PdF:ZS1MK_SP2P Speciální pedagogika 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_SP2P Speciální pedagogika 2
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství.
- Osnova
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: edukace jedinců s mentálním postižením, edukace jedinců se smyslovým postižením, edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením, edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností, terapie ve speciálně pedagogické péči. Speciálně pedagogická diagnostika. Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství; vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU. Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace Specifické poruchy učení a chování - Předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch - LMD, ADD, ADHD - Systém péče o žáky se SPU, poradenství - Vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení - Reedukace SPU Edukace jedinců s mentálním postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - RVP ZV – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením - Downův syndrom - Autismus Edukace jedinců se smyslovým postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené – přehled - Zásady přístupu k žákovi se smyslovým postižením Edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Epilepsie, chronická onemocnění - Možnosti podpory či asistence Edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností - Obsah a podmínky vzdělávání - Alternativní a augmentativní komunikace Terapie ve speciálně pedagogické péči - Hipotarpie - Canisterapie aj.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Metody hodnocení
- Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; zkouška formou písemného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/ZS1MK_SP2P