FI:PV227 GPU Rendering - Informace o předmětu
PV227 GPU Rendering
Fakulta informatikypodzim 2021
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Matúš Talčík (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PV227/01: Po 13. 9. až Po 6. 12. Po 12:00–13:50 B311, J. Byška, M. Talčík
PV227/02: Pá 17. 9. až Pá 10. 12. Pá 14:00–15:50 B311, J. Byška, M. Talčík - Předpoklady
- PV112 Computer Graphics API
Knowledge of C/C++ programming language. Knowledge of OpenGL in the scope of the course PV112 Computer Graphics API. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 55 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This lecture aims to give an overview of the basic GPU programming methods and commonly used techniques with the focus on shader programming. Students: will gain practical knowledge of GPU programming; will understand the workflow of special purpose high-level programming languages; will be able to write parallel programs running on the GPU;
- Výstupy z učení
- At the end of the semester, a student should be able to:
- understand and describe possibilities of modern programmable GPUs for rendering 3D scenes;
- read up a and explain function of existing GLSL shaders;
- design and implement own GLSL shaders - Osnova
- Programmable graphics pipeline.
- Shadows
- Deferred shading
- SSAO, DoF
- HDR, bloom
- Particle systems, compute shaders
- Geometry shaders
- Tessallation shaders
- Microfacets
- Physically Based Rendering, IBL
- Vulkan
- Parallax Occlusion Mapping
- Literatura
- doporučená literatura
- ROST, Randi J. a Bill LICEA-KANE. OpenGL shading language. Edited by Dan Ginsburg. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2010, xliii, 743. ISBN 9780321637635. info
- neurčeno
- GPU gems 3. Edited by Hubert Nguyen. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, 2007, l, 942. ISBN 9780321515261. info
- GPU gems 2 : programming techniques for high-performance. Edited by Randima Fernando - Matt Pharr. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2005, xlix, 814. ISBN 0321335597. info
- GPU gems : programming techniques, tips, and tricks for real-time graphics. Edited by Randima Fernando, Translated by David Kirk. Boston: Addison-Wesley, 2004, xlv, 765. ISBN 0321228324. info
- ST-LAURENT, Sebastien. Shaders for game programmers and artists. Boston: Thomson Course Technology, 2004, xxiii, 483. ISBN 1592000924. info
- GPU Pro : advanced rendering techniques. Edited by Wolfgang F. Engel. Natick: A K Peters, 2010, xixiii, 71. ISBN 9781568814728. info
- Výukové metody
- Tuition consists of lectures combined with practical examples and exercises.
- Metody hodnocení
- Completed by colloquium, successful implementation of an easy program during the last lecture. Attendance is compulsory, without homework.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2021/PV227