PV227 Vykreslování na GPU

Fakulta informatiky
podzim 2017
Rozsah
0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jan Čejka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 12:00–13:50 B311
Předpoklady
PV112 Grafická rozhraní
Doporučené je absolvování předmětu PB071 Úvod do jazyka C.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní přehled o možnostech programování grafických karet a k tomu použitelných technikách se zaměřením na programování shaderů. Studenti: získají praktické znalosti programování grafických karet; pochopí fungování specializovaných vyšších programovacích jazyků; budou schopni psát paralelní programy běžící na GPU;
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět a popsat možnosti využití programovatelných GPU při vykreslování prostorových scén;
- prostudovat a pochopit existujicí shadery v jazyce GLSL, vysvětlit jejich funkci;
- navrhout a implementovat GLSL shadery;
Osnova
  • Programovatelná grafická pipeline.
  • Stíny
  • Deferred shading
  • SSAO, DoF
  • HDR, bloom
  • Částicové systémy, compute shaders
  • Geometry shaders
  • Tessallation shaders
  • Mikroplošky
  • Physically Based Rendering, IBL
  • Vulkan
  • Parallax Occlusion Mapping
Literatura
    doporučená literatura
  • ROST, Randi J. a Bill LICEA-KANE. OpenGL shading language. Edited by Dan Ginsburg. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2010, xliii, 743. ISBN 9780321637635. info
    neurčeno
  • GPU gems 3. Edited by Hubert Nguyen. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, 2007, l, 942. ISBN 9780321515261. info
  • GPU gems 2 : programming techniques for high-performance. Edited by Randima Fernando - Matt Pharr. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2005, xlix, 814. ISBN 0321335597. info
  • GPU gems : programming techniques, tips, and tricks for real-time graphics. Edited by Randima Fernando, Translated by David Kirk. Boston: Addison-Wesley, 2004, xlv, 765. ISBN 0321228324. info
  • ST-LAURENT, Sebastien. Shaders for game programmers and artists. Boston: Thomson Course Technology, 2004, xxiii, 483. ISBN 1592000924. info
  • GPU Pro : advanced rendering techniques. Edited by Wolfgang F. Engel. Natick: A K Peters, 2010, xixiii, 71. ISBN 9781568814728. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou výkladu kombinovaného s praktickými příklady a cvičeními.
Metody hodnocení
Ukončení kolokviem, úspěšné vypracování jednoduchého programu na poslední hodině. Povinná docházka, bez domácích úloh.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.