FI:DUCIT Teaching Lab - Informace o předmětu
DUCIT Teaching Lab
Fakulta informatikyjaro 2025
- Rozsah
- 0/2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Tomáš Effenberger, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Martin Jonáš, Ph.D. (přednášející)
Ing. Marek Macho (přednášející)
Mgr. Lucia Hradecká (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ondřej Hrdlička (pomocník)
Klaudia Pohanková (pomocník)
Pavol Trnavský (pomocník) - Garance
- Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Fakulta informatiky - Rozvrh
- Po 17. 2. až Po 12. 5. Po 14:00–15:50 A220
- Předpoklady
- SOUHLAS
Student vede alespoň jednu hodinu výuky každý týden. Předmět si mohou zapisovat studenti bakalářského, magisterského i doktorského studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Učitel omezuje zápis na studenty, kteří aktuálně vedou cvičení. - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Rozvinout kompetence pro vedení přínosných cvičení.
- Výstupy z učení
- Student se zlepší v následujících schopnostech:
- vysvětlovat látku přínosným způsobem;
- interagovat se skupinou způsobem, který studenty aktivně zapojuje;
- zadávat jasné úlohy a měnit jejich obtížnost podle potřeby;
- pomáhat zaseknutým studentům a podpořit jejich přemýšlení;
- poskytovat užitečnou zpětnou vazbu;
- nastavovat žádoucí normy ve výuce;
- dál se zlepšovat skrze reflexi vlastní výuky. - Osnova
- Precedenty a normy
- Interakce se skupinou
- Cíle hodin a příprava na výuku
- Interakce s jednotlivci
- Motivace studentů
- Variace zadání a obtížnost úloh
- Hodnocení a zpětná vazba
- Strukturování hodiny
- Vysvětlování
- Efektivní učení
- Etická dilemata
- Ohlédnutí za semestrem
- Literatura
- doporučená literatura
- WILSON, Greg. Teaching Tech Together: How to Make Your Lessons Work and Build a Teaching Community around Them. 1st Edition. Chapman and Hall/CRC, 2019, 248 s. ISBN 978-0-367-35297-4. Full version of the book available online. info
- MCKEACHIE, Wilbert James, Marilla D. SVINICKI a David NICOL. McKeachie's teaching tips : strategies, research, and theory for college and university teachers. 13th ed. Belmont: Wadsworth, 2011, xxv, 388. ISBN 9780495809296. info
- AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
- WEINSTEIN, Yana, Megan SUMERACKI a Oliver CAVIGLIOLI. Understanding how we learn : a visual guide. First edition. Abingdon: Routledge, 2019, x, 165. ISBN 9781138561724. info
- BAIN, Ken. What the best college teachers do. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 207 p. ISBN 9780674013254. info
- Výukové metody
- Interaktivní výklad, diskuze ve skupinách, rozbor modelových situací a případových studií, praktický trénink dovedností, hospitace, reflexe své výuky.
- Metody hodnocení
- K úspěšnému absolvování je nutné splnit následující podmínky:
● aktivní účast na hodinách s max. 2 neomluvenými absencemi,
● pro ukončení zápočtem portfolio s alespoň 10 záznamy, pro ukončení kolokviem s alespoň 20 záznamy; v obou případech z toho min. 1× rozvojový pedagogický cíl, 2× hospitace, min. 3× čtenářský deník a min. 1× jiný typ záznamu,
● vyplnit v ISu pretest a posttest odpovědník,
● splnit domácí úkol (zpětná vazba na cizí portfolio, bude zadán 7. týden semestru),
● absolvovat obě setkání se svým mentorem. - Informace učitele
- Mohlo by vás zajímat také XS450 Komunikační trénink, XS451 Komunikační trénink 2, XS020 Inspiratorium pro učitele, F2452 Inspiratorium pro učitele 2 a XS350 Práce se skupinovou dynamikou a PAM135 Lektorské minimum.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2025/DUCIT