PdF:ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Klára Březinová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_CjJA/01: St 15:00–15:50 učebna 6, K. Březinová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V.
Cíle semináře:
(a)shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického a pravopisného;
(b) rozvoj schopnosti vhodného užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními;
(c) rozvoj schopnosti provádět komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky. - Výstupy z učení
- V závěru kurzu student dokáže:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
(c) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Osnova
- 1. Rozbor konkrétních psaných textů. Styl a slohový postup. Kompozice textu.
- 2. Syntaktická analýza textu. Věta a její struktura. Souvětí.
- 3. Větné členy, větné vztahy a forma jejich vyjádření.
- 4. Lexikální jednotky - slova, sousloví, frazémy. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Významové vztahy v textu (synonymie, antonymie). Slova mnohoznačná.
- 5. Tvaroslovná analýza textu. Ohebná slova a gramatické kategorie. Poznávání významu a gramatické charakteristiky v textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace. Korektura gramatických chyb.
- 6. Zvuková a grafická rovina textu, jejich rozdíly. Konkrétní případy změny hlásek v proudu řeči. Případy asimilace znělosti.
- 7. Korektura pravopisných chyb v textu.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
- Výukové metody
- Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to analýze a syntéze:
- Metody procvičování a upevňování učiva;
- Problémová metoda;
- Metody samostatné a skupinové práce. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Předmět je ukončen zápočtem.
Typ výuky: seminář.
Předmět je ukončen zápočtem.
Požadavky: studium odborné literatury, řešení praktických úkolů v průběhu semestru, úspěšné splnění kontrolního testu v polovině semestru, úspěšné zvládnutí zápočtového testu na konci semestru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ZS1BP_CjJA