
    - Logopedie
    - Surdopedie
    - Psychopedie
    - Somatopedie
    - Oftalmopedi
    - Etopedie
    - Specifické poruchy učení
    - Souběžné postižení více vadami
    - Adiktologie
    - Speciální andragogika

    Obhajoba rigorózní práce
    Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací
    Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
    Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se specificky narušeným vývojem řeči
    Úroveň komunikačních dovedností u dospívajících a adolescentů s narušenou komunikační schopností
    Stimulace komunikačních schopností u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči
    Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby u žáků se specificky narušeným vývojem řeči
    Stimulace komunikační schopnosti u dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze s ohledem na pragmatickou rovinu řeči
    Specifika výběru podpůrných opatření u žáků s narušeným vývojem řeči
    Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se sluchovým postižením
    Stimulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením
    Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
    Faktory ovlivňující volbu povolání u žáků se sluchovým postižením
    Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
    Tvorba individuálního vzdělávacího plánu v kontextu sekundárního vzdělávání

    Témata obhájených diplomových prací
    - Postoje rodičů a pedagogů při rozvoji komunikačních schopností u dětí v mateřské škole běžného typu a Montessori mateřské škole
    - Uplatnění absolventů se sluchovým postižením středních a vysokých škol na úřadech práce z pohledu personalistů
    - Osoba s Alzheimerovou nemocí z pohledu rodinných příslušníků
    - Žáci s koktavostí na 2. stupni běžné základní školy
    - Specifika a rozvoj komunikačních dovedností dětí romského etnika v předškolním věku
    - Přínos pobytových akcí pro děti se sluchovým postižením
    - Využití augmentativní a alternativní komunikace u dětí s kombinovaným postižením
    - Příprava diagnostického materiálu u dětí vyvíjejících se typicky
    - Komunikační dovednosti dětí předškolního věku v oblasti pragmatické jazykové roviny
    - Postoje pedagogických pracovníků k inkluzivnímu vzdělávání žáků se sluchovým postižením na základních školách
    - Pomůcky k rozvoji řeči a jazykových schopností u dětí raného věku zaměřené na komunikační strategie
    - Využití alternativní a augmentativní komunikace u pacientů s amyotrofickou laterální sklerózou
    - Podpora rodičů dětí se sluchovým postižením v oblasti řečové a sluchové výchovy: www.prosluchacky.cz
    - Muzikoterapeutické prvky? Jejich potenciál v logopedické intervenci
    - Analýza pasivní slovní zásoby u dětí mladšího školního věku

    Témata obhájených rigorózních prací
    - jedná se o nový program.

    Obhájené kvalifikační práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2007Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 K. Pančochazk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 2Z
PdF:SP2711Fonetika pro logopedy I. Bytešníkovázk 0/0/1 8 hodin.3 1P
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie P. Macekzk 1/1/04 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
12 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp017Angličtina pro speciální pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp018Angličtina pro speciální pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Speciálněpedagogický základ (14 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2001Strategie podpory funkční gramotnosti V. Vojtovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2Z
PdF:SP2002Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ V. Vojtovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 3Z
PdF:SP2004Inkluzivní didaktika I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 4Z
PdF:SP2713Sekundární poruchy komunikace I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2P
PdF:SP2999Internacionalizace oboru Speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 2-
14 kreditů

Profilace (specializace) (29 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2009Patopsychologie 2 V. Vojtovák 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2712Speciálněpedagogická diagnostika logopedická I. Bytešníkovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 2P
PdF:SP2714Lingvistika I. Bytešníkovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 3-
PdF:SP2771Sluchová protetika I. Bytešníkovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 2-
PdF:SP2772Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická I. Bytešníkovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 2P
PdF:SP2791Raná logopedická a surdopedická intervence I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2792Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.3 2P
PdF:SP2793Logopedická a surdopedická intervence ve školním věku I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.3 3P
PdF:SP2794Logopedická a surdopedická intervence v dospělém a seniorském věku I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.3 3P
23 kreditů

Povinně volitelné předměty

Studující si z nabídky povinně volitelných předmětů volí jeden předmět.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2003Obor: Specifické poruchy učení I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 1P
PdF:SP2993Specific Learning Disabilities – Advanced course I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 1P
12 kreditů

Praxe (30 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2008Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi K. Pančochak 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.6 2Z
PdF:SP2718Logopedická praxe I I. Bytešníkováz 0/0/0 2 týdny.4 2P
PdF:SP2728Logopedická praxe II I. Bytešníkováz 0/0/0 4 týdny.4 3P
PdF:SP2738Logopedická praxe III I. Bytešníkováz 0/0/0 4 týdny.4 4P
PdF:SP2773Komunikace osob s duálním smyslovým postižením I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 3P
PdF:SP2781Reflektivní seminář k logopedické praxi I I. Bytešníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP2782Reflektivní seminář k logopedické praxi II I. Bytešníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP2783Reflektivní seminář k logopedické praxi III I. Bytešníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 4-
30 kreditů

Medicínská propedeutika (12 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2110Balbutologie I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2113Získané neurogenní poruchy komunikace I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 4P
PdF:SP2710Neurologie pro logopedy H. Ošlejškovázk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 1P
PdF:SP2770Genetika syndromových vad I. Bytešníkovázk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 1-
12 kreditů

Závěrečná práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPDiplomová práce I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3-
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4-
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2-
16 kreditů