PdF:DCJDR_AAP Psycholinguistics - Course Information
DCJDR_AAP Applied Psycholinguistics
Faculty of EducationSpring 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Supplier department: Department of English Language and Literature – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Didactics of Foreign Language (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycho¬lingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností, chápat roli kognitivních, emocionálních a osobnostních činitelů ovlivňujících efektivitu těchto procesů.
- Syllabus (in Czech)
- Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Obsahové zaměření: Neurofyziologické a psychologické faktory ovlivňující vytváření jazykových reprezentací a rozvíjení řečových dovedností. Vývojové a individuální odlišnosti při osvojování / učení se cizího jazyka. Řečová percepce, produkce a komunikace. Humanizace výuky cizích jazyků. Tematické okruhy: - Činnost mozku a učení se cizích jazyků - Kognitivní (percepce, paměť) a non-kognitivní procesy a učení se cizích jazyků - Vývojové zvláštnosti při učení se cizích jazyků - Individuální zvláštnosti při učení se cizích jazyků - Proces komunikace - Přístup zaměřený na žáka ve výuce cizích jazyků
- Literature
- recommended literature
- Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
- LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
- The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
- MULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen : von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995, 275 s. ISBN 3190066167. info
- BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
- NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 127 s. info
- SKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. First published. London: Arnold, 1989, vi, 168. ISBN 0713166029. info
- NOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage : contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983, 348 s. ISBN 2729500154. info
- Teaching methods
- Lecture, class discussion
- Assessment methods
- Requirements: students critically evaluate at least two foreign studies related to the field of theory or research in psycholinguistics. Oral examination.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
- Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/DCJDR_AAP