PV112 Computer Graphics API

Fakulta informatiky
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jonáš Rosecký (cvičící)
Mgr. Adam Štěpánek (cvičící)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Vladimír Ulman, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 23. 9. až Po 16. 12. Po 12:00–13:50 A217
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV112/01: Út 24. 9. až Út 17. 12. Út 14:00–15:50 A215, V. Ulman
PV112/02: St 25. 9. až St 18. 12. St 18:00–19:50 B311, J. Rosecký
PV112/03: Čt 26. 9. až Čt 19. 12. Čt 16:00–17:50 B311, J. Rosecký
PV112/04: Po 23. 9. až Po 16. 12. Po 16:00–17:50 A215, M. Trtík
Předpoklady
Practical knowledge of C/C++ is required. Knowledge at the level of PB009 Principles of Computer Graphics is an advantage, but it is not necessary to pass the course.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 183 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 69/183, pouze zareg.: 0/183, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/183
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course aims to provide students with a comprehensive overview of computer graphics interfaces, focusing on practical application development using OpenGL (Open Graphics Library). Through a combination of theoretical lectures and hands-on programming assignments, students will gain the necessary skills to design and implement various computer graphics applications.
Výstupy z učení
After completing this course, students will be able to:
- understand existing code written in OpenGL;
- utilize OpenGL for developing simple 3D graphics applications;
- better understand the fundamentals of computer graphics principles.
Osnova
  • Basic rendering principles leveraging OpenGL and GLSL
  • Overview of the rendering pipeline
  • Data types, graphic primitives, and memory organization
  • Vertex buffer and vertex array objects
  • Coordinate systems and transformations
  • Alpha blending, clipping, and fog rendering
  • Lighting and materials
  • Textures
  • Techniques for accelerating rendering
  • Per-fragment operations and other post-process effects
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/FI:PV112!
Výukové metody
Theoretical lectures and practical exercises.
Metody hodnocení
Before the final exam, the completion of an individual project is required. The final exam is in written form and consists of 5 questions covering both theoretical and practical aspects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://www.fi.muni.cz/pv112
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2024/PV112