IBIp02 Aplikace biologie 1 - zahrada jako edukační prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Horčička (pomocník)
Mgr. Vojtěch Konopáč (pomocník)
Lucie Losmannová (pomocník)
Mgr. Karolína Zelinková (pomocník)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp02/01: Út 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/02: Út 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/03: Čt 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/04: St 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
IBIp02/05: St 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, T. Horčička, V. Konopáč
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na aplikaci odborných biologických znalostí v průběhu jarních a časných letních měsíců do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) připravuje studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu jarních a letních měsíců
- provádět fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu jarních a letních měsíců.
- pěstovat vybrané rostliny se žáky 1. stupně ZŠ na záhoně i v alternativním prostředí v průběhu školního roku
- pečovat o pokojové rostliny ve škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika
- rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti botaniky a zoologie
- porovnat zdravotní aspekty a zásady pěstování zdravých potravin (bio) oproti tradiční zemědělské a zelinářské výrobě
- uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami apod.
Osnova
  • Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty. 1. Fenologická pozorování 2. Zelenina – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 3. Prvky přírodní zahrady – kombinovaná kultura (polykultura) a permakultura 4. První jarní byliny – poznávání, bezpečnostní aspekty 5. Tradiční svátky jarních měsíců - zvyky a tradice v českém prostředí, regionální odlišnosti 6. Ovocné dřeviny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 7. Pokojové rostliny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku, bezpečností rizika 8. Jarní práce na zahradě – úprava záhonu, výsev, výsadba na záhon (kontaktní výuka se žáky 1. stupně ZŠ) 9. Zelinářský záhon – péče v průběhu roku, sklizeň, bezpečnostní a hygienické aspekty konzumace výpěstků ze školní zahrady 10. Polní plodiny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku 11. Zahrada jako edukační prostředí I – biotopová školní zahrada 12. Zahrada jako edukační prostředí II – komunitní fce školní zahrady
Literatura
    povinná literatura
  • Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
    doporučená literatura
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
terénní cvičení - praktické činnosti v zahradě
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.