NJ_G500 Lingvistické koncepty pro učitele němčiny

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G500/Kombi01: Pá 23. 2. 12:00–12:50 učebna 57, Pá 8. 3. 12:00–12:50 učebna 57, Pá 22. 3. 12:00–12:50 učebna 57, Pá 12. 4. 12:00–12:50 učebna 57, Pá 26. 4. 12:00–12:50 učebna 57, Pá 10. 5. 12:00–12:50 učebna 57, T. Káňa, R. Wagner
NJ_G500/Prez01: St 12:00–12:50 učebna 57, T. Káňa, R. Wagner
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zprostředkování přehledu o lingvistice, jejím významu pro výuku cizího jazyka; upevnění kritického postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; získání schopnosti čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů Vermittlung von breit gefächerten Kenntnissen zur Linguistik mit Blick auf deren Relevanz für den Fremdsprachenunterricht; Grundlegung einer kritischen Haltung zur Sprachnorm und zum sprachlichen Usus; Erwerb der Fähigkeit, sich selbst Informationen zur Sprache aus authentischen Quellen zu beschaffen;
Výstupy z učení
Nach dem erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung
- verfügen die Studenten und Studentinnen über einen globalen Überblick über die Linguistik und ihrer Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht;
- sie können einzelne sprachwissenschaftliche Disziplinen charakterisieren, auf denen die moderne Fremdsprachendidaktik aufbaut;
- sie haben eine kritische Einstellung zu sprachlichen Normen;
- sie sind fähig, Kenntnisse über die Sprache und einzelne sprachliche Phänomene aus authentischen Quellen abzuleiten.
---
Po úspěšném absolvování předmětu studentky a studenti
- mají globální přehled o lingvistice a jejím významu pro výuku cizího jazyka;
- dovedou jmenovat a charakterizovat lingvistické disciplíny, na nichž staví moderní didaktika cizích jazyků;
- mají kritický postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu;
- jsou schopni čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů.
Osnova
  • 1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy
    2. Význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá (před. pragmatika, textová lingvistika, sociolingvistika)
  • 3. Aplikace lingvistických koncepcí ve výuce cizího jazyka (na příkladu morfologické strukturace slova a valenčních chunků)
  • 4. Teoretické lingvistické disciplíny, jejich předmět, terminologie a význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní relevantní literatura
  • 5. Sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci
  • 6. Pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace; mluvní akty a jejich realizace
  • 7. Jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou
  • 8. Zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku
  • 9. Základní znalosti o osvojování si jazyka a vývoji němčiny jako prvního a cizího jazyka
Literatura
    doporučená literatura
  • SORGER, Brigitte, Tomáš KÁŇA, Věra JANÍKOVÁ, Sandra REITBRECHT a Alice BRYCHOVÁ. Schreiben in mehreren Sprachen: Deutsch nach Englisch: Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz. 1. vyd. Brno: Tribun EU, 2013, 358 s. ISBN 978-80-263-0558-3. info
    neurčeno
  • Rogina, I. (2010): Das Genus der Substantive – Überlegungen aus der fremdsprachlichen Lern- und Erwerbssicht. In: Deutsch als Fremdsprache, 47 (3), s. 151–159.
  • Buttaroni, S. (ed.) (2011): Wie Sprache funktioniert. Einführung in die Linguistik für Pädagoginnen und Pädagogen. Baltmannsweiler: Schneidre.
  • Heringer, H. J. (2012): Valenz auf die Füße gestellt? In: Fischer, K., Mollica, F. (eds.): Valenz, Konstruktion, und Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 169–180.
  • HORSTMANN, Susanne, Julia SETTINIERI, Dagmar FREITAG a Susanne RUMMEL. Einführung in die Linguistik DaF/DaZ. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2020, 351 stran. ISBN 9783825247508. info
  • Pragmalinguistik : Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Edited by Peter Ernst. Berlin: Walter de Gruyter, 2002, x, 210. ISBN 9783110170139. info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
  • BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
Výukové metody
Vorlesung / přednáška
Metody hodnocení
Die Vorlesung schließt mit einer Klausur und einem anschließenden Prüfungsgespräch. Voraussetzung für die Zulassung zum Prüfungsgespräch ist ein positives Ergebnis bei der Klausur (mindestens 60% der Gesamtpunktzahl).
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Übung / Cvičení: Doporučujeme zápis předmětu NJ_G511 Cvičení k lingvistickým konceptům pro učitele němčiny, kde je možnost nácviku závěrečné zkoušky. Beurteilung / Hodnocení: Výsledky písemné části se zapisují do poznámkového bloku. Po dosažení minimáního počtu bodů za písemnou část se lze přihlásit k ústní části. Ústní část každý musí absolvovat u obou vyučujících. Další podrobnosti jsou uvedeny v osnově předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
K předmětu se nabízí cvičení (NJ_G511).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/NJ_G500