PdF:IBIp02 Aplikace biologie 1 - Informace o předmětu
IBIp02 Aplikace biologie 1 - zahrada jako edukační prostředí
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Horčička (pomocník)
Mgr. Vojtěch Konopáč (pomocník)
Lucie Losmannová (pomocník)
Mgr. Karolína Zelinková (pomocník) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIp02/01: Út 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/02: Út 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/03: Čt 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/04: St 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/05: St 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na aplikaci odborných biologických znalostí v průběhu jarních a časných letních měsíců do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) připravuje studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu jarních a letních měsíců
- provádět fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu jarních a letních měsíců.
- pěstovat vybrané rostliny se žáky 1. stupně ZŠ na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku
- pečovat o pokojové rostliny ve škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika
- rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti botaniky a zoologie
- porovnat zdravotní aspekty a zásady pěstování zdravých potravin (bio) oproti tradiční zemědělské a zelinářské výrobě
- uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami apod. - Osnova
- Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty. 1. Fenologická pozorování 2. Zelenina – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 3. Prvky přírodní zahrady – kombinovaná kultura (polykultura) a permakultura 4. První jarní byliny – poznávání, bezpečnostní aspekty 5. Tradiční svátky jarních měsíců - zvyky a tradice v českém prostředí, regionální odlišnosti 6. Ovocné dřeviny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 7. Pokojové rostliny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku, bezpečností rizika 8. Jarní práce na zahradě – úprava záhonu, výsev, výsadba na záhon (kontaktní výuka se žáky 1. stupně ZŠ) 9. Zelinářský záhon – péče v průběhu roku, sklizeň, bezpečnostní a hygienické aspekty konzumace výpěstků ze školní zahrady 10. Polní plodiny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 11. Zahrada jako edukační prostředí I – biotopová školní zahrada 12. Zahrada jako edukační prostředí II – komunitní fce školní zahrady
- Literatura
- povinná literatura
- Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
- doporučená literatura
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Výukové metody
- terénní cvičení - praktické činnosti v zahradě
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IBIp02