ZS1BP_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB4/01: St 14:20–15:05 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/02: St 11:35–12:20 učebna 34, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/03: St 8:50–9:35 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/04: St 7:55–8:40 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/05: St 12:30–13:15 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/06: St 13:25–14:10 učebna 24, I. Žaloudíková
Předpoklady
ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a vých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy činnosti nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:; porozumět základům pedagogické psychologie; analyzovat příčiny školního neprospěchu žáka; využít znalosti pedagogické psychologie k praktické činnosti učitele ve výuce; použít metody pedagogické psychologie v praxi
Osnova
  • Psychologie učení; Teorie učení v psychologii; Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba, opakování v učení; Psychologie školní neúspěšnosti; Psychologie vyučování, učební styl, znalosti, postoje, dovednosti a návyky, řízení školní třídy; Psychologie výchovy, odměna a trest; Poruchy chování, agresivita, šikana; Osobnost učitele, osobnost žáka; Zvládání školní zátěže, školní stres; Klima školní třídy, školy;
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
Metody hodnocení
diskuse v hodině, prezentace tématu, závěřečná práce, zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.