ZS1MK_SP2P Speciální pedagogika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství.
Osnova
  • Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: edukace jedinců s mentálním postižením, edukace jedinců se smyslovým postižením, edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením, edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností, terapie ve speciálně pedagogické péči. Speciálně pedagogická diagnostika. Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství; vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU. Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace Specifické poruchy učení a chování - Předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch - LMD, ADD, ADHD - Systém péče o žáky se SPU, poradenství - Vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení - Reedukace SPU Edukace jedinců s mentálním postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - RVP ZV – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením - Downův syndrom - Autismus Edukace jedinců se smyslovým postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené – přehled - Zásady přístupu k žákovi se smyslovým postižením Edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Epilepsie, chronická onemocnění - Možnosti podpory či asistence Edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností - Obsah a podmínky vzdělávání - Alternativní a augmentativní komunikace Terapie ve speciálně pedagogické péči - Hipotarpie - Canisterapie aj.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
Metody hodnocení
Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; zkouška formou písemného testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.