FSpS:np2410 Alternativní formy cvičení - Informace o předmětu
np2410 Alternativní formy cvičení
Fakulta sportovních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Klára Šoltés Mertová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Klára Šoltés Mertová
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2410/01: St 10:00–11:50 E34/224, K. Šoltés Mertová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat dovednosti a vytvářet adekvátní pohybové programy vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocnění (vertebrogenní obtíže, hypertenze, diabetes mellitus aj.), handicapu i druhu výkonnostního sportu. Na konci tohoto předmětu bude student schopen samostatně vytvářet adekvátní pohybově intervenční programy ve vztahu k individuálním potřebám klienta.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- využít pohybové formy zaměřené na prožitek a kvalitu provedení pohybových stereotypů
- navrhnout individualizovaný pohybový program na základě kineziologické analýzy a vstupního pohovoru s klientem
- aplikovat prožitkové formy cvičení vzhledem k věku klienta (dítě, senior), civilizačnímu onemocnění, handicapu i druhu výkonnostního sportu - Osnova
- Využití jógy jako prevence negativních civilizačních vlivů (špatné pohybové návyky, stereotypy, stres, napětí)
- Využití prvků jógy v regeneraci sportovce (kompenzace jednostranného zatížení, prevence přetížení a poranění pohybového aparátu)
- Využití alternativních forem cvičení (jóga, taj-či, Feldenkrais) v prevenci i terapii psychosomatických potíží
- Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení koordinačních a koncentračních schopností sportovce
- Využití alternativních forem cvičení ke zlepšení ideomotorických funkcí klienta/sportovce
- Techniky pránájámy a řízeného dýchání, relaxační a meditační techniky
- Metodika tvorby pohybového programu zdravého životního stylu (pohyb, relaxace, psychika)
- Využití alternativních forem cvičení u dětí
- Vytváření specifických pohybových programů – didaktické zásady
- Prezentace pohybových programů a jejich analýza
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713. ISBN 9788072626571. info
- doporučená literatura
- Nešpor, K. (1998). Jóga pro děti: relaxace, příběhy, cvičení. (1. vyd.). Praha, Česko: Velryba.
- Feldenkrais, M. (1990). Awareness through movement: easy-to-do health exercises to improve your posture, vision, imagination, and personal awareness. (1st HarperCollins pbk. ed., viii, 173 s., [8] s. obr. příl.) San Francisco: HarperSanFrancisco.
- Pechová, V. (2009). Tai chi. (1. vyd.). Praha, Česko: Grada.
- neurčeno
- De Michelis, E. (2005). A history of modern yoga: Patañjali and western esotericism. (1st pbk. ed.). London, UK: Continuum.
- Simon, D. & Makolowski I. (2006). Očistné jogínské techniky: šatkarmy aneb "šestero očistných úkonů". (1.vyd.). Olomouc, Česko: Fontána.
- Hirschi, G. (2007). Duchovní síla jógy: ásany, meditace, mudry. Olomouc, Česko: Fontána.
- Maehle, G. (2011). Aštánga vinjása jóga: Pataňdžaliho jóga v praxi: podrobný průvodce základní sestavou. (1. vyd. ). Olomouc, Česko: Fontána.
- Výukové metody
- praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- - 85% aktivní účast na praktických cvičeních
- písemná zkouška na konci semestru - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/np2410