PV227 GPU Rendering

Fakulta informatiky
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Rychlý (přednášející)
Garance
RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Jan Byška, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PV227/01: Po 23. 9. až Po 16. 12. Po 16:00–17:50 B311, J. Byška, A. Rychlý
PV227/02: Po 23. 9. až Po 16. 12. Po 18:00–19:50 B311, J. Byška, A. Rychlý
Předpoklady
PV112 Computer Graphics API
Practical knowledge of C/C++ and familiarity with OpenGL within the scope of the course PV112 Computer Graphics API are required.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 28/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is designed to offer an overview of fundamental GPU programming methods and commonly utilized techniques, with a specific emphasis on shader programming tailored for 3D rendering applications. Students will acquire practical knowledge in GPU programming dedicated to 3D rendering tasks throughout the course. Additionally, they will grasp the workflow associated with special-purpose high-level programming languages like GLSL.
Výstupy z učení
After completing this course, students will be able to:
- read and explain the functionality of existing GLSL shaders;
- design and implement their own GLSL shaders;
- understand and articulate the capabilities of modern GPUs for rendering 3D scenes.
Osnova
  • Shadows
  • Deferred Shading
  • SSAO, DoF
  • HDR, Bloom
  • Particle Systems, Compute Shaders
  • Geometry Shaders
  • Tessellation Shaders
  • Microfacet Model
  • Physically Based Rendering, IBL
  • Raytracing and Raymarching
Literatura
    doporučená literatura
  • ROST, Randi J. a Bill LICEA-KANE. OpenGL shading language. Edited by Dan Ginsburg. 3rd ed. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2010, xliii, 743. ISBN 9780321637635. info
    neurčeno
  • GPU gems 3. Edited by Hubert Nguyen. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, 2007, l, 942. ISBN 9780321515261. info
  • GPU gems 2 : programming techniques for high-performance. Edited by Randima Fernando - Matt Pharr. Upper Saddle River: Addison-Wesley, 2005, xlix, 814. ISBN 0321335597. info
  • GPU gems : programming techniques, tips, and tricks for real-time graphics. Edited by Randima Fernando, Translated by David Kirk. Boston: Addison-Wesley, 2004, xlv, 765. ISBN 0321228324. info
  • ST-LAURENT, Sebastien. Shaders for game programmers and artists. Boston: Thomson Course Technology, 2004, xxiii, 483. ISBN 1592000924. info
  • GPU Pro : advanced rendering techniques. Edited by Wolfgang F. Engel. Natick: A K Peters, 2010, xixiii, 71. ISBN 9781568814728. info
Výukové metody
Short theoretical lectures combined with practical exercises.
Metody hodnocení
Successful completion of two homework assignments.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2024/PV227