PV182 Komunikace člověka s počítačem

Fakulta informatiky
podzim 2015
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Krejčířová (cvičící)
Mgr. Otakar Hypš (cvičící)
Mgr. Martin Běleja (cvičící)
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Hroš (cvičící)
Mgr. Michal Humaj (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 8:00–9:50 D3, Út 14:00–15:50 B410
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV182/EN: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 B311, J. Sochor
PV182/01: každý lichý čtvrtek 8:00–9:50 B311, M. Hroš, M. Humaj, O. Hypš
PV182/02: každý sudý čtvrtek 8:00–9:50 B311, M. Hroš, O. Hypš
PV182/03: každý lichý čtvrtek 18:00–19:50 B311, M. Běleja, V. Krejčířová
PV182/04: každý sudý čtvrtek 18:00–19:50 B311, M. Běleja, V. Krejčířová
PV182/05: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 B311, M. Hroš, M. Humaj
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá základy interakce člověka s počítačem. Je zaměřen na psychologicko-fyziologické aspekty návrhu rozhraní, návrh grafických komunikačních rozhraní a hodnocení jejich užitnosti. Studenti by měli být schopni zhodnotit existující návrhy obrazovek a samostatně navrhovat rozhraní s důrazem na jeho využitelnost.
Osnova
  • Úvod do problematiky interakce člověka s počítačem.
  • Návrh zaměřený na úlohy.
  • Vysokoúrovňové modely interakce.
  • Návrh zaměřený na uživatele.
  • Vyhodnocování rozhraní s uživateli.
  • Vyhodnocování - řízené experimenty.
  • Návrh každodenních věcí, zásady, užitečné věci.
  • Reprezentace, vizuální proměnné, metafory.
  • Hodnocení založené na kognitivních modelech.
  • Grafický návrh obrazovky.
  • Interaktivní nástroje a techniky ve virtuálním prostředí.
  • Cestování a hledání cest ve virtuálním prostředí.
  • Heuristické metody hodnocení rozhraní.
Literatura
  • MULLET, Kevin a Darrell SANO. Designing visual interfaces : communication oriented techniques. Englewood Cliffs, NJ: SunSoft Press, 1995, xv, 273. ISBN 0133033899. info
  • PREECE, Jenny. Human computer interaction. Harlow: Addison-Wesley, 1994, xxxviii, 7. ISBN 0-201-62769-8. info
Výukové metody
Teoretické přednášky. Laboratorní cvičení založená převážně na prezentaci a hodnocení dílčích domácích úloh, které pokrývají životní cyklus vývoje rozhraní zvoleného systému - od scénářů až po propracovaný prototyp. Studenti řeší shodný systém, řešení jsou individuální.
Metody hodnocení
Přednášky a diskuze o probíraných tématech. Domácí úloha: semestrální projekt řešený převážně v laboratoři s podporou specializovaného software: od papírového prototypu ke kompletnímu návrhu GUI. Písemná zkouška, 4-5 otázek z předem zveřejněného seznamu, 90 min.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PV182
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.