AJ5505 Jak na stereotypy ve škole

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Oaklandová (cvičící)
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Michaela Sojková Šamalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ5505/01: So 4. 3. 8:00–12:50 učebna 56, So 6. 5. 8:00–12:50 učebna 56, G. Oaklandová, L. Podroužková, M. Sojková Šamalová
Předpoklady
B2-C2 according to SERRJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The subject aims to discuss some issues that Czech education might find challenging. Through reflection, discussion, cooperation and listening to/discussing matters with guest speakers, students will be given the opportunity to think about these issues and about the different angles these might be approached from, within or outside the system.
Výstupy z učení
Through reflection, discussion, cooperation and listening to/discussing matters with guest speakers, students will be given the opportunity to think about these issues and about the different angles these might be approached from, within or outside the state system.
Osnova
  • This syllabus is not fixed yet as we are waiting for our guest speakers to settle the dates. March 4 1st block: Introduction + Getting to know each other + A lead-in 2nd block: The Importance of the Community Between March 4 and May 6 3rd block: Student preparation for block 5 May 6 4th block: Communication/Unschooling 5th block: Students present the results of their work
Literatura
  • Senge, P. (2012). Schools that learn. Crown pub. 2012
  • Robinson, K. a Robinson, K. (2022) Imagine If ... Penguin Books, 2022
  • Kopřiva a spol. (2008). Respektovat a být respektován. Spirála. 2008
  • CHOCHOLATÁ, Jana a Gabriela OAKLANDOVÁ. An education for democracy: Empowering agency and community in a Czech school. In Biddulph, J., Rolls, L., Flutter, J. (Eds.). Unleashing Children's Voices in New Democratic Primary Education. Oxon, Routledge: Routledge, 2023, s. 82-91. ISBN 978-1-032-01644-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4324/9781003179429_6. URL info
Výukové metody
individual work, group work, learning centres, discussions, discussions with guests, self-reflection, presentations
Metody hodnocení
1. Active participation BEFORE the lessons and in the lessons. 2. Journal. 3. Presentation.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2616
The syllabus of this subject might change as it depends on a) the students´ mutual decision to include topics that they find challenging b) guest speakers available in the particular semester.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.