PdF NSPZP5k Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami)
Název anglicky: Special Education (Specialization 5 - Multiple Disabilities)
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahPovinný předmět
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Speciální pedagogika (test)
Povinně volitelný předmět
Souběžné postižení více vadami
Volitelný předmět
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky se zaměřením na mentální postižení a poruchy autistického spektra. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Evaluace individuálního vzdělávacího plánu žáků s těžkým postižením.
Aplikace systému AAK u osob s kombinovaným postižením.
Koncept bazální stimulace a její využití v edukaci žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.
Využití metody Snoezelen v procesu edukace žáků s PAS na základní škole speciální.
Vzdělávání žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.
Témata obhájených diplomových prací
Diagnostika komunikačních schopností u dětí předškolního věku http://is.muni.cz/th/363360/pedf_m/
Ucelená péče o děti s kombinovaným postižením a možnosti všestranného rozvoje
https://theses.cz/id/5ivvlo/
Analýza přístupů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí málotřídní školy
https://theses.cz/id/j2huag/?lang=en
Narušená komunikační schopnost při Parkinsonově chorobě
https://theses.cz/id/fnss7k/?lang=sk
Zkušenosti s výukou písmem Comenia Script u dětí s grafomotorickými obtížemi
https://is.muni.cz/th/bpt0b/
Rodiče s handicapem
https://theses.cz/id/rej6ke/
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2000 | Strategie podpory matematické gramotnosti | zk | 3 | 1 | P |
PdF:SP2007 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
12 kreditů |
Cizí jazyky
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp017 | Angličtina pro speciální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp018 | Angličtina pro speciální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2001 | Strategie podpory funkční gramotnosti | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SP2002 | Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SP2004 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 4 | Z |
PdF:SP2920 | Intervenční postupy – Speciálněpedagogická podpora a intervence u osob s postižením zraku | zk | 4 | 3 | P |
PdF:SP2999 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
14 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2003 | Obor: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | P |
PdF:SP2005 | Diagnostické domény | k | 4 | 4 | P |
PdF:SP2009 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SP2550 | Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením | k | 4 | 3 | P |
PdF:SP2551 | Souběžné postižení více vadami 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP2552 | Souběžné postižení více vadami 2 | zk | 5 | 3 | P |
27 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studující si zapisují jeden z níže uvedených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2905 | Snoezelen | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP2907 | Výtvarné techniky v intervenci | z | 2 | 2 | - |
4 kredity |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2006 | Podpůrná opatření | k | 3 | 4 | P |
PdF:SP2008 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SP2581 | Odborná praxe souvislá 1 – VV | z | 4 | 2 | P |
PdF:SP2582 | Odborná praxe souvislá 2 – VV | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP2583 | Odborná praxe souvislá 3 – VV | z | 4 | 4 | P |
PdF:SP2981 | Reflektivní seminář 1 | z | 3 | 2 | - |
PdF:SP2982 | Reflektivní seminář 2 | z | 3 | 3 | - |
PdF:SP2983 | Reflektivní seminář 3 | z | 3 | 4 | - |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2553 | Mozková obrna | zk | 4 | 1 | P |
PdF:SP2554 | Intervence jedinců s epilepsií | k | 2 | 2 | P |
PdF:SP2902 | Funkční vidění | zk | 6 | 3 | P |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |