ESF:MKH_RLIZ Řízení lidských zdrojů - Informace o předmětu
MKH_RLIZ Řízení lidských zdrojů
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 26/0/0. tutorial 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- So 19. 10. 12:00–15:50 P101, So 9. 11. 12:00–15:50 P101, Pá 13. 12. 12:00–15:50 P101
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-EKM)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-PEM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, N-EKM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v oblasti organizačního chování a řízení lidských zdrojů a zároveň jim ukázat jejich aplikování v rámci podnikatelské a manažerské praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu zejména schopen:
- porozumět a být schopný pracovat s diverzitou, rozdílnými osobnostmi, emocemi a náladami v rámci organizace
- porozumět skupinovému chování a procesům rozhodování
- korektivně aplikovat základní koncepce motivace, leadershipu a moci v organizaci
- porozumět významu komunikace v rámci organizace a být schopen odlišit její jednotlivé typy
- bude schopný analyzovat, navrhnout a řídit organizační změny
- bude znát a umět aplikovat postupy a metody řízení lidských zdrojů - Osnova
- 1. Úvod
- - základy, metody, cíle a výzvy
- - dovednosti, role, aktivity, chování, Well-Being (spokojenost), prostředí
- 2. Diverzita v organizacích
- - diverzita, úrovně diverzity, demografické charakteristiky, biografické charakteristiky, další rozlišující charakteristiky
- - diskriminace, nebezpečí stereotypů
- 3. Postoje a pracovní spokojenost
- - postoje, spokojenost, zapojenost
- 4. Emoce a nálady
- - základní emoce, morální emoce, afekty, funkce emocí, zdroje emocí a nálad
- - emocionální inteligence, emocionální regulace
- 5. Osobnost a hodnoty
- - The Big Five test osobnosti, Core Self-Evaluations, sebepozorování, proaktivní osobnost
- - hodnoty
- 6. Vnímání a individuální rozhodování
- - vnímání, faktory ovliňující vnímání
- - atribuční teorie, zkratky
- - rozhodování, kreativita, inovace
- 7. Koncepty motivace
- - hierarchická teorie potřeb, dvou-faktorová teorie, McClellandova teorie potřeb, teorie stanovování cílů, teorie sebe-účinnosti, teorie posilování, teorie očekávání
- - pracovní závazky
- 8. Motivace
- - pracovní dohoda, návrh práce
- - odměny, benefity coby motivace
- 9. Základy skupinového chování
- - sociální identita, vnější a vnitřní skupiny, vývoj skupiny
- - role, normy, status, vlastnosti skupin, soudržnost, diverzita, velikost a dynamika
- - skupinové rozhodování
- 10. Porozumění pracovní skupině
- - typy, výběr, trénink, odměny
- 11. Komunikace
- - funkce, způsoby, kanály, bezpečnost
- - persuazivní komunikace
- - překážky efektivní komunikace
- 12. Leadership
- - behaviorální teorie, zodpovědný leadership, pozitivní leadership, online leadership
- 13. Moc a politika
- - základy moci, závislost, taktiky moci, proměnné moci
- - politické chování
- - zpracování dojmů
- 14. Konflikty a vyjednávání
- - vymezení konfliktů, proces konfliktů, vyjednávání
- 15. Základy organizační struktury
- - struktury, rámce, strategie, velikost, prostředí, instituce 16. Kultura organizace
- - slabá a silná kultura, formalizace, klima, udržitelnost
- - příběhy, rituály, symboly, jazyk
- 17. Personální management
- - náborové strategie, výběrové praktiky
- - tréninkové a rozvojové programy, hodnocení výkonu
- - mediace, ukončování pracovního poměru, propouštění
- 18. Změny v organizaci a zvládání stresu
- - přístupy ke změnám a zvládání stresu
- - paradoxy zvládání změn a stresu
- - stres na pracovišti, zvládání stresu
- Literatura
- povinná literatura
- Reader (k dispozici na začátku semestru)
- ROBBINS, Stephen P. a Tim JUDGE. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson, 2017, 739 stran. ISBN 9781292146348. info
- Výukové metody
- přednáškové lekce; individuální příprava; studium, analýza, syntéza a interpretace vědecké literatury; prezentace; skupinové diskuze; závěrečná písemná zkouška
- Metody hodnocení
- 1. Seminární práce (přijato - nepřijato) – vypracování literární rešerše nebo empirické studie na zadané téma
2. Závěrečný test
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2019/MKH_RLIZ