ZS1BP_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB4/01: Út 17:00–17:50 učebna 39, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/02: Út 16:00–16:50 učebna 39, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/03: St 12:00–12:50 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/04: St 13:00–13:50 učebna 58, I. Žaloudíková
Předpoklady
ZS1BP_PEPS Pedagogická psychologie || ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a vých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: maximálně 18 studentů v seminární skupině
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je využití znalostí pedagogické psychologie ve školní praxi. Zaměřuje se na práci se skupinou dětí nebo na individuální práci s jednotlici. Využívá metody pozorování, rozhovoru, dotazníku nebo analýzy žákovských produktů ke zjištění příčin žákova školního neúspěchu. Na konci semináře bude student schopen:
- porozumět základním pojmům pedagogické psychologie;
- analyzovat příčiny žákova školního neúspěchu;
Osnova
  • 1. Psychologie učení.
  • 2. Teorie učení v psychologii.
  • 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba, opakování v učení.
  • 4. Psychologie školní neúspěšnosti.
  • 5. Psychologie vyučování, učební styl, znalosti, postoje, dovednosti a návyky.
  • 6. Řízení školní třídy.
  • 7. Psychologie výchovy, odměna a trest.
  • 8. Poruchy chování, agresivita, šikana.
  • 9. Osobnost učitele, osobnost žáka.
  • 10. Zvládání školní zátěže, školní stres.
  • 11. Klima školní třídy, školy.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
Výukové metody
skupinová diskuse, prezentace tématu, individuální projekty,
Metody hodnocení
prezentace vybraného tématu a vedení diskuse, zápočet
Informace učitele
Aplikační blok IV Utváření podmínek školní úspěšnosti
podzim 2017
Sylabus
1. Vztah učitel x žák – vzájemná interakce učitel-žák, partnerský vztah, respektování osobnosti dítěte. (KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál: KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi, Praha : Portál, 2007)
2. Psychologické aspekty školní úspěšnosti - pojetí školní úspěšnosti, příčiny školního neúspěchu, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.)
3. Dítě s výukovými potížemi - specifické poruchy učení SPU - vymezení poruch učení, druhy, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU, individuální vzdělávací program IVP. (ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007.)
4. Kognitivní styl a učební styl – struktura učebního stylu, typy učebního stylu a diagnostika, dotazník (Learning style inventory) LSI. (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1999, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007.)
5. Odměna a trest ve výchově - prostředky výchovy, přesvědčování, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, účinné trestání, zákon přirozených následků, výchova sebevýchova, výchova v rodině a ve škole. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993, MATĚJČEK, Z. Co , kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007, ČAPEK R., Odměny a tresty ve školní praxi, Praha: Grada 2008, VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí, Praha: Grada, 2004.)
6. Poruchy chování - ADD/ADHD, (LMD) psychologická hlediska při výchově problémových dětí, poruchy chování u dětí.( RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001, JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2011.)
7. Osobnost žáka - struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření adekvátního sebepojetí žáků. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995)
8. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům. (HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996, PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996, HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.)
9. Agresivita a šikana ve škole – předcházení agresi a rizikovému chování ve škole. (KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997, KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany, Praha: Portál, 2011.)
10. Práce se školní třídou - strategie řízení třídy, jak vést žáky, práce s malou sociální skupinou, diagnostika školní třídy, klima školní třídy, sociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2007 )
11. Strategie vyučování – učíme děti myslet, aktivní vyučování, vyučovací styl učitele, efektivní vyučování. (FISHER. R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál, 1995. SILBERMAN, LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál, 1995. FERNSTERMACHER, G:? SOLTIS, J. Vyučovací styl. Praha, potrtál, 2008. Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha, Portál, 2005.)
12. Využití pozitivní psychologie v práci učitele zš – vymezení pozitivní psychologie jako nového oboru, možnosti využití v praxi učitele (Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie, Praha: Portál, 2007.)
13. Prevence rizikového chování ve škole – rizikové chování, vymezení, prevence ve škole, Minimální preventivní program MPP, možnosti prevence kouření a podpora zdravého životního stylu ve škole, preventivní programy. ( SKÁCELOVÁ L. Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence rizikových jevů. PPP Brno 2006, www.pppbrno.cz, ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1.LF UK, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.)
14. Zvládání školní třídy – problémové chování, úmluvy o chování, účinné trestání, , problémy se skupinovým chováním. (Fontana. D. Psychologie ve školní praxi, Praha: Potrál, 2007)
15. Hodnoty a morální vývoj – morální normy, Kohlbergova stádia, autonomní a hetronomní morálka, , výchova k morálnímu jednání. (Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2007)
16. Řešení výchovných problémů ve škole. (Kyriacou Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005)
Literatura:
Časopis: Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/
Časopis: Pedagogická orientace
Časopis: Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/
Časopisy : Psychologia a patopsychologia dietata, Moderní vyučování, Učitelské listy, Československá psychologie, Psychologie dnes, Rodina a my., Pedagogická orientace
1. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 3. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 4. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 5. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 6. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995 7. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996 8. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003 9. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 10. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 11. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 12. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001 13. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1999. 14. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 15. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 16. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011 17. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994 18. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 19. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004 20. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. 21. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 22. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 23. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 24. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 25. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 26. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994 27. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 28. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 29. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 30. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992 31. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 32. RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007. 33. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995 34. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001 35. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 36. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. 37. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2001 38. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004 39. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1998.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2020, podzim 2021.