PdF:ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_CjJA/01: Út 15:00–15:50 učebna 54, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/02: Út 14:00–14:50 učebna 54, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/03: Út 18:00–18:50 učebna 3, K. Klímová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V.
Cíle semináře:
(a)shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického a pravopisného;
(b) rozvoj schopnosti vhodného užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními;
(c) rozvoj schopnosti provádět komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky. - Výstupy z učení
- V závěru kurzu student dokáže:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
(c) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Osnova
- 1. Rozbor konkrétních psaných textů. Styl a slohový postup. Kompozice textu.
- 2. Syntaktická analýza textu. Věta a její struktura. Souvětí.
- 3. Větné členy, větné vztahy a forma jejich vyjádření.
- 4. Lexikální jednotky - slova, sousloví, frazémy. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Významové vztahy v textu (synonymie, antonymie). Slova mnohoznačná.
- 5. Tvaroslovná analýza textu. Ohebná slova a gramatické kategorie. Poznávání významu a gramatické charakteristiky v textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace. Korektura gramatických chyb.
- 6. Zvuková a grafická rovina textu, jejich rozdíly. Konkrétní případy změny hlásek v proudu řeči. Případy asimilace znělosti.
- 7. Korektura pravopisných chyb v textu.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
- Výukové metody
- Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to analýze a syntéze:
- Metody procvičování a upevňování učiva;
- Problémová metoda;
- Metody samostatné a skupinové práce. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu, který prověřuje znalosti dané osnovou předmětu. Pro úspěšné udělení zápočtu musí student vyřešit 85 procent úkolů správně.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678 - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BP_CjJA