PV227 GPU Rendering

Fakulta informatiky
podzim 2021
Rozsah
0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Matúš Talčík (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PV227/01: Po 13. 9. až Po 6. 12. Po 12:00–13:50 B311, J. Byška, M. Talčík
PV227/02: Pá 17. 9. až Pá 10. 12. Pá 14:00–15:50 B311, J. Byška, M. Talčík
Předpoklady
PV112 Computer Graphics API
Knowledge of C/C++ programming language. Knowledge of OpenGL in the scope of the course PV112 Computer Graphics API.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 55 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This lecture aims to give an overview of the basic GPU programming methods and commonly used techniques with the focus on shader programming. Students: will gain practical knowledge of GPU programming; will understand the workflow of special purpose high-level programming languages; will be able to write parallel programs running on the GPU;
Výstupy z učení
At the end of the semester, a student should be able to:
- understand and describe possibilities of modern programmable GPUs for rendering 3D scenes;
- read up a and explain function of existing GLSL shaders;
- design and implement own GLSL shaders
Osnova
  • Programmable graphics pipeline.
  • Shadows
  • Deferred shading
  • SSAO, DoF
  • HDR, bloom
  • Particle systems, compute shaders
  • Geometry shaders
  • Tessallation shaders
  • Microfacets
  • Physically Based Rendering, IBL
  • Vulkan
  • Parallax Occlusion Mapping
Literatura
    doporučená literatura
  • ROST, Randi J. a Bill LICEA-KANE. OpenGL shading language. Edited by Dan Ginsburg. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2010, xliii, 743. ISBN 9780321637635. info
    neurčeno
  • GPU gems 3. Edited by Hubert Nguyen. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, 2007, l, 942. ISBN 9780321515261. info
  • GPU gems 2 : programming techniques for high-performance. Edited by Randima Fernando - Matt Pharr. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2005, xlix, 814. ISBN 0321335597. info
  • GPU gems : programming techniques, tips, and tricks for real-time graphics. Edited by Randima Fernando, Translated by David Kirk. Boston: Addison-Wesley, 2004, xlv, 765. ISBN 0321228324. info
  • ST-LAURENT, Sebastien. Shaders for game programmers and artists. Boston: Thomson Course Technology, 2004, xxiii, 483. ISBN 1592000924. info
  • GPU Pro : advanced rendering techniques. Edited by Wolfgang F. Engel. Natick: A K Peters, 2010, xixiii, 71. ISBN 9781568814728. info
Výukové metody
Tuition consists of lectures combined with practical examples and exercises.
Metody hodnocení
Completed by colloquium, successful implementation of an easy program during the last lecture. Attendance is compulsory, without homework.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.